Loppor!!
Gosade med min gerbilpojke idag och såg en loppa på min hand som var otroligt nära min gerbil jag höll i handen. Jag dödade loppan och släppte ner min gerbil och såg att han kliade sig, jag kollade igenom pälsen och hittade en avlång brunröd loppa, även denna dödade jag men nu undrar jag , hur ska jag göra för att bli av med loppboet ? min lilla älskling har även blivit lite smått kal på ett ställe på ryggen. Jag behöver hjälp fort, vill inte att de andra djuren eller familjen ska få loppor! Finns det något botemedel?
Du måste ta gerbilen till veterinär och få medel utskrivet.
Gå inte från gerbilen till ett annat djur, det smittas oerhört lätt. Du kommer dessutom behöva rengöra buren noggrant med såpa och gärna virkon, och vara säker på att det inte finns något kvar där.
Jag vet inte vad det kan vara för sorts ohyra som din gerbil fått, men jag tror inte att det är något som sätter sig på människor. Däremot så kan de färdas på människor till andra värddjur.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tack för hjälpen! Tänker åka omedelbart till veterinär imorgon!
rensa ur allt ur buren och lägg in ett tunt lager strö, vatten, mat och toapapper att boa med tills du får vidare instruktioner. Inredning kokas eller slängs. Ingen idé att börja sprita och skrubba innan du har medel att kurera dem med, men städa noga för att undvika spridning. Sen får du ha dem i karantän, byt allt tyg som finns nära, bädda rent sängen om du har dem på ditt rum. Torka ytor, och bered dig på att skura som en tok 
Kolla även ströet, maten och liknande. Har du övriga husdjur? kolla pälsar. Försök lokalisera smittokällan.

Tack för all hjälp! Ja jag har gerbilerna inne på mitt rum.. Ska kolla igenom de andra djurens pälsar, byter ofta kläder i sängen så det ska nog fixas lätt! Städa ska jag nog verkligen göra ordentligt många gånger, både i buren och i rummet. Hoppas det går bra bara:)
Nu är det ju inte säkert att det kom ifrån just maten, men annars är det en vanlig ohyrekälla. Släng in maten i frysen och låt den ligga någon vecka eller två innan du ger den, så vet du säkert att den är ohyrefri. Bara ett tips, så att du kanske kan förhindra fler fall av ohyra i framtiden.
Även hö kan man få in ohyra i från. Använder du hö så behöver du inte fortsätta med det eftersom gerbiler inte behöver det.