Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1274 ggr
deleteduser
0

Tillräckligt stor bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en 102-liters terrarie för 2 gerbilhanar. Är det för litet/lagom? Jag har ca 10-15 cm spån i botten ( de gräver inte så mycket)

Jag skickar med en bild så ni kan se :)

Tack!

Minoth
0

Jag har en exekt likadan vattenflaska som dig och det kan absolut inte vara 15 cm spån det där! Jag tycker de ser ut att vara alldeles för lite spån

MINST det dubbla det du har!. Du får göra så att du lägger grävdelen på väntra sidan bara och fyller högre än till kanten. Så får du helt enkelt öppna på andra sidan bara

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wand
0

Håller med, det där är alldeles för lite. Det är ju inte konstigt att de inte gräver om de inte kan gräva…

Men annars ser ju terrariet lagom stort ut i alla fall. Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Tassy]
0

terrariumet är lagom stort, om du inte kan ha i mer strö kan du försöka komplettera med konstgjorda gångar. Det brukar gå att få tag i stora industripappersrullar man kan såga till lagom längd bland annat.

[Jessica_91]
0

Vad har du för strö? Kan vara så att det inte håller för gångar och att de därför inte gräver så mycket.

[Tassy]
0

ser ut som pellets (toalätt?)?

[Jessica_91]
0

#5 Ja jag tyckte det såg ut som det men blev osäker då TS skrev "spån". Enbart Toalätt går väl inte att gräva i?

Anne.K
0

Som tidigare nämnt så är storleken bra, men du har för lite strö, ge dom mer strö så kommer dom nog gräva mera.

Och jag är också nyfiken på vad du använder för strö på bilden? Ser ut som nått strö som inte håller upp gångar, kanske behöver du byta strö till nått som är lättare för gerbiler att göra tunnlar i?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

deleteduser
0

Jag hade ca 20 cm strö förrut (vanligt träspån) men eftersom att de (nästan) aldrig grävde så bytte jag till TOA-LÄTT och tog därför mindre :)

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Alltså, även om de inte gräver ofta ska de ALLTID ha möjlighet ifall de helt plötsligt vill gräva gångar. Hade typ 10 cm spån i början till mina första gerbiler o de grävde ingenting. Sen ökade jag vill 20 cm och de började gräva som f*n. Så att de inte gräver är nog bara för att du inte har tillräckligt med spån. Testa med 20 cm jämnt över buren så ska du se att det nog fixar sig.

deleteduser
0

Jag ska köpa vanligt spån i helgen så jag kan prova.

[Jessica_91]
0

Jag har märkt att några av mina gerbiler gräver olika mycket i olika perioder. Ibland gräver dem nästan ingenting och så en dag börjar dem gräva värsta gångarna kors och tvärs över hela akvariet. Kan vara likadant med dina Glad Hur länge har du haft dem?

deleteduser
0

#11 Jag har haft de c:a 5 månader, de första 3 månaderna hade jag vanligt träspån men jag såg aldrig att dom grävde så jag bytte till en mindre mägnd toalätt eftersom att det var billigare.Glad

Men som sagt, gerbiler förändras ju så därför ska jag köpa en mindre påse spån och testa i helgen.

[Jessica_91]
0

#12 Det låter bra Glad Det kan vara så att dina gerbiler aldrig fått lära sig hur man gräver gångar (risken är extra stor om de kommer från djuraffär). Även om de har instinkten att gräva så kanske de inte vet riktigt hur de ska göra gångar.

deleteduser
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till er som klagar på mängden spån:

Har ni tänkt på att spånet är ända ner under "metallkanten"?

Visst man kan ha mera spån men just nu är det inte mer, det blir olika varje gång jag städar buren. Jag har också en "leklåda" (en stor papperskartong c:a 120x40 och 60 cm hög) där jag har 30 cm spån och där är de minst 1-2 timmar/ dag.

Jag tar gärna emot tips men det är ingen mening med att vara otrevlig, jag undrade ju bara.

Gjorde en bild för att visa.

[Tassy]
0

det är ingen fara Glad

lägg gärna ner någon rulle, tunnel eller liknande till dem, bara inte i plast så behöver du inte oroa dig. Visst är massor av spån bäst utan tvekan, men gerbilerna kan gå på toalätt, alspånsflis eller liknande också.

deleteduser
0

#13 de kommer från uppfödare :)

#15 Jag ger dom toa/hushållspappersrullar hela tiden men mina små killar gnager bara på dom… som du kanske ser (?) på bilden så är "tunneln" nästan helt uppäten;)

Ibland använder jag spån och ibland använder jag toalätt efter som att jag lätt blir allergisk mot spånet (pollen). Glad

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Menade inte och klaga, de va ett tips eftersom jag kände igen mig i att "de inte gräver" :)

Wand
0

#16 Det är inte pollen i spånet, men är man allergisk så är man ofta allergisk emot dammet och den starka trälukten. Jag är det, t.ex. 

Det finns något som heter hampaströ, det går att köpa lika billigt som spånet på Granngården och går jättebra för dem att gräva i. Det dammar inte och framkallar ingen allergi.

[Jessica_91]
0

Vill bara tillägga att bara hampa (lättströ) är svårt att gräva gångar i men funkar super om man blandar i t.ex papperströ (Stl-strö) Glad

Wand
0

#19 Vad lustigt, känns som att STL-ströet bör förstöra en del. Förvånad Har inte använt hampa än så har faktiskt inte provat. 
Har dock sett att många blandar hampat med torv, eller vad det heter.. fast det känns som att det smutsar ner en del. Foten i munnen

deleteduser
0

Personalen på djuraffären där jag var rekomenderade mig all inte använda hampaströ eftersom att gångarna rasar ihop men jag kan prova som du sa Jessica- hampaströ och pappersstö :)

[Jessica_91]
0

Ja grejen är att hampaströt är ganska tungt. Ni vet när man öppnar en påse kutterspån så är det jätte hårt packat men när man smular sönder det så blir det helt plötsligt mycket mer eftersom det fluffas upp?
Så blir det inte med hampat. Det är hårt packat men det är ungefär samma volym, hur mycket man än rör om.
Eftersom Stl är ganska lätt så blir det tillsammans med hampa precis lagom bra stadga för att gerbilerna ska kunna gräva gångar.

Det är i alla fall den uppfattning jag fått, har prövat både bara hampa och hampa + Stl. Blandningen var helt klart bäst!

deleteduser
0

Tack för tippsen! Glad

[Tassy]
0

jag är också pollenallergiker och i perioder flitig användare av toa-lätt.

Det jag menar med konstgjorda gångar är något som är mer gnagtåligt än toarullar som är små och försvinner på 5 röda Flört men tji fick jag när jag kikade igen på bilden, du har ju både trätunnel och en liten träbro, och trähus, så det var inget Tungan ute

[Tassy]
0

man kan blanda ner hushållspapper eller toapapper i toa-lätten också, ibland räcker det för att de ska lyckas göra gångar Glad

deleteduser
0

#24 Gräver dina gerbiler i Toa-Lätt?Glad

[Tassy]
0

vissa gör det, andra struntar i det. Glad

deleteduser
0

Okejj :)

deleteduser
0

Okejj :)

[Jessica_91]
0

#25 Hm då kanske en blandning på Stl strö och toalätt funkar lika bra som Stl + hampa? Glad

[Tassy]
0

mycket möjligt, har inte haft möjlighet att testa själv. Glad