Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 837 ggr
[Jessica_91]
0

Fler hårlag

Jag hade i alla fall inte vetat om det här om jag inte varit medlem på en engelskspråkig sida (man måste vara medlem för att läsa deras artiklar) och när jag idag sökte här på GiF så fanns det bara 1 tråd ang. det här, och det var någon som för två år sedan frågade om Rex fanns i Sverige.  

http://gerbilforum.proboards.com/index.cgi?board=colours&action=display&thread=18056 - Rex (följer även lite diskussion på nästa sida ang. hälsa bl.a)

Finns även ett liknande hårlag som kallas Wavy men jag lyckades inte hitta någon bra bild jag kunde länka tyvärr.
Både Rex och Wavy uppkom 2007 hos gerbiler. Om jag minns rätt så är Rex dominant och Wavy recessivt. Ingen av dem finns i Sverige ännu.
Wavy är tydligen mjukare och lenare än Rex.

Här kan man läsa om Wavy (och se en bebis bild): http://www.thegerbils.co.uk/Types-hair

[Tassy]
0

haha jösses så rufsiga de ser ut Tungan ute

[Jessica_91]
0

#1 Haha ja riktiga fluffbollar! Skrattande

Tsunamis
0

eGerbil har ganska många forumtrådar om Wavy iaf. Får se om jag får hem rexar till våren :) Rex är ett dominant anlag medans Wavy är recensivt. Wavy är lite speciellt för de är delvis vågiga i pälsen och delvis satin så de ser lite halvskumma ut! Naket är ett hårlag du inte tagit upp. Det är ingen som avlar på det däremot och tur är väl det.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#3 Ja men tyvärr kan man inte kika på dessa om man inte är medlem, lite tråkigt :/

Tack för tillägget! Vore riktigt kul om du kunde få hem rex Skrattande

Nej jag funderade på det men eftersom ingen avlar så kändes det onödigt. Finns det några nakengerbiler kvar i livet?

Clariiz
0

Underbart söta!
Håller de sig friska?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#5 Ja jag hoppas verkligen Patricia får in några nästa år så vi får Rex i Sverige Skrattande

I första länken om Rex hittade jag det här: "As far as we observe it here in Poland, rex gerbils are as strong and healthy as "normal" gerbils. The first ever rex gerbil was born in 2007 and to my best knowledge is still alive and doing very well. So are most rex gerbils bred by Polish and Czech breeders. Because it is a relatively new mutation, there in much attention given to their health and well-being in our community but we have not observed any aberrations till now. "

Det är iofs från 2010 men det verkar som att Rex gerbilerna är lika friska som de "vanliga". Då Rex är dominant så behöver bara en förälder vara Rex för att få ungar som är det. Det är samma sak som med vitteckning tror jag, om ena föräldern är Rex så blir 50% av ungarna Rex.

I den andra länken angående Wavy så kan man läsa att gerbiler som är Wavy blir mindre. Honorna ligger på 55-60g och hanarna 80-85g.
Detta pga att man behövt inavla en del då Wavy är recessivt (båda föräldrarna måste vara Wavy eller bära på Wavy).
Personen som skriver om Wavy berättar även att han/hon har märkt att hans/hennes Wavy är mer orädda och lättare att få tama. De ska tydligen ha svårare för att hålla sig borta från ev. faror men när de väl råkat ut för något så har de lärt sin läxa och gör inte om misstaget.

Hur "sann" den här infon är kan jag inte svara på, vet inte i hur stor utsträckning den här personen föder upp Wavy.

Tsunamis
0

#4 inte ens jag som medlem kan se vissa av posterna så det beror på vilken behörighet man har. Men jag hittade några Wavy bilder

(de blir mindre och mindre vågiga ju äldre de blir, morrhåren också)

(bild borttagen av hänsyn till upphovsrättslagen)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
0

#6 Jao man vet ju inte ännu men storlek + temperament är inte genetiskt kopplat till färgen/varianten utan snarare att de linjerna råkar vara små och orädda i så fall.

Jag har hört lite olika att t ex Rex kan få samma problem som rexråttor och rexmöss(tunnpälsade som unga, problem med balans pga krulliga morrhår & krulliga hår i örat m.m.) men det återstår ju att se.

wavy igen: (inte mina djur)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
0

En till på nosen (vuxen)

MvH  Tsunamis

Wand
0

Vad kul att det börjar uppmärksammas! Skulle vara jätteroligt att ta hem några rexar och få fram här i Sverige.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tsunamis
0

Nu är jag väl lite elak som postar andras bilder men de kommer från ett annat forum från början och det forumet är öppet Obestämd

Rex:

MvH  Tsunamis

Tsunamis
0

Rex igen:

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#8 Personen som hade Wavy misstänker tydligen att de är orädda pga att genen påverkar deras nervystem på något vis.

Ska bli intressant att få se hur det hela utvecklas!

Måste säga att jag har svårt att se skillnad på Rex och Wavy på vissa bilder Förvånad

Tsunamis
0

Fast jag har nog lyckats hitta bilder på bra Wavy och bra Rex. Finns oerhört många som blir dåligt krulliga också men det är ju inte kul att visa bilder på dem. Speciellt Wavy har jag sett de ser liksom så tråkiga ut på något vis Flört

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#14 Största skillnaden jag kan se är att Rex verkar vara fluffigare liksom.
http://www.gerbils.pwp.blueyonder.co.uk/gerbils/rex.htm Den här tycker jag var väldigt fin.

Spännande att det börjar hända grejer "på riktigt" med hårlagen, att det avlas på och sprids vidare. Än så länge verkar ju folk (i alla fall när jag läst på egerbil och thegerbilforum) tänka relativt ansvarsfullt för att undvika att avla fram sjuka gerbiler med Rex eller Wavy.

[Tassy]
0

Nu känner jag mig jätteelak, men det är inte tillåtet att ladda upp bilder som man inte äger rättigheterna till själv.

Tsunamis
0

Ville bara vara hjälpsam. Men visst ta bort dem ni.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
0

jo jag förstår det, hara försökt komma på en lösning på problemet också. Det är ju inte våra regler här på GIF dessvärre, utan upphovsrättslagen som ställer till det.

[Tassy]
0

Går det att länka till det öppna forumet i stället, så att man kommer åt bilderna på så sätt?