Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1179 ggr
[Jessica_91]
0

Ihopsättning vid brunst

Jag verkar ännu en gång ha satt ihop två gerbiler varav den ena brunstar. Först var jag inte säker utan såg bara hur Gimli (hona) lyfte pyttelite på rumpan men nu står det inga tvivel. I skrivande stund så lyfter Gimli högt på rumpan medan Ciara nästan klättrar upp på hennes rygg.

När jag satte ihop Lea och Pandora som båda var könsmogna fick jag rådet att sära på dem och försöka igen när Lea slutat brunsta.
Bör jag sära på Gimli och Ciara också? Tänkte eftersom Ciara ändå bara är 6 veckor men det kanske inte spelar någon roll?

I sådant fall, behöver jag tvätta inredningen jag hunnit ställa in hos dem eller kan jag ställa in samma nästa gång jag försöker sätta ihop dem?

För övrigt så har de varit ihop i ca 45 minuter utan minsta konflikt men vad jag förstått så behöver inte det betyda något alls då honor kan bli aggressiva igen efter brunst.

[Tassy]
0

var uppmärksam på hur det blir när hon slutar brunsta, så hon inte "biter ifrån". Isåfall är det bara att fortsätta med den delade buren. Du får leka hök nu tills hon slutar brunsta Tungan ute

[Jessica_91]
2

#1 Haha okej tack :) Har samlan precis bredvid mig här nu så jag håller ett öga (och öra) på dem.

[Jessica_91]
0

Har haft lådan bredvid sängen i natt och inte hört ett knyst. När jag vaknade så var det också helt tyst så jag blev lite orolig för att Gimli haft ihjäl Ciara. 
Men när jag tände lampan och kikade in hos dem så kom båda två ut ur ett litet hus Glad

Det enda som oroar mig är att Ciara håller på att putsa och trycka ner Gimli, utan att Gimli protesterar det minsta. Hon brunstar väl fortfarande inte? Är det normalt för en vuxen hona att tolerera sådant beteende från en unge? 
Är rädd att hon inte ska säga ifrån ordentligt nu från början och att det blir som med Lea :/

[Jessica_91]
0

Allt går fortfarande bra, Ciara är hel och fin så de verkar inte ha bråkat något. Men fortfarande ser jag då och då Ciara trycka ner och putsa Gimli som inte protesterar.. Vore jätte bra om någon kunde svara på om det är normalt eller ej :/

[Jessica_91]
0

Verkar som att det inte är någon fara att Ciara putsar Gimli men håller givetvis ett öga på dem. 
Om allt fortsätter att gå bra så får de flytta in i stora akvariet om några dagar Glad

[Tassy]
0

Det händer ibland att den yngre blir dominant. Det är relativt ovanligt dock. Du får uppmärksamma hur utvecklingen går sen, när den lilla passerar punkter i livet där det sker mycket utveckling, t.ex. runt 6 månaders ålder.

[Jessica_91]
0

#6 Patricia (Tsunamis) hade en teori om varför Gimli och Lea gnabbades ofta, det var innan de flög ihop.
Vill minnas att hon skrev att det kunde vara så att Gimli inte varit tydlig nog när hon sattes ihop med Lea, att hon var en svag ledare. Men fast än att Lea försökte ta över den platsen så lät ändå inte Gimli henne få göra det då hon själv inte ville vara undergiven.

Är ju svårt att veta om man inte träffat gerbilerna irl men för mig låter det som en rimlig förklaring. 

Så vi får hoppas nu på att Gimli kan ta en stadig ledarroll. Om hon inte gav sig för Lea så gör hon nog inte det för Ciara heller.
Kan naturligtvis inte vara säker, men eftersom lilla, unga Lea kunde ta ledarrollen när hon sattes ihop med 1+ år gamla Pandora så känns hon som en väldigt dominant gerbil.

Hoppas bara allt löser sig nu, det börjar bli lite mycket här. Iris blir inte bättre av medicinen och här om dagen hade Lilly antingen blod eller tårvätska i pälsen under ögat. Hon har haft ögoninflammation förut och det såg inte ut som det. Tvättade bort det röda och det kom aldrig tillbaka vilket gör mig lite orolig för att Iris har bitit henne (det var en lång rand "rött" under Lillys öga, som om hon gråtit). 
De har aldrig bråkat förut men såg dem gnabbas rejält över vattenflaskan förut.

Antagligen är det bara så att Iris, som blivit mycket mer självsäker de senaste månaderna, försöker utmana Lilly ibland lite smått.
Men en del av mig funderar på om Iris kan ha en hjärntumör som gör henne lite knasig.. Det kan väl bara tiden utvisa men man kan ju inte låta bli att oroa sig.Skäms

[Tassy]
0

Tsunamis har betydligt mer erfarenhet än mig när det kommer till gerbiler, så det stämmer säkert bra. Glad

Angående ögat så tänk på hur dessa yrväder kan fara runt och gräva. Det kan vara så att hon fått skräp i ögat som då tåras väldigt mycket tills skräpet är borta, vilket ju blir röd vätska i pälsen.

Gnabbas dom över vattenflaskan så kolla att den fungerar som den ska. Blir gerbilerna mycket törstiga så slåss dom till slut över vattnet.

Min favoritgerbil genom åren fick en hjärntumör. Det märktes först på att han bytte temperament totalt, blev en helt annan gerbil. Han ville inte att man tog i honom alls, och till slut bet han om man rörde huvudet. Så småningom kunde man se att ena ögat började bukta ut, då förstod jag vad det var och valde att avliva honom då han måste ha haft väldigt ont.

[Tassy]
0

Stelnat blod på en gerbil blir förresten nästan svart, så är det blodfärgat och torrt, så är risken liten att det är just blod. Glad tårvätska är dessutom väldigt vattnigt, medan blod ju är mycket tjockare.

[Jessica_91]
0

#8 Ja det är sant, det var därför hon fick ögoninflammation sist gång. Som tur är så är ögat öppet och ser friskt ut nu. 

Flaskan funkar som den ska, kanske var de bara väldigt törstiga samtidigt.

Tack, ska hålla ögonen öppna efter de symptom du beskriver! Får ringa veterinären i veckan om Iris fortfarande lutar på huvudet.
Vore ju synd om det blev något permanent men hon verkar ju må bra i alla fall.

[Tassy]
0

Jag har även för mig att öroninfektioner på gerbiler kan vara svårbehandlad och lätt kommer tillbaka. Jag tror iaf att de nämnde det på SGF:s uppfödarkurs, men jag kan minnas tokigt.

[Jessica_91]
0

#11 Det kan säkert stämma, ks.gerbil här på iFokus behandlade sina gerbiler för öroninflammation för inte alls så länge sedan och nu verkar de ha fått det igen.