Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1024 ggr
ks.gerbil
0

smått haltande?

nu har ju shiro lutande huvud igen. men inte nog med det! nu hade jag dem ute och såg att shiro smått haltade… han sätter ner foten ibland och han är aktiv. sen hur han har fått det är ett mysterium. han gjorde inte det igår hans kompis är snäll så inget bråk och jag har absolut inte tappat honnom. kan han ha sprungit fel eller ställt foten fel? kommer det att gå över eller behövs veterinär?

snabba svar tack :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Andris
0

Jag tror att han kanske har brytit benet men vad jag vet så går det över om 1-2 veckor :)

ks.gerbil
0

Så det går över av sig själv? Ändå hadet blivit bättre men han har sovit det mesta. Han reagerar på godis ljudet och när jag la honnom på golvet så gick det lite bättre.

Andris
0

de ska gå över av sig själv vad jag vet ena av mina gjorde de och den mår jätte bra nu :)

ks.gerbil
0

Ok vad bra att dina mår bra nu :) nu till mysteriumet! Hur kan han ha fått det?

ks.gerbil
0

En liten fråga till.. Ska jag ge lite extra protein? Det borde hjälpa att få ihop benet igen?

Loprrasnna
0

Försök sätta honom i en liten bur, en transportlåda eller något i 1-2 veckor. Se till så att han äter och dricker som han ska och låt rumskompisen hälsa på då och då. Eller så sätter ni både rumskompisen (om du har två vilket jag tror) i samma transportlåda o låter den skadades kompis va ute o springa så han får den rörelse han behöver. När benet har läkt kommer han fortfarande halta lite, men han kommer inte ha ont.. Hände desamma för mig. fast då tog katten honom o ja räddade honom fort eftersom han pep till o jag var i närheten.. Hoppas det löser sig!

ks.gerbil
0

jag har en gammal miniduna. kan den funka? ska självklart inreda med lämpliga grejer :)

nu ser jag faktist lite förbättring. han springer lite kontigt då han sätter ner foten lite och sen drar upp den ner, upp, ner, upp…..

Clariiz
0

Minidunan blir perfekt! En transportbur tycker jag blir lite väl litet..
En av mina honor bröt benet förut, läkte inom 1 vecka :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur gör dem för att bryta benet? lixom det finns inte en förklaring :P

här är ett kort på buren. jag vet att plast rören inte hör dit men om jag skulle ha tat bort dem skulle jag ha en förrymd gerbil på fem min. håller koll på att de inte äter på den. jag skulle ha städat buren idag men blev halv gjort jag blandade nytt och gammalt spån tillsammans så att den gamla lukten skulle vara kvar och fluffet är oxå halv nytt halv gammalt. jag vill hålla så låg stress nivå så möjligt då hans bror har ett sådan spring i benen så den är redan ganska hög :P när shiro ska sova går han dit ibland och väcker honnom. men nu verkar det ha blivit mindre. han förstår nog att hans kompis behöver vila så att de kan leka tillsammans igen :)

finns det grejer jag kan göra bättre i buren? (shiro är den ljusa)