Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1552 ggr
deleteduser
0

Stamtavla i efterhand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har 2 gerbiler som jag har köpt av en uppfödare men vid köpet fick jag ingen stamtavla… Nu undrar jag er gerbilkunniga människor ifall det är möjligt att fixa en stamtavla i efterhand? 
Jag hade tänkt ställa ut mina gerbiler och kanske tillochmed avla på någon av dom så en stamtavla skulle vara bra att ha.

Tacksam för svar! Glad

Wand
1

Prata med uppfödaren, det är det enda sättet. Då jag köpt gerbiler och hamstrar som transporterats från långt bort så har uppfödaren skickat stamtavlan med posten i efterhand, det kan säkert uppfödaren till dina töser göra också om stamtavla finns.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

deleteduser
0

Tack för det snabba svaret! brukar det kosta någonting att få stamtavlan?

Wand
0

#2 När man köper gerbiler hos uppfödare så brukar stamtavlan ingå i priset, jag har aldrig fått betala något extra för det lilla frimärket eller stamtavlan i alla fall. Men du får som sagt fråga, det ska nog inte bli några problem!

deleteduser
0

Tack så mycket för svaren, jag ska skicka iväg ett mejl till uppfödaren och hoppas på det bästa :)

[Jessica_91]
1

Om man är medlem i SHF så kostar det 20-30 kr att få stamtavlan utskriven. Har för mig att dett är gratis att bara registrera gerbilen utan att få stamtavlan utskriven.

När jag köpte mina första gerbiler från uppfödare så fick jag med en sorts stamtavla eller snarare härstamningsbevis kanske. Föräldrarna och släktingarna fanns reggade hos SHF men de jag köpte var inte registrerade. Så när jag skulle regga och skaffa stamtavla till den ena, Gimli, så behövde jag bara fylla i hennes namn och teckning och sedan föräldrarna. Eftersom föräldrarna var reggade så fanns deras kända stam redan.

Om man köper gerbiler som inte har reggade föräldrar så tror jag i alla fall att man kan fylla i stamtavlan själv med det man vet, t.ex mamman, pappan och ev. mor- eller farföräldrar.

Ingen aning om hur det funkar på SGF tyvärr. Men om du vill ställa ut så behöver du vara medlem i den förening som håller utställningen samt ha registrerade djur (= med stamtavla). I SHF får du ställa ut gerbiler (och hamstrar) vid 1 tillfälle även fast du inte är medlem eller har reggade djur. För att man ska kunna pröva på :)

Har för mig att det är så här det funkar i alla fall haha ^^

moawi
1

Ja, det kan du, men om du vill registrera och skaffa stamtavla från SGF eller SHF måste du vara medlem. Vill du regga/fixa stamtavla i SHF måste du dessutom ansöka om ett konto, och det kostar 300 kr per år vad jag förstått det som. SHGK har jag inte så bra koll på, men jag tror att du behöver vara medlem där också.

När du ansöker om stamtavla ska du fylla i så mkt information om djuren och deras bakgrund som du bara kan, och då kan det ju vara en god idé att kontakta uppfödaren.

Men annars tycker jag att du kan fråga uppfödaren först om inte han/hon kan fixa stamtavlor åt dig? Han/hon kanske är vänlig nog att ordna det åt dig.

----

Oj då, vad seg jag var på att skriva, hann inte se er andra ;)

[Jessica_91]
0

#6 200 kr/år hos SHF :) Vad ligger medlemsavgiften hos SGF på?

deleteduser
0

Tack allihopa! Jag vet vilken färg båda föräldrarna hade men eftersom att dom var köpta i en djuraffär så vet jag inte någonting om mor och farföräldrarna.

[Jessica_91]
2

#8 Du borde nog ta dig en funderare innan du bestämmer dig för att avla i så fall. Om föräldrarna kommer från samma affär så är de antagligen syskon.

Man kan skaffa stamtavla till gerbiler helt utan känd stam också så det är inga problem att du "bara" känner till föräldrarna Glad

Vart någonstans i landet bor du? De olika föreningerna har utställningar i lite olika delar av landet (dock mest runt Stockholm).

deleteduser
0

#9 De kommer inte från samma djuraffär (uppfödaren avlade sin gerbil med en kompis gerbil)

Jag bor i göteborg :)

Wand
0

#10 Skulle nog inte råda dig till att avla på djur som kommer efter zoodjur oavsett vart föräldrarna kommer ifrån.

Dessutom kommer antagligen båda föräldrarna ursprungligen från grossister, och det finns en risk för att de är släkt ändå trots att de är ifrån olika djruaffärer.

[Jessica_91]
0

#10 Vet du om föräldrarna kommer från grossist eller uppfödare innan? Hos grossister avlar man hej vilt utan att ta hänsyn till temperament, hälsa eller släktskap, så föräldrarna kan vara släkt. Menar inte att skrämma upp dig men om du vill avla på gerbiler från grossistdjur så får du vara noga med att föräldrarna är snälla och friska samt att dina egna är bra. Om du har möjlighet att kolla dina gerbilers syskon så vore det också jätte bra. Och sen vore så klart det bästa om du parade med en hane från uppfödare med känd stam så du har så bra koll som möjligt på eventuella sjukdomar t.ex. (Sorry för OT, det är bara så otroligt mycket man ska tänka på)

Om du bor i Göteborg så rekommenderar jag SHF. SGF har ju mer gerbilägare som medlemmar och säkert fler deltagare på utställningar, men problemet är att SGF enbart håller till runt Sthlm eftersom de har så få medlemmar i Västra Götaland. SHF har utställning i Gbg minst 1 gång om året har jag för mig.
Men du kan ju så klart vara med i flera föreningar! Det beror ju på vad du söker, kanske har du lätt för att ta dig till Stockholm och då spelar det ju ingen roll att SGF inte har utställningar i Västra Götaland Glad

Sen finns även SGS och SHGK som Moiz nämnde men jag tror inte de är så aktiva, dock skadar det ju inte att kolla. Du ska ju välja den förening som känns bäst för dig. ^^

deleteduser
0

Okej, jag hade inte tänkt avla på dem från början så det är inte så viktigt men jag vill ändå ha stamtavlan :)

deleteduser
0

#12 det vet jag tyvär inte. Jag hade inte tänkt avla på de men om jag någon gång skulle få för mig att göra det så vill jag ju ha stamtavlan men som sagt jag kommer antagligen inte avla på dom hur som helst.

[Jessica_91]
0

#13 Ja det förstår jag, det är alltid kul :) Jag har inga planer på att avla men har ändå stamtavla till 2 av mina gerbiler.

Hoppas du hittar någon förening du känner passar dig! Glad

deleteduser
0

#15 Tack för hjälpen!

moawi
0

#7 Jag menade avgift för att regga gerbiler och inte medlemsavgift.

Men nu kollade jag igen och nu fattar jag hur det hänger ihop: För att få regga gerbiler måste man

1. Vara medlem
2. Ansöka om konto (tar ca 3v, är gratis)

Vill man ha tillgång till stamboken så kryssar man i det vid ansökan om kontot, men då kostar det 300 kr extra. Så att ansöka om konto endast för att regga utan tillgång till stamboken är gratis. Dock tillkommer några kronor i hanteringsavgifter, men det är inte särskilt dyrt.

SGF's medlemsavgift är 150 kr om året.

deleteduser
0

#17 Tack!