Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1185 ggr
Lullan1
0

Tjillevippen har somnat in

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gråter Här hemma är det sorg idag… Tjillevippen dog i går kväll vid 23-tiden, hon låg bara fint på sidan och det såg ut som hon sov… Hon blev 3 år gammal.

Hur blir det nu med Maja? Hon är ensam kvar och det verkar precis som hon letar efter sin syster. Vi har pysslat om henne lite extra idag och gett henne sina favoritkex, men hon är orolig och sniffar runt och letar i buren… Gråter 

Har hört att de kan sörja ihjäl sig, de gillar väl inte att vara ensamna?

Ska jag försöka skaffa en kompis till henne, eller funkar det inte att sätta ihop dem eftersom Maja är så gammal?

jossa5
0

Nej, va tråkigt! Jag hoppas det går bra med Maja, så ni får behålla henne ett tag till, och att hon mår bättre och inte letar så mycket!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

EmmaG
0

Beklagar sorgen. Hon var jättefin!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Cydonia
0

Usch, vad sorligt. :'|
Som jag skrivit i en annan tråd är det olika för olika individer om de blir deprimerade eller om de fortsätter leva sitt liv. Men jag hoppas verkligen att det går bra med Maja!

Theo
0

Usch. Förstår precis hur det är. Var de syskon? Har varit med om exakt samma sak i november.

Mitt syskonpar hade aldrig varit ifrån varandra. Vi fick blixtköpa en ny kompis åt den som blev ensam.

Nu tror jag att han har glömt sin bror. Han älskar sin nya kamrat. Så visst går det att få ihop en gammal med en ung.

Jag beklagar sorgen,jag vet hur det känns. De är så små djur på jorden, men med så stora personligheter. Speciella individer.

Kram.

Lullan1
0

Tack för era tröstande ord!

Ja, de var systrar och har aldrig behövt vara ifrån varandra. Fick lite hopp nu när du skrev Theo att du hade satt in en ny liten Gerbil tillsammans med din gamla. Jag trodde verkligen inte att det gick.

EmmaG
0

Honor är ju iofs lite kinkigare än hanar oxå..

// Emma, aka Althea

[Maria-Gerbiler]
0

R.I.P. Tjillevippen. Det är så sorgligt när djur dör.

Om du hade tänkt ge din gerbil nytt sällskap rekomenderar jag att du köper två unga gerbiler istället för en. Om du skaffar en gerbil så blir ju den ensam om din nuvarande gerbil skulle försvinna av ålder.

Theo
0

Hos mig gick det jättebra, från första dagen. Den gamle fick träffa den unge på ett avskilt område. och bekanta sig med varandra mer och mer för varje dag. Aldrig har de visat några aggressiva beteenden mot den varandra.

Bara nyfikenhet. Det var lite kallare från början, men sedan blev man allderles varm i hjärtat då man såg dem mysa ihop de första gångerna. Nu gör de allt tillsammans. Det går, bara man låter dem vänja sig i lugn och ro vid livet tillsammans. Tuffe, min älskade "grand old man", har tyvärr fått en stor separationsångest efter broderns död.

Han vill inte vara ifrån sin nya kamrat mer än absolut nödvändigt. Då blir han orolig och letar. Kanske spökar det fortfarande i hans huvud att han ska bli ensam igen. Jag vet inte. Men han blir så lycklig när Theo kommer tillbaka.

Liksom: *Puh*, "Där var han, ja. Då kan jag sova igen." Jag trodde inte att man kunde sörja så mycket. Men somsagt, de är stora personligheter i små kroppar. Sedan är det nog extra hemskt för att syskon brukar bli så "tajta" och fästa vid varandra. Kram.

Lullan1
0

Tack alla för ert stöd, vi har idag haft begravning för Tjillevippen. Jag kommer nog aldrig att glömma ögonblicket när sonen stod med Tjillevippen i händerna och sa -Sov gott…. Gråter 

Maria-Gerbiler Det är sant, har inte alls tänkt så långt som att skaffa 2 småttingar! Det är ju en jättebra idé, tack för tipset!

EmmaG
0

Hur gick de med att skaffa Maja ett par kompisar?

// Emma, aka Althea

Lullan1
0

#10 Jag har inte hittat några kompisar till henne. Jag köpte ju Maja och Tjillevippen genom Zooaffären här i stan, men det är inga djur de har utan man får beställa (så konstigt det lät). Så det är lite svårt att få tag i tjillevippar om jag säger så! Jag bor på Gotland, och där kryllar det knappast av små söta Gerbiler tyvärr…

Maja har repat sig jättebra tycker jag. Självklart pockar hon på mer uppmärksamhet och är gosigare än innan. Vi (familjen) ger henne jättemycket tid med oss och hon har nästan blivit lite bortskämd. Jag tror att hon mår bra nu och verkar inte alls deppig längre.

EmmaG
0

#11 Va bra att hon piggnat till!
Och då behöver du kanske inte hitta några kompisar till henne..En introducering med honor har jag uppfattas som svår..Och är hon gammal så..
Men de avgör du ju själv =)

// Emma, aka Althea

Lullan1
0

#12 Ja, jag hoppas på att hon ska trivas och leva länge till, och som jag känner nu så kommer jag inte skaffa några småttingar som sällskap till henne. Jag hoppas verkligen att det ska funka ändå. Men ser jag att hon börjar må dåligt och bli deppig, ja.. då får jag fundera om igen!

Tack alla för era varma ord, Tjillevippen är saknad här hemma. Det har blivit så tyst…. Gråter

Tina-A
0

Beklagar sorgen..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Embla_
0

beklagar sorgen :(( De är alltid så tråkigt när djur dör.. Hon var jättefin ! (L)

wolfgirl82
0

Eftersom hon är så gamal så sätt ihop henne med två små hanar. Hon är för gamal för att få ungar och det är (vad jag har hört) lättare att isf sätta ihop dem med hanar än honor.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Lullan1
0

Tina & Embla, tack snälla för era tröstande ord…

wolfgirl82, Tack för ditt råd men jag tror att Maja kommer att få leva ensam nu. Hon verkar må prima och är lika pigg och glad som förut, lite gosigare bara.

Twister
0

Beklagar verkligen. Gråter <3

Min pojke, Sirius avlivades i går. Eftersom hans tumör hade blivit större, och hans luftvägsinfektion kommit tillbaka. Så jag bestämmde mig för att det nog var bäst att han fick somna in. Kommer verkligen sakna den lilla grabben såå mycket. :( <3 Det känns så ensamt här hemma, trots att jag har kvar 13 gerbiler och han inte var så jätte tam och social. :(

Lullan1
0

#18 Nä… vad tråkigt att höra! consoling Sov gott, lilla Sirius!