Skaffa gerbil?
Hade för några år sedan två styckna, honor. :) Men hur mycket man än försökte göra dom tama så gick det verkligen inte..
Vi köpte dom från en privatperson som skulle omplacera sina, dom var bara lite mer än ett halvt år, tror jag.
Men dom gick bort, och jag tänkte inte mer på att skaffa nyam men nu börjar jag fundera på att skaffa två styckna.
Men om jag ska vara ärlig har jag glömt det mesta om dom här livliga krabraterna! Så ni får jättegärna komma med tips på vad jag och hur jag ska göra för att göra det bästa för dom. :)
På den tiden (haha, nu lät det som jag var super gammal…;)) så hade man vanliga hamsterbur (inte med galler! Utan den med plast botten å plast runt om och ett litet galler som öppning på taket, om ni förstår hur ja menar) men som jag fattar det nu, så är akvarium de bästa, och kanske det man borde skaffa? Men hur stort är de dom flesta använder sig utav? Vad kostar det? Är det ett vanligt fiskakvarium ni använder?
Badsanden, hur har ni den? i en kruka? Jag hade den i en fin hörnskål, dock var den inte lika praktisk! haha, de mesta for ut, så antar att det finns bättre.
Hur inreder ni burarna (akvarierna)?
Mat? vad för mat äter den? gerbil basfoder självklart, men övrigt, vad för frukter/grönsaker/nötter/andra saker kan dom äta?
vad för grenar är bra?
Vilken är lättsamast, hane eller hona? Hade två honor som sagt förut, dom var väldigt livliga, nyfikna men ja, dom gick verkligen inte att få tam, men de kan ju att ha att göra med det tidigare hemmet..
Jag har tänkt om jag nu bestämer att jag kommer skaffa två nya kompisar så har jag inte tänkt köpa från djuraffär, anser att dom inte har de ultimata boende och hanteras inte alls, vilket är tråkigt..
Men har jag glömt något, som jag säkerligen har (!!!) så kom med dom tipsen också! :)
Tack på förhand! /Sandra
(Byt gärna grupp om jag lagt i fel!)
Vad roligt att du intresserar dig för gerbiler igen :) de är väldigt trevliga och roliga djur .
Först då…
Som bur så är akvarium det bästa, minst 100 liter helst till 2 gerbiler. Och då är det ju oftast akvarier som man använder till fiskar som kanske inte längre håller tätt för vatten (dessa brukar hittas att köpas väldigt billigt på blocket). till ett akvarium behövs ju nätlock för att inte gerbilerna ska rymma :).
Ett annat alternativ som är bra är ikeas stora SAMLA låda på 130 liter. Det är många gerbilägare som använder sig av dessa. Till dessa kan man oxå göra nätlock eller köpa med plastlock och skära ut så att du bara har ramen kvar å fästa nät direkt på den :)
Maten… Jag kan rekomendera Gerbil nature som bas till gerbilerna, det är en bra mat som innehåller mycket bra grejer som anpassats för gerbilens behov. sedan utöver det kan man ge lite allt möjligt förutom stenfrukter och sura saker (mer om mat kan du hitta här på forumet om du kikar runt).
Och inredningen, det är jätte viktigt att du har minst 15-20 cm med bottenströ så att gerbilerna kan gräva sina tunnlar, sedan ska man ha sandskål med fin chinchilla sand. En del kör på blästersand från biltema till sina gerbiler som billigare alternativ (viktigt att det är utan metaller).
sedan nått hus dom kan va i, vattenflaska såklart och lite annat. men absolut inga plastsaker och INGET springhjul då det är dåligt för deras ryggar och de kan få beteendestörningar och gör inget annat än att springa i hjulet… det blir ett beroende.
Hoppas jag lyckades besvara det mesta :P annars är det bara att fråga på, det finns många gerbilkunniga personer här inne :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Achangra har redan gått igenom det viktigaste men om du vill ha mer råd och tips så finns den en tråd uppe till vänster med ett utropstecken som heter "Artikellistan". Där finns bra info om bur, inreding, strö, mat, aktivering, om hur man tämjer gerbiler mm 
Tack så mycket för svaren!
Har nu läst igenom det Jessica_91 tipsade om och jag blir bara med sugen på två tillökningar i familjen!
Jag kommer säkert komma på något mer, men inte just nu.
Eller jo föresten, hur hittar man uppfödare? googla runt lite kanske? :)
Kolla Svenska Gerbilföreningens hemsida samt Svenska Hamsterföreningens hemsida (de har en gerbilsektion), där finns en del uppfödare listade. I vilket län bor du?
Sen finns det så klart de uppfödare som inte är reggade i en förening, de kan du hitta via google eller annonsidor. Men se till att ställ lite frågor och kolla om det är en seriös uppfödning innan bara, fråga om avelsdjuren, syftet med kullen osv.
Jag råkade tyvärr ut för en mindre seriös uppfödare och fick hem en hane och en hona, så alla privatuppfödare är inte bra tyvärr.
#4 Okej, tack! Ska kika in där :)
Jag bor i Västerbotten, Umeå :)
Eftersom ingen nämnt det - hanar blir lättare tamare än honor. Det är ganska individuellt men generellt är det så.
MvH Tsunamis
#7 Jo, jag har haft för mig det lite smått, generellt av de flesta djuren.
Har nästan alltid haft hanar, alla kaniner som jag haft ex, så har endast två varit honor, och dom har varit lite vildare än hanarna. Hundarna - hanar. Katterna ser jag dock ingen skillnad på i temeramentet osv, men hanen är mycket gosigare, nu är han några år äldre också, kan ju ha nått med de å. Gerbil honorna - omöjliga att få tama, men det kan ju självklart varit individerna samt att förra ägaren inte skötte dom så bra?
Men två hanar fungerar utmärkt tillsammans? Mindre problem än om man har två honor?
Ja hanar fungerar bättre ihop än vad honor gör rent generellt på gerbiler.
MvH Tsunamis