Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1776 ggr
Leeii
2011-11-26 10:59
0

Uppätet ben!!?

På morgonen går jag upp och ser min lilla gerbil sova,men när jag tittar närmare så sitter min andra gerbil och äter på den! Jag springer och öppnar luckan och tar upp gerbilen den har inget hår på bakdelen och benet är blodigt och man ser  benet sticka ut.Jag hämtaren liten bur och fyller den med sågspån,hö och mat.Den äter och så,men den haltar när den går .Det är såå synd om den!

Vad ska jag göra??
Ska jag ''avliva'' den eller låta den vara kvar.

Just nu sover den <3Gråter

Nali
2011-11-26 13:00
0

oj!

Din gerbil kanske är sjuk och på väg att dö? djur kan oftast känna sånt och de äter ju oftast upp andra djur som är döda har dock aldrig hört något sånt härn't, håll dem i olika burar till benet blivit bättre, försök göra rent det med varmt vatten och tops om det inte blir bättre så åk till vetrinären

ks.gerbil
2011-11-26 14:13
0

hmm.. konstigt att den gjorde det när den fortfarande levde… men jag skulle nog avliva den då benet sticker ut..

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
2011-11-26 15:02
0

Åk till veterinären direkt! Låt veterinären avgöra om Avlivning är nödvändigt eller inte. Om det nu skulle vara så så går ju bara din gerbil och lider i onödan.

Annars tänker jag att ett öppet sår måste vara infektionskänsligt..? Vet inte om veterinären kan hjälpa på något sätt med det kanske…

Leeii
2011-11-26 15:28
0

Tack för svaren,jag tror att den var på väg att dö för att i djuraffären sa dom att några gerbiler hade dött där inne av sjukdommar.Den lever fortfarande men orkar inte öppna ögonen och den är kall,men andas och haltar sig fram då och då.Jag tror inte att veterinären kan göra något åt en råtta som är halv-död   Gråter

R.I.P

Leeii
2011-11-26 15:31
0

Det är en riktigt stor skada för hela benet är borta och gerbilen är jätte dålig,men min andra gerbil bråkade med honom ,kanske pga ihoppsättnignen så det kan bero på det också.

Anne.K
2011-11-26 15:44
1

Avliva den stackars gerbilen om den nu är halvdöd, är bara hemskt att bara dra ut på tiden och låta stackarn plågas.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
2011-11-26 16:00
0

Ja, jag hade åkt till veterinären direkt. Finns ingen anledning att bara gå och vänta på det när han lider så. Det kanske bara handlar om några timmars tidigare död, men för mig (och för en lidande gerbil) är det mycket.

Wand
2011-11-26 16:06
2

Enligt svensk lag måste du ta denna stackars gerbil till veterinär, och det snart! Det känns som att Avlivning är det bästa då den verkar vara såpass illa däran. Hoppas att han snart slipper lida mer.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lejdyga]
2011-11-27 12:00
0

Oj! det låter mycket alvarligt ! gör rent såret mycket…. annars är nog det bästa sättet att avliva honom eller henne och djur ska inte känna av doften av blod! så tvätta bort blodet som var i den andra buren TIPS! lita inte på djurafären Förvånad

[Tassy]
2011-11-27 14:04
0

Jag skulle inte plåga denna gerbil med sårtvätt, här är det snabb Avlivning som gäller för att minska lidandet.

[lejdyga]
2011-11-27 14:12
0

#10 du har rätt det är  bäst!

Leeii
2011-11-27 15:55
0

Min pappa sa att han kunde avliva den men jag älskade den så mycket så jag frågade om vi kunde åka upp till veterinären men han sa nej dom kan inte göra mycket,så jag tänkte sköta om den lite.Jag gav den mat,som den spotta ut.Jag gav den vatten,och han drack,sen så tvättade jag såret och lät han vila.

Men eftersom att benet var borta vart han svagare och han hade en sjukdom för han var bara skinn och ben hur mycket jag än matade han.

Men den lilla krabaten klarade sig i tolv timmar och jag hoppades på det bästa medan han sakta somnade in förevigt..

ks.gerbil
2011-11-27 16:36
0

RIP… Har du kansje tänkt på att han kanske hade någon sjukdom så hans kompis försökte göra något åt det? Du kanske skulle kunna ta honnom till veterinären för att se om han hade mask eller nåt?

Wand
2011-11-27 16:38
1

#12 Det hade varit mer rätt till den lilla killen att låta din far avliva honom isåfall. Bortsett från att han vet vilka som är de lagliga sätten att göra det på dvs. 
Så tråkigt när djuren får lida till döds.

R.I.P

ks.gerbil
2011-11-27 16:46
0

Men nu får vi vara lite snälla… Hon är redan lädsen över att jennes djur har dött vi behöver inte göra henne ännu mer skuldkänsel..

Anne.K
2011-11-27 16:47
1

#12 säger som wand att det hade vart bättre om du låtit din pappa avlivat gerbilen än att den nu istället fått lida i 12 timmar med smärta. Jag blir faktiskt arg av sånt beteende.

Wand
2011-11-27 16:52
0

#15 Jag tänker på djuret. Och om hon tycker att det är bättre att djuret lider i 12 timmar än att avliva det snabbt och smärtfritt utan att det ska slippa lida så är hon en oansvarig djurägare. Det är aldrig kul att bli av med sitt djur oavsett hur det sker, men man måste tänka så tyvärr. 
Och nu vet hon ju i alla fall vad som är rätt om det skulle hända något i framtiden.

ks.gerbil
2011-11-27 17:01
0

Ja men man får tänka på personen oxå och att hon mår nog ganska dåligt just nu. Men annars har du rätt… Hur avlivar man en gerbil hemma?

[lejdyga]
2011-11-27 17:06
0

#17  Hon gorde sitt bästa!, hon är redan ledsen över att gerbilen är död !

ks.gerbil
2011-11-27 17:11
0

Nu får vi alla ta det lite lungt :)

Wand
2011-11-27 17:18
1

#18 Jag vet inte alla lagliga sätt, men ett hård slag bak i huvudet är ett alternativ. Jag skulle aldrig någonsin kunna göra det själv dock, men å andra sidan så ser jag istället till att ha pengar så jag kan avliva djuret hos veterinär istället. 

#19 Det är ju det hon inte gjorde då hon hade ett alternativ av att stoppa lidandet för djuret. Jag förstår att hon är ledsen, men hon måste ju fortfarande få höra det. Det är djur vi pratar om nu, inte en leksak som går sönder. Jag bryr mig ärligt talat mer om djuret än om personen bakom det.

[Tassy]
2011-11-27 17:20
1

Krasst men sant så hade ingen avlivat den lilla i naturen heller. Den hade blivit uppäten levande av sin vän. Men visst ska man avliva ifall man kan. Men ibland får man vara realistisk och inse att man inte kan göra allt.

Nu använder jag inte detta som något försvar för att man ska låta djur självdö, utan förmedlar mest en tankeställare. Visst ska man göra allt för sitt djur, TS valde att vårda gerbilen in i det sista. Hur skiljer det sig ifrån vår egen palliativvård tro?

Wand
2011-11-27 17:25
0

#22 Visserligen, men å andra sidan så är jag för självmordskliniker också, är det något som man har kontroll över i livet så är det väl sitt eget liv, och vill ma slippa lida och istället somna in så bör man ju få göra det. Precis som vi gör med djur, låter dem somna in istället för att låta dem lida tills det händer. 

Och visst hade inte gerbilen blivit vårdad/avlivad i naturen, men vi människor har ju djuren hos oss och då ligger det ju på vårat ansvar att göra det bästa för djuret. 
Hon ville ju avliva hos veterinär, men hennes far erbjöd sig att göra det själv. Jag förstår då inte varför det inte hade varit bättre att göra det på det viset.

Men jag förstår också att det är svårt att tänka så i stundens hetta, och det är ju lätt för oss som inte var med att tänka på det viset.

ks.gerbil
2011-11-27 17:33
0

Take it easy every body :) Sen kan man faktiskt tycka att det är väldigt jobbigt att behöva avliva sitt ena hjärta ändå om det är det rätta att göra…

[Tassy]
2011-11-27 17:37
2

Angående aktiv dödshjälp så är jag definitivt enig. Jag försöker mest få fram (då TS verkar vara ung) att detta är till viss del en moralfråga, och det finns många perspektiv att se det ur. Personligen hade jag avlivat omedelbart.

Jag vet själv hur det känns att stå där med favoritdjuret svårt sjukt och bissarra tankar på hur djuret kan tänkas bli avlivat på hemmaplan. Det var iallafall för mig en fruktansvärd tanke när jag var yngre. Idag har jag lärt mig att tänka annorlunda.

Jag försöker mest lätta upp stämningen.

Jag håller med om att gerbilen borde ha avlivats så snart man upptäckte det här, men nu blev det inte så. Jag tror att trådskaparen har förstått att vi tycker så, och bär med sig det till nästa gång ett djur blir dåligt.

Jag tycker trots allt att tonen i denna tråd är helt okej, ni diskuterar lungt och sansat, åsikter har kommit fram på ett lungt sätt. Men jag tror ändå att vi kan släppa ämnet nu. Det som behövde sägas är sagt. Glad

ks.gerbil
2011-11-27 18:09
0

:)

Leeii
2011-11-30 20:29
0

Ursäkta..

Jag vet att mitt djur led när den hade uppätet ben.

Jag vet också att jag skulle ha avlivit den.Jag vet att man får skriva ''vad man vill'' här eftersom att jag frågade,men jag tycker att ni går över gränsen och klagar på mig, ett djurliv är ett djurliv och det händer sånt varje dag.Jag vet att det är mitt ansvar att ta hand om den.Men min gerbil är redan borta jag fattar ite vad ni klagar på(en del av er;)

Men klaga på vad ni vill,kan inte göra något åt det just nu,sorry dude.

Leeii
2011-11-30 20:40
0

Och jag vet att vi inte pratar om en leksak.

Jag kanske tänkte försöka rädda den oxå,du Wand kan väll inte veta hur jag sköt om den,du kanske inte såg att jag skrev att jag tog hand om den och försökte rädda den men det gick inte.

Jag kan tyvärr inte bygga en tidsmaskin och åka tillbaka i tiden för att rädda den.

Om ni ska ge mig tips om hur jag ska göra så kan ni väll göra det på ett snällt sätt.Det är inte så kul för mig heller att förlora ett djur.Tror ni att det blir bättre på att klaga på mig?

Anne.K
2011-11-30 20:51
0

#28 ja gjort är ju gjort och det går inte göras ogjort. men du får också förstå att vissa av oss ändå blir upprörda. Du kunde ha avlivat djuret istället för att ha den lidandes i 12 timmar när skadorna trots allt var såpass stora.

Men nu vet du iaf till nästa gång.

Och jag beklagar sorgen, det är inte lätt att mista sitt djur :( .

ks.gerbil
2011-11-30 21:26
0

Nu vill int jag starta bråk eller nåt men om ni skulle läggaer i leeiis kläder och så kommer ni hem hittar att en av era gerbiler har ätit på eran andra gerbils ben och ni försöker att rädda den så gott ni kan men han dör. Så får ni höra att ni kunde ha gjort mycke bättre och att gerbilen har fått lida ni gråter säkert redan och gråter därför att eran gerbil har dött. Jag tror inte att det skulle kännas så rolit. Så det är klart att man ska tänka på djuret men tänk på personen bakom oxå. Så nu har vi diskutert klart och allt är över leeii tänker detta för nästa gågn och vi behöver intesäga "dumma" saker ändå om dem är rätta så kan man ju säga det på ett snällare sätt.

Minoth
2011-11-30 21:34
0

#30 haha du måste använda mer punkter och kommatecken :P Fick läsa ditt inlägg typ tre gånger! :P sorry var tvungen att säga det

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wand
2011-11-30 21:34
0

#30 Min älskade gerbil blev uppäten av sin mamma och sina syskon för bara några dagar sedan. Jag är glad över att de gjorde det och inte bara åt upp ett ben så han fick ligga och lida till döds. De gör det ju av en anledning, och antagligen var han sjuk eller skadad, och det är deras naturliga sätt till att så slut på lidandet.

[Tassy]
2011-11-30 23:19
0

Nu lägger jag lock på denna tråd. Det finns ingen anledning att riva upp detta igen.

Inlägget är låst för nya kommentarer