Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 892 ggr
[Koppsal]
2011-11-28 15:19
0

Tjatter?

Herregud vad mina gerbiler tjattrar. Eller vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. När de har ätit upp sitt godis kan de sitta och kolla på mig. Sträcka sig framåt lite åt mig och så låter de.. jätte mycket. 

De tär inte så att de är arga på mig eller något. För när jag tar fram handen så hoppar de upp i handen. Sedan så sitter de där och kollar på mig och tjattrar tills de får godis igen. När de tjattrar ser det ut som om de tuggar jätte mycket. 

Någon som vet varför? Vill de kanske bara ha uppmärksamhet/godis eller ligger det mer bakom det? :)

ks.gerbil
2011-11-28 15:51
0
[Koppsal]
2011-11-28 16:13
0

Tack, jag har faktiskt läst igenom den artikeln flera gånger förut. Men det är inget där som verkar stämma. Möjligtvis kvittrande.. Men de känns lite konstigt att de skulle vara undergivna mot mig då de inte är särskilt tama.. Jag får liksom locka upp dem i handen några gånger innan de kommer upp självmant. samma visa varje dag..

ks.gerbil
2011-11-28 18:35
0

Försök att förklara hur det låter jag vet att det är svårt. Låter det ugäfär så här? Shrr tshrrr så låter mina med ibland…

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2011-11-28 18:44
0

Eller ett bättre sätt att förklara hur mina gerbiler låter: om man rör uderkäken snabbt sida till sida mot överkäken.. Men då får man tänka sig ett snabbare och lägre ljuud. Mina ena gör det varje gång jag har honnom på armen, då försöker han att tugga på min tröjaoch jag puttar lätt iväg den för att han int ska fortsätta då hör jag ljudet som om han skulle tugga på något! Är det samma ljud koppsal?

[Koppsal]
2011-11-28 18:51
0

jo jag tror det. det ser ju ut så när de gör ljudet.  Det liknar ljudet som kommer när de har mat i munnen och tuggar.. typ.. nästan. Jag måste höra det en gång till för att kunna beskriva det .. -.-

moawi
2011-11-28 19:54
0

Så låter mina med. Det låter precis som om de tuggar eller gnider tänderna mot varann, ja. Men jag har ingen aning om varför egentligen.

ks.gerbil
2011-11-28 21:19
0

Det verkar ett mysterium… Man måste vara en gerbil eller en gerbilwisper (eng. Utal) för att förstå ;)

[Koppsal]
2011-11-28 21:33
0

#7 aah hahaha