Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3768 ggr
[Jessica_91]
0

Uppgraderad lekhage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några veckor efter att jag skaffade mina första gerbiler för nästan exakt 1 år sedan så gjorde jag en egen lekhage av kompostgaller och metallnät. Det funkade jätte bra i början men efter ett tag började Lilly och Iris klättra och ibland gnaga på lekhagen. 
Jag måste alltså alltid hålla väldigt bra koll på dem och försöka distrahera dem så att de slutar gnaga/klättra. Ibland går det inte och jag får ta in dem i akvariet igen, även fast jag hade kunnat ha ute dem mycket längre tidsmässigt.

Mina andra 3 gerbiler klättrar också ibland, dock inte i samma utsträckning, och Pandora har också ovanan att gnaga på gallret.
Jag kikar ofta i de andra smådjurs sidorna på iFokus och läser ibland om djur som gnager på sina gallerburar/tak. De får ofta tipsen att tejpa fast grenar eller kartong där djuret i fråga gnager så att de antingen gnager på det istället, eller sluta gnaga helt.

Och först IDAG kom jag på att "Men ditt pucko, du kan ju tejpa fast kartong eller papp på lekhagen så att dem varken kan bita eller klättra!" Ingen av mina hoppar särskilt bra så förhoppningsvis upphör alla rymningsförsök! (de gnager enbart på galler utanför sina akvarium)

Har haft ute Lilly och Iris i över en timme nu och det funkar hur bra som helst Skrattande

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Åh va smidig och stor lekhage. Ska nog testa att få ihop en hemmagjord lekhage :)

League
0

haha, känner igen det där "pling" man får ibland, ofta sånna saker man typ vetat ett tag fast inte riktigt en klar tanke :)

Vad härligt med en stor lekhage att leka runt o busa i :)

ks.gerbil
0

jag har en liten hamster hage som de ibland biter på och det var en väldigt bra ide! ska försöka då mina inte hopar särkilt högt så borde det funka då de använder den till att klättre över :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Hur många kompostgaller bör man ha? fler än 5? antar jag? eller räcker fyrpack? (har så svårt och se saker framför mig i fantasin)

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

och vart får man tag i metallnät? (morfar kan ha liggandes hemma men ja, kan inte alltid förlita mig på honom) :/

[Jessica_91]
0

Jag har 4 st, det räcker för att dela mitt rum och blir fortfarande en bra hage när jag har den mot väggen.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=3008663# (gammal bild, har mycket mer prylar nu bl.a)

Nätet jag har på lekhagen kommer från Granngården, en rulle räckte till hagen och lock till ett akvarium som är 1,20 meter långt. Tro det kostade runt en hundring bara.

Dock skulle jag vilja ha tätare nät. I vilket fall så finns det nog på de flesta byggvaruhus :) Har köpt nät från Cheapy också.

[Jessica_91]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut just nu i den "lilla" lekhagen Glad

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Sen finns de olika storlekar på "kompostbehållarna", gissar på att de är en 530liters du har? För de ser väldigt stort ut för att bara vara 450liters :p

[Jessica_91]
0

#8 Oj ingen aning faktiskt, vi hade en massa här hemma så jag bara tog ett gäng haha.

LOLslashFREAK
0

#6 Vad heter "nätgallret" från Granngården i butikerna så man vet vad man ska fråga efter eller söka på hemsidan? Jag behöver till min hamster Glad

Galenpanna

Anne.K
0

Jag och min sambo gjorde en lekhage av fyrkantsnät och så tejpade vi massa massa massa silvertejp på nedre delen av nätet så att eventuella rymningsförsök ska förhindras :P blev en gigantisk hade som slutresultat, tar typ upp nära på hela golvet inne i djurrummet, haha :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning