Stora spånbalar
För säkert två år sedan så köpte jag en jättestor bal med spån som räckte väldigt länge. Kostade hundra kronor och det var ju hur billigt som helst, särskilt med tanke på hur länge den räckte. Men dock har jag aldrig köpt en sådan här igen, eftersom det var så otroligt jobbigt att få fram spånet ur den. Jag fick släpa ut den ur källarförrådet och ut på källargolvet. Sedan satte jag mig ner med en stor gekås-påse att fylla och började dra loss små bitar, och krafsa och slita. Det var väldigt jobbigt och tog lång tid. Säkert en kvart-tjugo minuter. Men då har jag inte räknat med tiden det tog att städa upp efteråt, eller att släpa tillbaka den stora balen igen.
Så det är anledningen till varför jag aldrig köpte någon mer. Men nu när jag snart utökar med fler gerbiler, så kan jag inte fortsätta hålla på att köpa små 60-liters balar varje gång, som räcker bara till en städning och kostar säkert 40-45 kr styck. Är inte säkert att jag kommer fortsätta med just kutter när det blir fler, men jag kommer ändå behöva köpa stora balar av vad det nu blir.
Så, nu undrar jag hur ni gör med sådana här balar? Det måste ju finnas något bättre sätt, eller? Låter kanske som ett i-landsproblem, men att sitta och krafsa på detta viset funkar ju inte när man kommer ha kanske 5-6 burar att städa varje gång.
Mja du kan kanske förbereda lite spån att ha i en stor säck och bara ta fram den när du ska städa? När jag hade spån tyckte jag inte det var så jobbigt. Jag hade en gammal fodertunna fyld med spån som jag hade tagit loss från balen. Annars kan man som sagt ha en säck som står i garderomen eller något. Du behöver ju inte finfördela varje liten klump till spån heller. Gerbilerna uppskattar lite större klumpar att gräva sönder.
MvH Tsunamis

Köper alltid balar och har aldrig haft några problem att dela på spånet. Med tanke på att en hel bal spån kostar 60kr skulle jag aldrig betala vad små påsar kostar.
#2 Vad köper du för spån? Och vart? Letar efter bra spån som inte stinker terpentin men inte helt lätt ><

Jag bor i Göteborg och köper på ett ställe som heter Naturnära. De säljer mest till hästfolk. Jättebra spån och hö från bonde.
Jag har ju inga gerbiler längre så jag köper ju till mina chillor och hamstrar. Men har alltid handlat där.
Granngården brukar ha bra spån också har jag för mig.
#4 Tack för infon! Ska till Göteborg med min pappa (= bil) om ett par veckor, ska försöka övertala honom att åka och kika på Naturnära då

#5 Ligger vid Backplan, mittemot stora Biltema. En en röd lada så den kan vara svår att hitta om man inte vet var den här.
Men ser man Biltema (och det gör man:) så är det på andra sidan rondellen.
#6 Oh super, då ska jag passa på att köpa sand på Biltema också!
Finns olika fabrikat på storbalarna, en del är fruktansvärt hårt packade som du beskriver. De du kan köpa i dag på Odal etc är inte så hårt pressade :)
Jag har alltid balen i mitt rum, och då flyttar jag burarna till balen istället så jag kan ösa ur med en stor plastlåda. Skulle aldrig orka hålla på på något annat vis, haha!
Sedan kommer det ju självfallet en del spån på golvet då det sker, men städningen är ju väldigt sällan så det är inte så farligt att ta fram en dammsugare.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag har min bal i mitt kaninhus. Sedan går jag ut med några ica-kassar och fyller. Tycker inte det är jobbigt alls. Ibland får man loss stora bitar och annars får ta nävar. Mend et tar inte så lång tid :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#7 du har ju stora Arken djurbutiken bredvid ÖoB Backaplan också om du vill kika in där. De hette Huvenröds innan men Arken köpte upp dem.
Jag bor dessutom inte så långt från Backaplan 
Sorry för OT föresten!
MvH Tsunamis
#11 Tack! Får ju ta och passa på när man är i Gbg och har bil ^^.
#0 Jag brukar ha Stl-ströet under sängen eftersom förpackningen är såpass platt. Hampaströet brukade stå här i rummet. Nu är det dock lite trångt med 3 stora akvarium men det löser sig eftersom i stort sett all hampa (och Stl) går åt så fort jag ska byta. 
jag har ju akvarium så jag tar bara påsen och ställer den upp och ner och slår lite på den tills det runnit ut så mycket som jag behöver xD
Tack för alla svar! Verkar då som om jag fick tag i en rejält hårdpackad variant. Får försöka leta upp en bättre variant, ev lite mindre kanske så att den är mer lätthanterlig också.
när jag köpte pressade balar så stod jag ute och sen sprättade jag upp balen och öste över i sopsäckar, som jag sedan fluffade till lite. På så vis kunde jag skotta över stora sjok av balen, fort gick det. sen var det packat och klart att ställa undan tills det var dags att städa.
#15 Ja, det var ett bra tips! Tack :)