Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1874 ggr
Tina-A
0

Uppfödning

Jag har en vän som älskar gerbiler och skulle vilja starta en uppfödning. Vad är det som krävs av en uppfödare?

Och hur lätt är det att föda upp gerbiler? - Då tänker jag mest på hur många som faktiskt vill köpa en gerbil, eller om det slutar med att man sitter med alla själv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
0

Nu är inte jag så insatt i just gerbilavel iofs så det är väl bättre att du svar ifrån våran uppfödare Twister el. annan kunnig =)

Men personligen kan jag tycka att det är viktigt att börja med kända djur. Alltså att man känner till avelsdjurens stam ett tag tillbaka och inte använder sig av tex zoodjur el. omplaceringar el gerbiler köpta av en okunnig privatperson.

Såklrt tycker jag själv oxå det är viktigt att läsa varje uns av fakta man kommer över kring avel samt även genetik.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God kunskap om gerbiler, avel och gärna även genetik tycker jag är grunden. Sedan är det viktigaste av allt att man är vetgirig och ödmjuk - det kommer man långt på! Ta hjälp ifrån andra och var aldrig rädd för att fråga eller erkänna att du kan ha fel.

* Vilka djur ska jag avla på? Vart hittar jag lämpliga avelsdjur?
* Vad vill jag med min avel? Både kortsiktiga och långsiktiga mål, samt delmål för att nå de längre målen.
* Varför tar jag den här kullen? - Fråga dig själv det vid VARJE kull. Är det ingen kull som du tänker behålla ungar (förutsatt att det blir som du tänkt dig) ifrån så är det en helt onödig kull i mina ögon. Det finns redan för många oönskade och dåligt avlade djur.
* Aldrig kompromissa - avla på det bästa eller inte alls.

Planering är a och o för en uppfödning.

Om man vill föda upp är det också bäst om man går med i en förening och ställer ut sina djur. Det är väldigt svårt att avgöra helt själv hur bra ens djur är om man inte får åsikter ifrån andra kunniga.
Det är en hel del ansvar som kommer med på köpet: Om man inte får alla ungarna sålda är det INTE okej att sälja till en djuraffär t.ex, det tydet på extremt oansvarlig avel i mina ögon. Man måste ha råd att ta alla djuren till veterinären när det behövs och hålla en bra standard.

Kom ihåg att man som uppfödare har ansvar för ALLA ungar man föder upp och alla ofödda ungar som ännu inte har kommit till världen. Det är ett stort ansvar och varje gerbilbebis förtjänar bästa möjliga chans till ett fantastiskt liv - då är bra avel ett måste!

Det ingår så himla mycket… hoppas någon kan fylla i de delarna jag har missat. ;) Bifogar min favvobild just nu - Orion's Raggsocka.

Lullan1
0

#2 Vilken underbar bild! Blir helt sjuk av längtan! *vill ha*

Twister
0

Kan bara hålla med Emma. :)