Tilläggsfoder
I detta tråden ska man skriva om vilket tilläggsfoder man ger sina gerbiler. Är det mycket uppskattat?
Kan va allt ifrån en sak, till en hel lista.
Jag vill ha flera tips, likaså säkert andra vill förnya sin "tilläggsfoder-lista" lite. Så bomba på. 
Kokt ägg, russin, havregryn, osötade cornflakes, vetegroddar, linfrön, bröd, osötat knäckebröd m.m. Äpple (ej surt), morot, päron, melon, ärter, broccoli, blomkål, spenat, persilja, färska solros- eller vetegroddar, sallad, gurka, majs, maskrosblad, blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar.
Pust… 
Äpple,russin,havregryn,cornflakes,bröd,knäcke bröd,morot,päron,sallad,gurka,gurka,maskrosblad,
#1 sedär, visste inte att man kunde ge ägg. Men det ska jag allt testa :)
Ger mina lite olika men förutom sånt som #1 och #2 redan nämnt så får det ibland kyckling, fisk, potatis och hirs.
De tre första kokar jag alltid utan salt.
Mina får kokt pasta, kokt potatis, ris, broccoli, morötter, blomkål, kattmat torrfoder, ärtor, majs, gurka, sallad, bröd, knäckebröd, färskt gräs & örter, färska blad & knoppar från björk/asp m.m.
Vetegroddar och alla groddar får man vara försiktig med. Har hört om flera som fått njurproblem på sina gerbiler pga det. Om det är pga det höga mineralinnehållet eller något annat vet jag däremot inte men det skadar inte att vara försiktig när nu så många fått problem. Vill man få dem att gå upp i vikt så är Äggpulver/kraftfoder för fågel bättre.
MvH Tsunamis
Jag brukar ge mina gerbiler samma tilläggsmat som jag ger hamstrarna, just för att de äter samma saker (fast i olika omfattning..) så det brukar bli osaltad havregrynsgröt, ägg, rå nötfärs, kokt kyckling, gurka, grönsallad, färsk broccoli, osaltad pasta, banan(väldigt lite och sällan), oskalade hasselnötter och jordnötter, majs osv.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
*skriver flitigt ner på lista allt man kan mata tjockisarna med* ;)

#5 Svårt att tro att vetegroddar är farligt så.. det är till och med så snällt att man kan ge känsliga chinchillor det.. o chillor är verkligen känsliga. Mina får ofta vetegroddar och inte en enda har haft njurproblem.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#5 och #8 Jag säger varken för eller emot men speciellt mitt förra gerbilpar fick mycket vetegroddar genom åren, i alla fall när de var unga. Njurproblem hade de aldrig.
Men som sagt, jag vet inte hur det ligger till, så jag säger varken det ena eller det andra.
Det handlar inte om att djuren får ett akut fall av njurproblem. Ger du dem vetegroddar under en längre tid så kan de få problem. Som sagt, jag har själv bara blivit varnad av detta från en annan uppfödare och hon i sin tur har fått informationen från andra uppfödare inom en av våra föreningar. De hade ett längre möte om det och sammanställde informationen. Tro på det om ni vill, jag lyssnar i alla fall på den andre uppfödarens råd. Jag proppar inte mina djur fulla av en rad olika mineraler och riskerar att överdosera något helt i onödan när det finns andra alternativ för protein.
Här finns näringsinnehåll för vetegroddar.
De är otroligt rika på fosfor och zink, innehåller även mycket B1, B6 och E-vit.
MvH Tsunamis
#10 Ja, tack för infon. Jag tror inte att det är så farligt, men som du säger så vill man ju inte riskera något i onödan.
Jag kommer inte sluta helt, men drar ner på det i alla fall, så att de bara blir någon gång i bland.
Mina bortskämda små grisar vill bara ha mandelflarn eller silverfiskar ;)