2 honor tillsammans??
Går det bra att ha två gerbil honor (lika gamla) tillsammans?
Ninja och Kiwi köptes samtidigt ifrån samma affär (de var ca 6 veckor gamla). De har varit separerade ifrån varandra i ca 3 månader nu, för de höll sällskap till mina två äldre gerbiler. Så Ninja var hos den ena i ett terrarie och Kiwi var med den andra i ett annat terrarie. Mina äldsta (båda) gerbiler dog nu igår och idag. Så nu sitter de små själva i ett varsit terrarie.
Ninja är väldigt speciell av sig. Hon har beteende störningar som att t.ex. gräva och "dyka" ner i hörnet av terrariet. Jag har inte så bra relation till henne, för hon är min pojkväns. (Han hade Ninja och Bonnie, som tyvärr dog inatt </3). Jag ska fixa bra relation med henne eftersom hon måste ju kunna lita på mig när vi ska försöka sätta ihop henne med Kiwi (min gerbil).
Jag är väldigt rädd om jag ska vara ärlig, om att sätta ihop Kiwi och Ninja. Just för de är ungefär lika gamla och båda är honor. Bonnie och Valentine var med honor och var lika gamla, men det slutade ju med att de slogs om rangordningen vid 1 års åldern. Jag är rädd att det kommer hända igen fast med Kiwi och Ninja… :(
Jag är otroligt tacksam för svar!
Finns inget konkret svar på din fråga. Antigen funkar det eller så gör det inte. Det går tyvärr aldrig gissa hur honor kommer vara eller hur de kommer bete sig mot en annan individ. Det är bara att testa sätta ihop dem helt enkelt och fortsätta hålla dem under uppsikt ifall de verkar bråka om rangen väldigt mycket.
MvH Tsunamis
#1 okej :/ Hoppas de inte kommer bråka om det. Vill inte vara med om att se massa sår på dem, som jag gjorde med de förra.. Det var hemskt!
Det är oftast svårt att sätta ihop två äldre, man får vänja dem vid varandra successivt och hoppas att de kommer överens. De kommer med säkerhet att bråka lite i början oavsett hur du gör dock. Du kan ta den ena "buren" och dela av den med galler eller nät (med små maskor/smala springor, så att de inte kan bråka ihjäl varandra..) och ha dem på varsin sida, du kan även låta dem träffas på neutral mark - under total observation.
Men det säkraste du kan göra för att ge dem sällskap är att köpa småflickor som de kan sitta med.
Hursomhelst så önskar jag dig lycka till!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#3 Så du menar jag ska köpa två nya honor till dem?
För det är så att jag och min pojkvän ska eventuellt om högst ett år, flytta tillsammans och då tänkte vi ha dem med oss. Jag vet inte om Ninja reagerade lite sådär mot Kiwi, just för att det var bara några timmar sedan hennes burkompis dog :/ Vet inte om gerbiler sörjer, men hon visar lite tecken på det.
#4 Ja, det är alltid lättast att sätta en icke könsmogen gerbil om det är en vuxen som ska ha sällskap. Men ni kan ju alltid prova först.
Jag tror nog att gerbiler sörjer! Då min ena gerbil dog i somras så låg hans två burkamrater över honom och pep och vägrade gå därifrån, det var hjärtskärande. Hur länge de sörjer vet jag dock inte, men nog tror jag det.
#5 Jag kollade upp när vi köpte Ninja och Kiwi. De kom hem till oss den 5 oktober så de är ca 10 veckor gamla. Är de vuxna då?
#6 Gerbiler blir vuxna runt 6 månaders ålder men könsmogna börjar de bli runt 8 veckor. Dock blir de ju inte könsmogna på en dag heller. Tycker i vilket fall att du borde pröva, bara du har koll och är beredd om de skulle börja bråka. Vem vet, de kanske funkar jätte fint ihop!
#7 Okej :) Ja jag hoppas det! Kiwi verkar vara helt OK med Ninja, men det är Ninja som vill små kivas och visa att hon är boss.
Jag undrar med om just när de är ihop (första testet, ca 3 min högst), så stod de upp på bakbenen och såg ut att boxas lite. Är det lek eller allvar?
#6 Du skrev i #0 att de varit separerade i ca 3 månader så jag antog bara att de var några månader gamla. Men nej, de är inte vuxna då de är 10 veckor, däremot könsmogna och det är då det blir svårare. Men du bör ju som sagt prova sålänge du är beredd på att du kan behöva sära åp dem och sådär.
#8 Det var antagligen allvar men inget att oroa sig för, även gerbiler som bott ihop länge och kommer överrens kan boxas ibland.
Om Kiwi verkar ok med att Ninja försöker ta ledningen så är det jätte bra.
Jag satte ihop en 6 veckors gerbil med en 10 veckors för ett par månader sen, den äldsta visade aldrig ordentligt att hon var dominant så det har blvit bråk nu när den yngre blivit äldre.
Om Ninja kan göra det tydligt att hon är dominant och Kiwi accepterar det så minskar risken för bråk, både nu och i framtiden.
Nu provar vi i stort sätt varje dag med att sätta ihop dem. De kommer ingenvart när de träffas ute i rummet eftersom båda vill bara därifrån och upp till oss. När de väl ser varandra så boxar ju Ninja på Kiwi. Jag kom ihåg att jag någon gång fick tipset att sätta dem i varandras terrarie och skifta dem där emellan några gånger under dagen så de blir vana vid lukten. Så nu provar vi det.. Hoppas på resultat :/
Utan resultat menar du att de ignorerar varandra eller att de attackerar varandra? För om de ignorerar varann så är det faktiskt ett bra tecken. Har du dem lösa i ett helt rum? För en sån yta är för stor, och allt annat är för intressant. Testa en mindre yta t ex badkar eller hage.
MvH Tsunamis
#11 Jag har nyligen satt ihop en 4 månaders hona med en 1+ årig hona.
Körde med delad bur och blev avrådd från att låta dem träffas på en neutral yta flera gånger. Tydligen är det en bra metod första gången gerbilerna får träffas men om man vill att de ska fortsätta att få bygga upp en relation så är det bäst att göra det i buren de sitter delade i.
Mina två bodde i delad bur, efter några dygn (bytte plats på dem 2-3 ggr/dag) fick de träffas i en rengjord SAMLA. Det gick ganska bra så satte ihop dem i akvariet de delat. Det var en del gnabb och jag skulle iväg den kvällen så jag delade på dem igen fast fortfarande i akvariet då. Nästa dag bytte jag sida på dem, väntade 10-15 minuter och tog bort gallerburen som skiljde dem åt.
Det var ungefär en vecka sedan och de bor fortfarande ihop utan galler mellan varandra.
Jag fick ha lite is magen för det var en del gnabb men man måste ju låta dem göra upp, så länge de inte bits eller verkligen flyger på varandra.