Vad för strö hos gerbilbebisar?
Hej hopp alla glada :)
Jo som jag sagt innan så startar ju min uppfödning nästa år, så checkar just nu bara såna här smågrejer :)
Ni andra som föder upp, vad rekomenderar ni för burströ hos mamma gerbil och hennes bebisar?
Många säger olika saker så man blir ju lite snurrig hur det är man egentligen ska ha det hos dom.
Vissa säger att man ska ha lågt med strö hos en mamma med ungar och andra säger att man ska ha grävmöjligheter precis som hos de som inte har ungar.
Min spontana känsla säger mig att man bör ha grävmöjligheter även när mamman har ungar, för det känns ju mer naturligt tycker jag.
Så kom nu med massa tips tack :)
Tips om vilket strö som är bäst och huruvida mycket strö man ska ha hos dom.
Så jag hoppas att ni som är uppfödare kan hjälpa mig här med att berätta om hur ni gör och komma med rekomendationer. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har ju ingen egen erfarenhet så kan inte svara på din fråga, men kom att tänka på en artikel jag läst. En liten studie om hur olika kullar utvecklas i olika sorters strö, en del med gångar och en del utan.
Som sagt en liten studie men i vilket fall intressant läsning!
#1 den artikeln har jag läst innan, den är väldigt intressant :)
Jag har alltid sagt att undvik spån till dräktiga mammor så slipper ungarna löpa risk för luftvägsinfektioner när de föds och blir 2-3v gamla. Men jag är inte så säker på att deras luftvägsinfektion enbart beror på terpentinångor i spånet för jag har i enstaka fall fått en unge som börjat klicka även om de gått på toa-lättströ, bokflis eller annat. Har buren varit ostädad i ett par veckor så är det en väldigt hög halt av damm i buren så tänk er som pytteliten unge andas in detta varje dag(det sätter sig i näsborrarna och täpper till dessutom). kanske en bidragande orsak till luftvägsinfektion? Många påstår att de får luftvägsinfektion pga drag eller kallt i rummet men det stämmer inte. Lika lite som vi blir förkylda om vi rör oss ute i kall temp eller kyla/drag det är inte kylan som är främsta anledningen till förkylning.
Jag är ganska starkt emot att medicinera små ungar så jag gör väldigt sällan det. Har märkt att byter jag all underlag & torkar ur buren med våt trasa om någon unge precis börjat klicka så tillfrisknar de alldeles av sig själva. Har aldrig förlorat någon unge hitils på det sättet. Såvitt jag vet så är enda orsaken till att de tillfrisknar är att man tar bort allt damm & partiklar i buren så de inte längre behöver andas in det.
Tjockt lager bottenmaterial rekommenderar jag alltid. De föder sina ungar i hålor i naturen så de kommer knappast tappa bort sina ungar i buren heller även om man kan tro det ibland 
MvH Tsunamis
#3 Ja vanligt spån använder jag inte längre öht när det kommer till gerbiler, så terpentinet behöver jag inte oroa mig för.
Men tror du att man kan ha den blandningen jag har nu till killarna? Hampa och STL? skulle det funka till bebisar att vara i eller kan det vara för dammigt för de små liven?
Ja det där med tjockt lager var precis min tanke, det känns ju mer naturligt om mamman får ha sina ungar i egenbyggda gångar. :)
#4 Ja det ska nog gå utmärkt att ha det till mamma & ungar också. Kanske dra ner lite på STL men det märker du nog om det dammar alldeles för mycket.
Det är heller inte så dumt att städa buren när ungarna är 2-3v gamla för det brukar vara dags då ändå oavsett klickande ungar eller inte!
MvH Tsunamis
#5 vad bra :) tack för dina råd :D