Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1579 ggr
[Jessica_91]
2011-11-14 21:54
0

Slagsmål

Gimli (5 månader) och Lea (4 månader) har bott ihop i ca 2 1/2 månad. För några dagar sedan flög de på varandra när de sprang runt på golvet, de verkligen rullade runt som en boll och verkade riktigt förbannade.

Satte in Gimli i akvariet igen och funderade på vad jag skulle ta mig till. Jag känner att 3 grupper gerbiler räcker just nu. Tiden räcker till för fler men eftersom jag bor hemma och alla gerbiler bor i mitt rum så blir det både för trångt och högljutt på nätterna med mer än 3.

Lea är min snällaste och mest stabila gerbil så jag tänkte att jag testar att sätta ihop henne med min omplaceringstjej, Pandora som är över ett år och gått ensam några månader. Vill verkligen ha provat allt innan jag beslutar mig för omplacering.

Tanken var då att eftersom Pandora är större och mycket äldre än Lea att de skulle kunna fixa hierarkin även fast de båda är könsmogna. Så klockan 22-23 ställer jag mig och börjar städa ur Pandoras akvarium medan tjejerna sitter i transportlådor. Kändes lite surt eftersom jag precis städat och bytt spån några dagar innan haha. ><
Efter att ha skrubbat och grejat så fyllde jag på med lite spån, satte in gallerburen samt vattenflaskor + matskålar. Till slut var det dags att sätta in tjejerna.

En av dem pep en hel del, jag är inte helt 100 på vem. Kan tillägga att Pandora ser dåligt (pga chch = rödögd). Men för övrigt gick allt bra, speciellt Pandora var mycket lugn och snäll. Hon putsade Lea genom gallret ett par gånger och jag började känna att det kanske går det här. Kanske kommer Lea acceptera Pandora som ledaren.

Två dygn senare bestämmer jag mig för att pröva att sätta ihop dem på neutral yta så jag tar och skurar min SAMLA och slänger i lite kartong så det finns "terräng" att gömma sig bakom/under.
Till min förvåning upptäcker jag att Lea börjar putsa Pandora. Inte nog med det, hon börjar doftmarkera och kissa på henne också.
För det mesta finner sig Pandora i det och låter sig bli putsad och markerad men ibland börjag dem boxas och jaga varandra.

De är nu i delad bur igen men eftersom det endå verkar finnas en chans så är planen att låta dem träffas varje dag utanför akvariet på nautral yta. Om jag nu har riiiiktigt tur så är Lea tillräckligt dominant, och Pandora tillräckligt snäll och saknar kompis för att det här ska funka.

Anledningen till att jag berättar om det här är främst för att ingen jag känner ute i verkliga världen riktigt förstår sånt här haha. Behöver få ut allt för det är lite stressigt. Det finns trots allt en risk för att jag måste omplacera en av mina älsklingar.

Liknande ihopsättningar med lyckligt slut mottages tacksamt!

Clariiz
2011-11-14 22:10
0

Kan verkligen förstå hur du känner! Har själv gått igenom liknande situationer, och det är inte roligt.

Men med tålamod brukar det fungera! :) har själv ingen lycklig historia att berätta (ännu) men jag har hört flera lyckade ihopsättningar mellan vuxna honor som slutat i harmoni!

Hoppas allt löser sig för dig! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-11-14 22:14
0

#1 Skönt att höra! Det var först för några månader sedan jag fick reda på att det faktiskt i vissa fall går att sätta ihop vuxna gerbiler.

Tack, jag håller tummarna! Glad

moawi
2011-11-14 22:46
0

Vad tråkigt att det inte funkade! Hoppas verkligen att det löser sig nu då med Pandora och Lea. Jag håller både tummar och tår!

Och sen verkligen ursäkta att jag går lite OT men jag måste fråga: ser rödögda gerbiler sämre? :o

[Jessica_91]
2011-11-14 22:50
0

#3 Tack Moa, hoppas verkligen att löser sig!

En del gör tydligen det, främst de som har röda ögon pga chch. När jag först fick hem Pandora så fick jag känslan av att hon såg dåligt när jag gav henne godis, hon missade liksom. Sen upptäckte jag att hon ibland kunde sitta och saaaakta luta lite med huvudet. Kom då ihåg en gammal tråd här på GiF där någon (tror Tassy) förklarat att de gör så när de försöker fokusera och fästa blicken på något.
Hon springer aldrig in i saker eller så, så hon kan se, bara inte lika tydligt utan att behöva fokusera en stund först.

Wand
2011-11-14 22:59
0

Oj vad tråkigt, men roligt att det löst sig på annat vis nu då, förhoppningsvis! Håller tummar och tår här hemma för att det inte blir något bråk. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
2011-11-14 23:04
0

#5 Jaa hoppas verkligen :O Hon är tuff lilla Lea haha.
Om det inte funkar måste jag helt plötsligt skaffa kompis till både Gimli och Pandora och samtidigt hitta nytt hem till Lea. Jäkla krångel O_o

Wand
2011-11-14 23:09
0

#6 Jaa, det är inte alltid så roligt med sådana omstruktureringar, framförallt inte när det även innebär att sälja någon av dem. Tråkigt! Men som sagt får vi ju hoppas. Det verkar ju gå bra hittills i alla fall. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Tassy]
2011-11-15 13:26
0

TIPS!

Skrubba unte för noga med neutrala ytor, det kan försvåra för dem. Bättre att de får träffas t.ex. i den delade buren där det luktar av bägge två. En neutral yta är bra i början, så att de får bygga upp en gemensam lukt i sin omgivning.

[Jessica_91]
2011-11-15 14:20
0

#8 Är det bättre att jag bara lyfter bort gallerburen idag som skiljer dem åt när dem ska få träffas? Sist gång så fick de först träffas i SAMLA:n och sedan i akvariet utan galler.

[Tassy]
2011-11-15 14:42
0

ja, det är lättare att få ihop dem ifall de går på den lukten de är vana numera (det är därför det är så viktigt att vara noga med sidobyte). Det blir naturligare för dem eftersom deras blandade dofter indikerar att de är vänner.

Sätter man dem på en nystädad yta så får man börja om delvis, eftersom en stor del av doften försvinner.

[Jessica_91]
2011-11-15 14:44
0

#10 Ah tack, då kör jag på det! :) Jepp, jag byter sida några gånger om dagen.

Tsunamis
2011-11-15 15:44
0

Det beror på ibland är neutral yta mer effektivt. Men syftet med delade bur är att vänja dem vid varandras dofter och släppa ihop dem i akvariet utan galler kan du fortsätta med.

Jag använder neutrala ytor när jag vet att det kommer gå felfritt, vill se exakt hur läget är mellan gerbil A och B,  eller om delad bur inte fungerar i första taget - då kan den agressive inte försöka försvara sitt revir för den har inget på en neutral yta. Ibland om det visar sig riktigt illa och en är riktigt agressiv och det har blivit en lång och utdragen process så släpper jag ihop dem i den icke-agressives bur. Förutsatt att den icke-agressive inte blir agressiv i ett sådant exempel. Men sånt ska man inte pyssla med utan erfarenhet så försök inget sådat om du inte har vana Obs.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2011-11-15 16:25
0

#12 Tack för infon! :)

Hur länge tycker ni jag ska försöka då? Utifrån det ni vet om Pandora och Lea, hur lång tid skulle ni ge det innan ni gav upp?

[Jessica_91]
2011-11-15 17:21
0

För typ 40 minuter sedan bytte jag sida på tjejerna och 10 min efter så tog jag bort gallerburen.

Idag verkar det vara lite ombytta roller då Pandora började jaga Lea och rida på henne. Lea blev dock aldrig arg utan sprang antingen iväg eller lyfte på rumpan (antar att hon brunstar?),

Efter en kvart när de lugnat ner sig lite så slängde jag i en toarulle, lite kartong som en tunnel, en bit hushållspapper och ett sandbad.

Båda två doftmarkerar prylar och båda har gnagt på toarullen. Men om de håller på med något, t.ex boar med pappret eller sitter på kartongen så slutar de och/eller springer iväg ifall den andra kommer nära.

De nosar lite på varandra ibland och är för övrigt snälla men jag är fortfarande orolig för att det plötsligt ska smälla eftersom ingen av dem riktigt hittills visat vilken roll dem har. (eller?)

Jag ska bort ikväll och vågar inte låta dem sitta ihop när jag inte är i rummet så om någon timme får jag dela på dem igen.

Vad tror ni, kan det funka till slut?

AnneN
2011-11-15 17:41
0

#14 Nu är jag ingen expert, men tycker iaf att det låter väldigt lovande Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
2011-11-15 17:47
0

#15 Jaa jag vill inte hoppas för mycket men chansen känns ju väldigt stor med tanke på hur svårt det kan vara att få ihop könsmogna töser. Hoppas hoppas hoppas! Oskyldig

Nu har dem varit ihop i mer än 45 minuter och fortfarande är allt frid och fröjd. Dem har bara boxats en gång och det såg mest ut som att de råkad springa på varandra den gången. Lea lyfter fortfarande på rumpen för Pandora. 

Om jag skulle använda en mänsklig känsla för att beskriva dem så skulle det vara att dem är blyga. Nu är dem säkert inte det utan något annat, men så kanske ni får en bättre bild av hur dem beter sig.

Första gången de fick träffas utan galler så var det ju mycket spring och boxande och Lea doftmarkerade och putsade Pandora som en tok. Nu är de som helt andra gerbiler!

[Jessica_91]
2011-11-15 18:59
0

Okej nu har det gått två timmar, allt är fortfarande bra men jag blir nervös eftersom jag inte har en susning om vem som är dominant. Borde inte det framkommit vid det här laget? Förvånad

Tsunamis
2011-11-15 19:08
0

Lyfter Lea på baken så brunstar hon förmodligen. Springer hon fram till Pandora för att snabbt vända och springa iväg?

Kan förklara varför hon är inte så dominant idag som hon varit tidigare.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2011-11-15 19:19
0

#18 Ja i början gjorde hon så. Ibland står hon stilla och så lyfter hon lite på rumpan när Pandora kommer fram och springer iväg efter någon sekund.

Är ju svårt att säga utan att ha sett själv, men hur tror du deras chanser ser ut?

[Tassy]
2011-11-15 20:37
0

låter som brunst jo, var uppmärksam, för när de går ur brunsten kan de bita ifrån. Jag tror itne man kan svara på huruvida de kommer att hålla sams utifrån detta beteende, då det ju som sagt är brunst.

Tsunamis
2011-11-15 21:15
0

Precis, honor under brunst är snällare och 'inte sig själva' så att säga. Vet att andra brukar rekommendera att inte sätta ihop hane/hona om honan brunstar i alla fall för då kan honan bli tjurig och bråka efter hon gått ur brunst. Bör nog vara samma för hona/hona skulle jag tro. Håll koll på dem så de inte börjar bråka imorgon. Brunst håller i sig i ca 12-15 timmar och det är kanske svårt att avgöra när hon började men det ger kanske är lite hjälp att veta antal timmar.

Däremot så är våra små kära gnagare inte så väldans smarta så Lea kanske inte anar onåd & är snäll emot Pandora efter brunsten och allt är frid och fröjd. Jag håller tummarna i alla fall.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2011-11-15 21:42
0

Okej tack för hjälpen! De är i delad bur nu, ska pröva att sätta ihop dem imorgon igen så får vi se hur de reagerar.