Har ni matschema till era gerbiler?
jag är lite nyfiken på hur ni planerar maten till era gerbiler för varje vecka med basfoder och färskfoder :)
Jag själv har inte fått in någon rutin ännu så tänkte inspireras lite av er andra, och hur era rutiner ser ut gällande matningen av gerbiler, hur ofta dom får av nånting och vilka dagar och vad dom får etc :)
Så hur ser erat vecko-matschema ut för era gerbiler , Måndag - Söndag?
:)
Den enda rutinen jag har än så länge är att de får basfoder alla dagar i veckan och så får de färskfoder måndagar, onsdagar och fredagar.
men är som sagt nyfiken på hur ni andra gör :) Och gärna detaljerat om vad ni ger dom etc ^^
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
oj, nog för att jag kan vara schemaslav ibland, men med gerbilerna och jirdarna går jag på känn, försöker att hålla koll några gånger/dag för att se ifall det börjar närma sig dags för påfyllning. Vatten bytes innan jag lägger mig.

Oj, nått matschema har vi inte alls här, basfodret får de påfyllning på kvällen om det inte är att det tagit slut i skålen under dagen, eventuella rester av basfodret sprids ut i spånet som lite extra aktivering vilket gerbilerna verkar uppskatta.
Vatten byts varje kväll.
Husse har som rutin att varje kväll innan han lägger sig ge något litet gott till alla gnagarna (tex nått frö eller nöt) och pyssla lite med dem samtidigt.
Färsk mat får de lite då och då någon gång per vecka, våra gerbiler uppskattar inte barnmat eller annat kladdigt men nån grönskasbit eller annat liknande brukar de uppskatta.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Har du provat att ge dem en bit banan?
det brukar kunna stävja den mest förnäma lilla gerbil, haha! Har sett några stycken som frenetiskt har viftat med tassarna på grund utav att bananen är för kladdig att hålla i, men de kan inte låta bli att äta 

#3 Nej jag har inte testat med färsk banan bara torkad och den är poppis iaf.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!