Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 627 ggr
[Jessica_91]
0

Grupprabatt på djur

Tycker att jag väldigt ofta ser annonser med gerbiler där det står t.ex "En för 75, två för 100!" eller "En för 100, tre för 150!".
Kan tänka mig att det finns de som säljer andra grupplevande smådjur med grupprabbat också, som dvärghamstrar och möss.

Vad har ni för åsikt om folk som annonserar på det sättet? Tycker ni det är värt att lägga 2-300 på ett par gerbiler eller köper ni hellre av någon som erbjuder ett lägre pris?

Anne.K
0

Jag tycker helt klart att det är värt att betala 200-300 kr för ett par gerbiler om dom kommer från bra uppfödare som är noga med sin uppfödning. :)

Jag gillar inte riktigt att sätta grupprabatt på djur, det känns bara som att djuren får lägre status då och blir mer som objekt än att det är levande varelser.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

Håller med dig, jag får ett väldigt oseriöst intryck av sådana uppfödare. Liksom, "köp fler till lägre pris så jag blir av med dem!"

Känns också som att risken ökar för att man får dåliga köpare med sådana erbjudanden.

Men det kanske är att dra alla över en kam, finns det någon här som känner någon bra uppfödare med grupprabatter?

Anne.K
0

#2 jo precis, håller med. som om det vore mjölk från mataffären "köp 2 mjölk å få den tredje gratis typ " haha :P … ne usch, känns bara hemskt och nedvärderande för djuren tycker jag. Man ska ju höja statusen inte sänka den.

Clariiz
2

Jag har aldrig valt att göra så varken när det gäller mina kaniner eller gerbiler, för risken blir väldigt stor att folk köper men än vad de klarar av.
"Åh, 3 till priset av 2! Låt oss köpa tre gerbilhonor" eller "Åh! köper man en kaninunge får man en till för halva priset! Ska vi inte köpa två hanar och ha ihop?"

Det sänker statusen på djuren och folk köper nog mer av vad de klarar. Tror också att risken för impulsköp blir större!

Sedan har jag mött av folk som sagt (detta gäller kaninungar) "Men du, nu när vi köper två blir det lite billigare va? ;)" eller "Eftersom vi köper fler kan vi väl komma överens om ett pris? / få grupp rabatt?"
Då har jag oftast svarat med: Fast nu tycker inte jag att 200-300 är några pengar att ens bråka om. Men fine, visst kan vi dra av en hundring.
Då har de oftast sagt, "jaha, var det så billigt? Då kan vi absolut betala."

Har också en gång sagt: Nej det vet jag inte om jag vill, jag vill ha 300 kr /st för dem.
Då fick jag till svar "Jaha.. Nu tog vi ju bara med en 500:ring".

Känns alltså som att folk tar för givet av det blir billigare om man köper fler. Det tycker jag absolut inte är rätt. Har också vart med om att de "utnyttjar" barnen. T.ex.
"Är det okej med 70 kr istället för 100 kr? Pelle är ju bara 10 år och har sparat till kaninerna själv."
Då har jag svarat: Nej, jag vill faktiskt ha 100 kr. Det är på tok för billigt ändå.

Det tycker jag är fult, speciellt när det handlar om struntsummor på 100 kr. För antingen får väl mamma vara schysst mot Pelle och lägga till de 30 kr som saknas. Eller så får Pelle lära sig sanningen i ekonomi.
Inga pengar = Inga saker.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Alltid jag och på tok för långa inlägg.. ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#4/#5 Haha bara kul att du skrev mycketGlad Intressant att läsa att det inte bara är säljare som sänker pris, men även köpare som vill pruta.

Jag visste att folk gör så med dyrare djur, hund/katt/iller t.ex men smådjur som bara kostar max några hundringar?
Om man är så snål eller faktiskt har dåligt med pengar så förstår jag inte hur dem räknat med att kunna betala eventuella veterinärsräkningar. Vilket iofs dem säkert inte heller har planerat med tanke på hur många idioter (ursäkta uttrycket) som skriver på djurforum om sina jätte sjuka djur men ändå inte kan ta dem till vet. Antingen pga dålig ekonomi eller föräldrar som vägrar köra.

Lite sidospår men jag kan tänka mig att många "rea entusiaster" som köper djur hamnar i en sådan sists förr eller senare. Dvs de som inte hinner slänga upp djuren på blocket när de tröttnat.

Vad tror ni då, går det att höja smådjurens status? Tror ni det kan skilja mellan olika generationer? Alltså, tror ni att de som är 40-50 och uppåt har mindre respekt för smådjur? Eller förvärras smådjurens status ju populärare det blir att ha t.ex hamstrar eller gerbiler?

Anne.K
1

#5 väldigt bra av dig att sätta ner foten när folk försöker göra såna fula tricks :)

[lejdyga]
0

Ja! ni har rätt! det är typ som och sälja godisbitar ta 2 och betala för 4kr  det är ju skillnad mellan  två stycken vareleser.. man ska behandla djur som våra egna barn i stlället för att behandla dom som grejer jag håller med alla här!, fast jag skulle typ betala 200 för 3 stycken gerbiler ;)  men jag ska ju få två nya nu

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Jag lägger hellre flera hundralappar på ett bra uppfött djur, än att se det som en bruksvara. Djur är djur! Inte skor eller något annat! åh #4, blir så förbannad, vuxna borde om någon kunna bete sig bättre. Kommer man överrens om ett pris, så är det så! Djuren är somsagt inte en sak, utan ett liv, ett värde. men att vuxna inte kan leva sig in i det, skamligt..

moawi
1

Eller så är det ett symboliskt sätt att visa att här säljer jag gerbiler två och två eftersom det är ett flockdjur och det vill jag markera genom att sänka priset en tjuga. Inte för att locka kunder, utan symboliskt.

Wand
0

Jag har alltid sett det som fel att sätta rabatt på djur. Kan själv se lite här och var att de "rear ut" djuren och har halverat priset etc, det känns så billigt och fult. Betalar hellre några hundra extra med gott samvete.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lejdyga]
0

Nu har jag sett att det står : deta kan vara en bra jullklap