Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 5017 ggr
League
0

Gerbil-Terrarium?

Ja, ett gerbilterrarium. Tänkte höra mig för lite vad man ska tänka på? vet ju att de är lite smått (ironiskt) destruktiva djur :P Ska bygga ett terrarie måtten e ca 200*50*100 l*d*h. Altså ett riktigt bamse-bygge.

Stomme i trä, med glas på 3 av sidorna, samt nedsänkt akvarium att fylla med spån/lämpligt material. samt ha hyllor, trästammar och rör uppåt väggarna innuti.

Vilka meterial ska jag absolut undvika? och Vilka kan med fördel användas? då jag tidigare bygt terrarie för orm och ödla så vet jag vad som kan anvädas till dem, men gerbiler gnager ju och gräver, vilket utesluter vissa material som är lätta att använda annars :(

Om ni vill kan jag lägga ut ritningen här senare.

Jag har nu 2 honor och en hane i ett 100 liters akvarium med gallerbur ovanpå samt rör, grenar, hus o sandbad :) myspys ;)

Sphynx
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh vad läckert glöm inte lägga ut bilder :)

ks.gerbil
0

Hmmm.. Jag skulle undvika att ha galler bur de kan få väldiga problem. Plast ska man helt och hållet oxå glömma.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tsunamis
0

Har tyvärr inga byggråd att ge dig men har du fått några ungar på dem än? Eller är de för unga ännu?

1 + 2 är bäddat för bråk eller åtminstonde uppätna ungar vill bara påpeka det.

MvH  Tsunamis

Anne.K
1

TS varför har du 2 honor och 1 hane i samma bur? låter inte så genomtänkt i mitt tycke.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

League
1

Jag vill inte ha åsikter angående mitt val av flock, utan efterfrågar råd om mitt bygge.

Kommer EJ diskutera med någon ang min flock. Jag har haft Gerbil tidigare, och under samma förutsättningar som idag. De gnager ej på galler/plast, då jag möblerar om och ger nya spännande saker som de ägnar sig åt istället för att ge sig på buren.

Däremot skulle jag uppskatta idéer, råd och funderingar ang terrariebygget, då jag vill ha ett säkert och trevligt terrarium, utan gifter/farliga saker.

Tsunamis
1

Synd, du verkar ha bristande kunskaper om gerbiler och flockuppbyggnad. Jag misstänker att du inte kommer få många svar här.

MvH  Tsunamis

Wand
0

Är dina gerbiler unga? Om dina honor blir dräktiga i ung ålder så kan de ta stor skada av det, även de kommande ungarna. Har du plats för ungar, har du någon som vill köpa, osv? Sådant bör du ju tänka på om du sätter ihop en hane med två honor. 

Att ha gallerbur på terrariet är inte heller bra, av många olika orsaker. Sedan antar jag att dina rör är av plast, och det är inte bra för dem att gnaga i sig.

Bygget känns ju stort och rymligt dock.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

cecilia34
0

Tycker också att det är en bra ide att ta råd och hjälp här, det finns så mycket kunniga gerbilerfolk här. Och det första och viktigaste måste ju vara gerbilerna och flocken. För de lär ju inte bara vara 3 så länge till, Inte bra för honorna att bli dräktiga hela tiden.

man vill ju alltid djurens bästa först

ks.gerbil
0

du sa faktist att vi skulle ge råd om byggnaden och galler och plast är ej bra.

med gallret kan tänderna gå lätt sönder och om de får i sig plast kan de få andra farliga problem. men du verkar inte bry dig om farorna…

[Jessica_91]
0

Det vore ju intressant om du berättade hur din grupp på 3 fungerar och hur det funkat tidigare om du haft likadana grupper. 

Kan det vara så att ungarna går till reptiler?

ks.gerbil
0

En annan sak din terrarium ska vara 100cm. Hög och då får man vara noga att de får ventilation ha ett galler tak. men som sagt får vara försiktig med ventilationen. Ett tips är att lukta innuti när du har terrariumet och gerbilerna innuti då det kan lukta väldigt äckligt då kan den vara för hög och då måste något göras.

League
0

Jag har köpare på ungar ja, och jag kan stänga av delar av buren och har även en annan bur stående, men det är en sk hamsterbur och den är INTE bra för gerbiler så det är en sjuk/transportbur. har heller inget "gallergnagande eller frenetiskt grävande" i min flock, då det är gott om plats och 2 våningar så kan de gå undan om de vill och det skapar ochså trygghet.

Kan väl säga att jag "räddade" mina honor från en djuraffär, den ena var inte alls i gott skick när jag tog hem henne, sår mellan könet och högerbenet ca stort som en halv lillfingernagel= STORT sår på en gerbil, den andra var väl i hyfsat skick men hon var jätteskygg första veckan och uppskattar inte att bli hållen… men det blir bättre hela tiden. Det fanns inget bo, inte tillräckligt med strö och inget sandbad, deras bröder som bodde i en bur ijämte såg mer eller mindre ut som hamstrar, typ halvlånghåriga och FETA, har aldrig sett en så fet gerbil!!! SÅ köp EJ gerbil i tidaholms djuraffär!!!

Har en nu harmonisk grupp (då min ena hade sår så var hon väldigt upprörd och ingen fick röra henne) men hon fick bo i sjukburen och sedd efter så allt läkte, och nu är hon hur go som hellst. De är inget bråk, de sover och gör allt ihop..

Kommer inte att ha dem ihop hela tiden, då jag inte vill avla så mina honor "går sönder" men de ska få bo med galler emellan så de ej blir bråk och så de bor i 2-delad flock senare, när jag tidigare hade det såhär så var det heller inga problem, då gick ungarne till ormar.

Tänkte mig ha en fläkt i galler-taket ovanifrån, skulle det funka? det blir ju cirkulation på luften och den e ju i samma temperatur som i övriga rummet.

Wand
0

Gerbiler är känsliga för drag, så jag tror inte att en fläkt skulle vara bra.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ks.gerbil
0

Duu har rätt men det är inte det jag menar heller. Jag menar att det skulle vara… Oj svårtt att förklara… Att luften är stilla.inne i buren istället för atyt det blir ny hela tiden om du förstår vad jag menar? Men sen tänkte.jag oxå på att den var väldigt lång. :P

Tsunamis
1

Att du inte har gallergnagande eller frenetiskt grävande köper jag inte tyvärr. Gallergnagande kan man minska rejält med stor bur och mycket leksaker men inget av de två försvinner av sig självt.

Det låter dock som att du tar väl hand om dina så det är ju jättebra. Såret på honan var med all säkerthet från en annan hona. De siktar på magen/baken när de bråkar så därför får de ofta sår på de områdena. Håll gärna koll på dina så de inte börjar gruffa.

Fler dräktiga honor kan vara så olika mot varandra. Ibland rent ut sagt bråk men ibland 'bara' uppätna ungar. Det finns tydligen folk som lyckas ha två dräktiga honor som föder upp kullar i samma bur men det är inte på något vis rekomenderat. Det finns liksom inte så mycket mening med det. Håll koll på dem, för djurens skull och din. Jag skulle inte avla på rädda gerbiler från djuraffär men det är ju jag.

Lycka till med terrariebygget.

MvH  Tsunamis

Sphynx
1

Oj är det så illa i Tidaholms djuraffär :( Är aldrig där, flyttat, men tråkigt att höra.

Har djuraffärer "tillfälliga" regler ang djurhållning- då det är för en begränsad period? Någon som vet? Följs inte lagen ska det polisanmälas, köper man loss djur, räddar, tas det tyvärr hem nya som tar deras plats (vilket inte betyder att jag tycker du gjorde fel). Ligg på istället, berätta hur en gerbil SKA ha det tex. (om djurhållningen är dålig men inom lagens riktmärken).

Avelsmässigt ser jag heller ingen anledning till att avla på djur som du har noll koll på bakgrunden av. För allt vad du vet kan de ju vara grovt inavlade tex. Avel ska vara strukturerad, ha ett syfte (mer än att sätta söta ungar till världen) och föra rasen framåt(göra rasen bättre tex. friskare ). Det är en grundläggande princip för all avel av sällskapsdjur.

Ang fäkt så beror det ju på vad det är för sorts fläkt- en fläkt ska inte ge drag. Tex. är det ju många av oss som har paxfläktar i badrummet, inte ger det något drag- men som sagt- det beror ju helt på valet av fläkt.

ks.gerbil
0

kan du lägga upp ritningen på din bur så kan vi se lite på den?

jag tänkte oxå ta ett bild på den jag har gjort så kan vi jämnföra.

vad ska köparen göra med ungarna? ska dem typ till ormar och sånt?

League
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär blev mitt terrarium, satte mig o tog bilder idag Flört

League
0

en till ( gallret kommer snart bytas ut till glas och akvariet som står i, skall sänkas ner under terrariet, så de får hela ytan där uppe och det blir lite effetfullare med nedsänkt.

League
0

jahapp… det var de bästa bilderna :)

ks.gerbil
1

det så inte ut som mycke spån?

League
0

akvariet som står i terrariet är fullt, vid fototillfället har de grävt ut det mesta.

ks.gerbil
0

är det för det fanns gallret eller?

Sphynx
0

Svårt att se ordentligt, men akvariet är spånfyllt och till störredelen täckt för att de inte ska kunna gräva ur allt? Ser jättebra ut, skulle vilja ha något liknande, fast hela taket ska vara av hålplåt och akvariet ha öppningsbar botten så det är lätt att göra rent (har ett stort akvarie fyllt med spån och det tar alldeles för länge att tömma ;)

League
0

Håller på att sätta dit reglarna för att hänga akvariet under terrariet, lite klurigt att göra det själv då gubben e ute o "leker" i garaget hos en kompis Skrikandes jag liksom ligger under terrariet och skruvar… knepigt :P har varit på biltema och köpt vinklar o skruvar och gånggärn idag :) så nu ska jag ha dit detta på glasdörrarna så att båda går o öppna o jag slipper hålla på att "knö" in dörren för att få stängt ordentligt… lite jobbigt. Men nu hoppas jag att allt ska bli bra och att det blir lättare att öppna o stänga Glad

slänger in lite bilder senare ikväll eller imorgon :)

[lejdyga]
0

#25 skönt att ni inte bråkar… vill inte lägga mig in men jag tycker att du hade mycket natrurlig i akvariumet eller vad tycker ni andra, men vet du att när honerna blir gammla så borde dom inte avlas på eller har jag fel?