Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettminneslunden
Läst 1104 ggr
gunrose
1

R.I.P Bonnie och Valentine

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är systrarna/mina bebisar borta Gråter Jag kan inte fatta det!

Valentine  9/2-2010 - 12/11-2011

Bonnie  9/2-2010 - 13/11-2011

(födelse datumet är då när jag köpte dem, vet inte hur gamla de var när jag köpte dem… De i affären visste inte hur gamla de var :O Valentine dog runt kl.08:00 och Bonnie dog någon gång under natten..)

Jag kom ihåg när jag var i djuraffärer för att jag hade hört talas om att mongolik jird var det husdjuret som kunde passa mig. Jag hade aldrig sett en mongolisk jird förut och tyckte det lät som en vanlig råtta av något slag. Men när jag väl såg er två, så blev jag kär och ledsen. Ledsen över hur hemsk erat så kallade "hem" såg ut! Jag blev förkrossad och bestämde mig för att ta hem er till mig och se till så att ni fick det bra. Jag har inte ångrat en dag sedan dess! Jag fick läsa på mig en massa om hur mongoliska jird skulle leva som bäst! Jag köpte er tillsammans med saker som mat, bur, vattenhållare och leksaker. Sedan har jag sparat och slutat köpa godis för att köpa ett terrarie.

Ni var aktiva och var ute med mig i solen på sommaren. Jag och min pojkvän Jocke byggde tillsammans ett stort trä hus till er som ni kunde ha ute. Som skydd mot solen och så att ni kunde leka och känna er trygga. Man kunde se hur glada ni var när ni hoppade vid gräset och busade.

Min mamma och pappa sa till mig att jag lägger mycket tid och pengar på er, men det var de värt. Att ni var mina, var en stor ära <3

Ni bråkade tyvärr sista 5 månaderna innan denna sorgliga dag. Då fick ni en varsin ny vän i ett varsit terrarie i mitt rum.

Nu lämnade ni oss dessa två dagarna och jag älskar er så mycket. Saknar er båda <3

Mirre9898
0

Beklagar :'( Dom verkade helt underbara <3

Miranda

gunrose
0

#1 De var dem… Jag är så glad att jag fick vara en del av deras liv Det var en ära! Nu sitter jag och min pojkvän med en varsin ensam gerbil… Deras kompisar som är fortfarande unga.. Vi ska redan börja imorron, med att sätta ihop dem. Jag märker på Kiwi att hon är deprimerad :( <3

Mirre9898
0

#2 :(, hoppas det går bra.

Miranda

[Jessica_91]
0

Beklagar sorgen! Aldrig kul när ens älskade djur går bort :(
Konstigt sammanträffande för övrigt att de båda gick bort med bara en dags mellanrum fast än att de inte ens bodde ihop :O

moawi
0

Nej, vad tråkigt! Verkligen ledsamt att höra…

Vet du varför de gick bort?

Hoppas det funkar med småtjejerna i alla fall!

gunrose
0

#3 Hoppas jag med…

#4 Jag har nog aldrig varit såhär ledsen över "husdjur" förut.. Jag hade ju sådan relation med dem, så de kändes precis som människo tvillingar. Har begravt dem bredvid varandra. Jobbigt att de gick bort just nu med, för att imorgon är det exakt 1 år sedan min mormor dog :'( Både jag och min pojkvän tyckte med att det var konstigt att de dog sådär. Men som Jocke sa med "man vet aldrig om ändå Bonnie kände av att Valentine var borta (död)"

#5 Eftersom vi inte vet hur gamla de var när jag köpte dem (de var de sista gerbilerna i affären, så de hade stått där ett tag nog), så var det nog nartulig död. Just nu är jag nervös över att sätta ihop Kiwi och Ninja, för jag gråter i floder och min puls går ju på högvarv (ångest). Vilket Kiwi och Ninja känner av ju när jag håller i dem, det gör ju dem nervösa :(

moawi
0

#6 Ja, förstår att det känns tufft. Men lycka till i alla fall och hoppas att det går bra för er! Kör du med avdelad bur-metoden så kan de ju i alla fall inte skada varandra.

gunrose
0

#7 jag har ingen sån bur och vet inte vart såna finns :( jag provade med samma metod som när Kiwi och Valentine skulle bli kompisar. Jag märkte att Kiwi inte brydde sig om Ninja men Ninja brydde sig om Kiwi och skulle börja direkt med att visa hon är bossen.

Nu är de i varsit terrarie igen.. Älskling och jag ska prova imorron tillsammans. För Ninja känner sig trygg mycket mera hos honom än hos mig.

moawi
0

#8 Sådana burar tillverkas tyvärr inte längre, men ibland kan man ha tur och hitta begagnade. (Finns två st i Säljes-tråden just nu för övrigt)

Men en buröverdel av galler (t.ex. som på ett gerbilarium) kan man lyfta bort och sätta i vanliga buren, så får en vara inne i gallerdelen och en utanför.

Men har du ingen galleröverdel så gör du ju på ditt sätt. Tänk på att observera dem länge och vara beredd med typ grythandskar så du kan ta isär dem om de börjar bråka på liv och död. Ett tecken på att de snart börjar bråka är om de trycker sig mot varandra, så ryker de ihop sekunder efter. Då får man vara snabbt framme.

Om de inte började bråka allvarligt så kanske du kunde provat lite längre? Lite gnabb i början är ju helt normalt, så länge de inte blir slagsmål då du ju självklart får ta isär dem snabbt, som sagt.

[Jessica_91]
0

I någon annan tråd om ihopsättning så tipsade någon om att kika efter begagnade gallerburar på blocket, går säkert att hitta något passande för en hundring eller så. Glad

Är ju inte säkert att det går men tycker absolut ni ska prova! Som Moiz säger så får man räkna med lite gnabb, de behöver ju faktiskt fastställa en hierarki men om ni har tur så kommer en av dem "ge sig".

gunrose
0

#9 Jag har en gammal bur med galler som tak, vi kollade men gallret skulle inte täcka helt pga taket har lite plast med och det tar plats. Ninja har varit ovanför Kiwi, sån typsik hund Dominans. De funkade ihop innan vi fick sära på dem, så jag tror ju det funkar lika bra igen när de väl är sams.

#10 Hade varit spännande att prova det, men jag hittar inga såna burar och jag vill inte vänta länge med att sätta ihop dem. Kiwi har börjat äta dåligt och är rädd. Innan så älskade hon att komma ut och var lugn vid mitt knä, men nu är hon helt hyper och kissar och bajsar överallt på mig :o Ninja är med rädd och hon som var en sådan rebell som bet och ville bestämma, så är det med tecken på att hon mår dåligt :(

Kan ni säga ungefär vad man ska kolla efter? Så man vet när det är OK mellan dem :o

gunrose
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Ninja och Kiwi (svarta) för ungefär en månad sedan :o Jag och min kille hoppas ju på att de ska komma såhär bra överrens igen.

[Jessica_91]
0

Något man vill är ju att de fort kommer överrens om vem som är dominant och vem som är undergiven. Att rida, doftmarkera och putsa är tecken på Dominans. Om den andra tillåter den första att göra det här utan gnabb så är det bra.

Lite bråk kan det bli men så länge de inte bits eller flyger ihop till en boll så får man låta dem hållas så att de kan göra upp hierarkin ordentligt.