Göra dem tama?
Jag skaffade gerbilhanar för ca en månad sedan, vilket gör dem till ungefär 12 veckor, eftersom djuraffären inte var helt säker på hur gamla de var.
Men i alla fall. Hur lång tid tar det ungefär för gerbiler att bli handtama? Jag sitter minst en timma sammanlagt varje dag och bara röjer i spånet, fyller igen gångar, bygger nya samt att jag bara sitter med handen i buren så de får komma fram. Men det går verkligen inte att ta upp dem. Har inte lyckats ta upp dem nån gång än eftersom jag inte vill behöva ta dem i svansen, vilket jag för övrigt vet att man inte ska göra.
De är båda otroligt nyfikna av sig, men det räcker med att jag lyfter lite på ett finger när jag har handen i buren så blir de rädda och gömmer sig.
Jag hade gerbiler när jag var yngre, och de var inte så här svåra att få tama. Vad jag minns så gick det nästan på direkten.
Det kanske bara har att göra med att alla djur är olika?
Skulle i vart fall vilja ha råd på hur jag ska göra dem mer tama. Har läst nåt annat ämne här där folk gav svar på just detta, och jag har provat det, men det verkar inte som att det, eller något annat, hjälper så mycket.
Alla gerbiler är olika, och har du köpt ifrån djuraffär så är de antagligen knappt hanterade, vilket gör det svårare. Du borde göra din "träning" kortare, istället för en timme så kan du ju sitta 5-10 minuter någon/några gånger om dagen i början, de kan bli uppstressade av att ha en där för länge då de inte är vana att bli hanterade.
Du bör inte ta upp dem förrän de är säkra i din hand, låt dem bara nosa och springa upp i och ner ifrån din hand så de får lära sig att den inte är farlig.
Ge dem något godis, kanske en fjärdedels russin eller något, så de också får lära sig att ibland får man en belöning av "den farliga handen".
Det kan ta flera veckor/månader innan de blir tama. Fortsätt gräva i spånet och låt dem vänja sig i lugn och ro.
Om det inte funkar så vet jag faktiskt inte - djur ifrån djuraffär kan ibland vara "lost calls" vad gäller just tämjning, tyvärr. Det beror ju dock såklart på vart djuraffären köper sina djur, men oftast är det från grossister.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Godis brukar vara väldigt effektivt, många små godbitar i handen som gerbilerna får mumsa på. I början kanske de bara tar en bit och springer iväg för att äta någon annanstans men efter ett tag kommer de stanna kvar i handen. Jag upplever att det fungerar bättre med många små bitar än en enda stor t.ex jordnöt. Större chans att de stannar kvar i handen om det finns många bitar.
Efter ett tag när de vant sig vid att äta i handen kan man långsamt lyfta dem, bara någon decimeter först medan de forsätter käka. Sen ökar man successivt.
Men du kanske redan testat detta?
Jo det är ju tyvärr från en djuraffär jag köpt dem. Något som jag aldrig kommer göra igen då de inte har så stor koll.
Jag satt faktiskt igår med mat i handen. Men då var det endast den svarta, den mest nyfikna som kom, men det kändes som ett litet framsteg då han inte sprang iväg med maten. Provade även att röra lite på handen, och för en gångs skull så blev han inte livrädd ^^
Jag har även kortat ner och sitter inte lika länge i sträck och röjer i buren och så. Så jag hoppas att de vänjer sig snart, vore otroligt synd om jag aldrig kommer kunna ta upp dem.
#3 Om du bara forsätter med godis så ska det nog gå bra, dem kommer antagligen börja accosiera din hand med något positivt snart
Något annat du kan testa är att erbjuda dem små tussar med typ toapapper eller kartongbitar. För mina funkar det inte, men vet ett par som använde sig av toapapper när de höll på att göra sina gerbiler handtama och dem blev jätte förtjusta, sprang fram och tillbaka för att hämta papper ur händerna ^^.
Sen så lär sig gerbiler även av varandra, om din andra gerbil (ser ut att vara av färgen Agouti på din bild) ser din svarta vara modig och käka ur din hand så kommer säkert han också våga sig fram :)