Min Flock 2+1
Tänkte att jag skulle skriva lite om min flock, deras betende och hur det fungerar. Då några av er hade åsikter om mitt val om gruppsammansättningen.
Jag har 2 honor, en svart (Mimmi) och en grå med vita tecken (Tindra) samt en grå hane (musse)
Mina Gerbiler bråkar inte, dock var det lite gruff i början då Tindra och Mimmi är syskon och de var i princip fastsydda vid varandra. Tindra hade ett stort sår på innanlåret på höger sida, vilket gjorde att hon var lite extra sur så hon fick bo själv tills såret hade läkt och jag flyttade bon/leksaker mellan dem hela tiden så lukter och annat fanns hos dem så det var vana vid varandras lukter. Senare flyttade jag allihop till en större kartong o de fick bekanta sig med varandra på neutral mark, efter ett par omgångar med min teknik så slutade det med att allihop sprang runt och gnagde, bökade runt och åt ihop i kartongen, sen testade vi att flytta in Tindra i den stora buren och sedan dess har de bott ihop. De sover, äter och gräver ihop :)
Nu, 2 månader senare har Mimmi fått 2 ungar, en grå och en svart. Mimmi vakade som en hök över de små de 2 första dygnen (det är därför jag vet vem som är mor) Och tidra höll sig hela tiden i närheten, medans musse fick hålla sig lite längre bort (detta har jag ochså observerat, de bråkar inte utan Tindra eller Mimmi markerade att Musse inte fick vara där och han vände och gjorde annat) Nu när ungarna är ca 2 veckor så får både Tindra och Musse hjälpa till med ungarna, de går in och värmer upp ungarna/ huset och går sedan och äter eller vad det nu är de vill göra.
Mimmi: Är inte så glad i att bli buren/hållen, men accepterar det kortare stunder.
Tindra: Alltid först fram och ser om det finns ngt gott i min hand, är den som uppskattar närhet.
Musse: En framåt kille som tjejerna håller koll på, han verkar vara lägst i rang. Kommer gärna fram o får godis o en liten klapp, men han gillar inte att bli buren.
Och du tycker det är bra att avla på zoodjur som uppvisar det beteende du berättat om här och har dragit upp i din terrariebygge-tråd?
Vad är din plan/avelsmål med sådan avel?
Har du tänkt låta dem vara ihop livet ut? Dvs ca 3 år give or take.
Har du tänkt spara ungarna i samma bur dvs i flocken och låta dem bo ihop som en stor familj/grupp?
Jag skulle gärna vilja ha ärliga svar på de frågorna. Jag vill gärna veta om du funderat mera på det här. Du verkar vilja bevisa för oss här att 2+1 visst kan fungera, men som andra sagt och även jag så är inte den biten det svåra.
MvH Tsunamis

Ungarna går till foder till andra djur, dvs min plan är i princip att få fram föda åt andra djur samtidigt som jag vill att mina föräldra-djur har ett bra liv och att ungarna har de bra så länge de lever.
Mitt mål är inte att få fram olika färger eller beteenden.
Har en delningsbart terrarie, vilket gör att djuren typ lever ihop hela tiden, men när jag fått ungar stänger jag av hanen i sin del så inte honorna blir sönderavlade dvs sjuka av för många födslar och för mycket diande. Och att nästa gång jag ska ha ungar så behöver jag inte ha en långdragen process med lådor, bo-byten osv. Utan de lever i princip redan ihop.
Och jag vill inte bevisa ngt på det sättet jag känner att du beskriver, utan jag vill visa att det finns andra sätt och fler möjligheter än vad som verkar vara "standard" och nästan en lag/ett måste enligt vissa på detta forumet, och det finns sådana personer på alla forum.
Sen rent avelsmässigt att välja ut djur och avla på dem, ex den svenska schäfern där de nästan är sönderavlade pga att vissa personer tycker att de ska se ut "såhär" tycker jag bara styrker ras-starka sjukdomar och "fel" beteenden. tex har väldigt långhåriga hundar ibland svårt att göra sig förstådda av andra hundar vilket KAN leda till allvarliga slagsmål, är det snällt mot sin bästa vän?
lite OT kanske, men tänk på hur det KAN bli. Om Du skulle vilja att ngn skulle bestämma över oss vilka vi skulle få bilda familj med bara för utseendets skull?
Du avlar foderdjur. Det gör inte vi här i forumet. Jag behöver nog inte säga mer än så.
MvH Tsunamis
# 3 - förlåt, men va?
jag har nu inte läst hela tråden i punkt o pricka,
men visst kan man ha gerbil-intresse även om man föder upp till foder?
din kommentar lät minst sagt stötande, men det är du medveten om
Jag gör en kvalificerad gissning i att majoriteten på gerbil.ifokus, mus.ifokus, hamster.ifokus jo de flesta ifokus-smådjursforum har sina djur som husdjur och föder upp dem som sällskapsdjur.
Jag tänker inte ta den här diskussionen för det är rent ut sagt svårt för mig att hålla den på en civiliserad nivå. Det går helt enkelt inte. Tack för mig.
MvH Tsunamis
5 # - Visst förstår jag att det är svårt för dig, det är du inte ensam om.
Jag känner också för de djur som får avsluta sina liv som föda, det finns inte i min natur, min empati är alldeles för stor för att jag inte skulle kunna bry mig.
MEN trots att det känns svårt, så håller jag min tolerans uppe.
Det är inte bara här på iFokus som stämningen behöver förbättras,
men det ständiga granskandet, jämförandet och taskiga atmosfären här på forumen gör mig vansinnig.
Det är jättesvårt att dömma människor via internet, därför bör man inte göra det. Att möta folk med en taskig attityd, hur svår och känslig situationen än är, ger aldrig ett gott resultat. Här gäller det att agera vuxet och respektera varandra. Ingen är perfekt, och bör därför inte dömmas efter något ideal.
Förlåt för allt Off Topic, men min poäng är att vi måste hålla en god attityd och försöka att agera extra moget och tolerant på internet, det funkar inte annars.
Jag förstår att du bara menar väl, så misstolka mig inte!
Däremot finns det många på internet som skulle behöva ta åt sig av detta.
Förlåt för allt som rör sig utanför trådens ämne, ska inte förstöra tråden mer
det är lite svårt att tänka på att våra söta gerbiler som vi håller som husdjur och behandlar dem med så mycke kärlek kan gå till ormar och ödlor. men kom ihåg att både djur måste leva som vi… vi äter ju kor grisar m.m. (iallafall dem mesta) och de andra gerbiler får ett bra hem….
league tänk bara att gerbiler för att leva ett bra liv borde inte ha mer en 3kullar/liv
Kan inte låta bli att svara dig #6. Du ber oss vara toleranta mot uppenbar ignorans, ovilja till att lyssna på råd & folk som påpekar i ett forum för sällskapsdjur att de avlar foderdjur?
Det här forumet är ganska lugnt tycker jag. Jag har varit på långt värre forum om ett hobbyämne där det råder långt värre krig än här. Det har varit lite stökigare men nu är det inget tjafs alls. Tjafset kommer från folk som vägrar lyssna på råd de får och väljer att misstolka bäst de vill. Det är inte bara de som ger råd som har möjlihet att mistolka och inte heller är det de som bara ska visa tolerans. Det ska komma från båda parter. Publicerar man en sån här tråd och blir förvånad över kritiska ögon & kommentarer jag då tycker jag man inte tänker längre än näsan räcker.
Mina protester är inte grundade i 'naw vad synd det är om ungarna som får bli föda' - för ja det är synd om dem men det är långt värre att ha en ägare som bedriver avel på det här sättet. Bakgårdsavel i dess sanna bemärkelse och håller nervösa zoodjur på det här sättet som inte är naturligt för dem och låter dem få ungar. De kommer få pauser i aveln? Nä sorry det tror jag inte att de kommer få. Ska man vara riktigt krass så är inte ens det här det bästa sättet för att få fram mycket foderdjur så det ligger verkligen inte mycket tanke i det över huvud taget.
Jag som bunden till en intresseförening för gerbiler jobbar för att öka värdet på smådjuren. En gerbil ska man inte ha som slit och släng, ge bort när det passar eller sälja för 5 kronor per tass. Eller för den delen tanklös avel som bara sätter fler djur till världen. Det är inget smådjur eller något djur som förtjänar det ödet.
Jag kommer aldrig någonsin vara tolerant mot ignorans. Misstag gör alla och om folk väljer att lyssna på råd & tips så deras djur får det bättre ja då är det jättebra. Men det är redan långt förbi lite misstag och okunskap här. Hade du läst tidigare tråd så hade du förstått det. Eller för den delen visste mer om gerbiler för jag är inte säker på om du äger gerbiler eller har gjort det. Sen kan man vara lite mer vuxen och inte bara sitta och apa sig på ett forum och slänga ur sig svordommar i sånna här lägen det håller jag med om men sånt lär du inte se från mig i alla fall.
Nu lämnar jag det här, jag vill inte bli mer upprörd än vad jag redan är.
MvH Tsunamis
nej jag tycker oxå att det är lite jobbigt att lyssna på att folk ger sina djur till ormar och sånt…. men tänk på att typ ödlor äter massor av gräshoppare men det bryr inte vi oss om. det är bara insekter liksom….. (nu menar jag inte detta mot gerbiler) och vi äter masor av kor… och gerbiler i det vilda. många blir uppätna varje dag. men håller med att jag inte tycker om att sällskap djur ska bli mat. dem som lever i våra hus ska ej behöva att bli behandlade så…
Avlar du som från zoo djur?, och behandlar dom så dom blir tama sen så ger du dom till ormar och ödler!
fast.. jag klarar inte heller av deta jag säger tack och hejdå
Jag är starkt emot att låta fertila hanar och honor leva tillsammans. Det ger bara ens tor stress för djuren samt att honon/orna till slut dör av den utmattning de får av att hanen är på hela tiden och att hon aldrig får paus i sitt barnafödande.
Du säger att du ska skilja dem så honorna får vila, men du säger också att eftersom de bor ihop hela tiden kommer en ihopsättning aldrig vara några problem.
Det förstår jag inte hur det hänger ihop..
Hanen kommer para sig med båda honorna så fort de inte är dräktiga. Det kommer innebära en massa bebisar hela tiden och jag är tveksam till om dina gerbiler någonsin kommer fylla 2 år.
Jag ahr inget emot att du föder upp till ormmat. ormar måste också äta och hellre att ungarna får en värdig uppväxt i bra miljö och sedan avlivas innan de ges till ormarna.
Hellre det än att de föds upp "bakom kulliserna" i små burar hos grossister eller djuraffärer.
Men även om det "bara" gäller att föa upp till mat, ska mamma och pappa gerbil behandlas med respekt och kärlek. Annars är du inte ett dugg bättre än grossisterna. För det är precis vad dom gör. Avlar på djur de inte vet bakgrunden på, låter hane och hona bo tillsammans och få ungar hela tiden fram tills att honan biter ihjäl hanen för att hon tröttnat, elelr tills att honan dör av utmattning.
Max 3 kullar på en livstid. Men jag skulle personligen aldrig ta mer än 2. gerbiler blir ungefär 3 år. Dom ska inte behöva spendera hela det livet till att uppfostra ungar.
Det är också lag på att man ska skydda djuren från onödigt lidande. Att låta en hane och hona bo i samma bur är absolut ett onödigt lidnde för honan!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Om man inte är vegetarian så tycker jag inte man har rätt att klaga på människor som ger sina ormar möss/råttor etc.
#13; Ormar måste äta och de äter mindre gnagare. Jag gillar ormar och skulle absolut kunna mata min orm, har även gjort det.
Jag var vegetarian i 5 år, eftersom jag tycker att ska man äta kött ska man också kunna döda djuret själv.
Det ansåg inte jag att jag ska klara av och därför tyckte jag heller inte att jag skulle äta kött. Nu äter jag kött igen och har gjort det snart 1 år (i mars). För att jag tycker inte det är fel eller äckligt så länge det görs på rätt sätt. Och det är jag väldigt noga med.
det ska göras på ett bra sätt och djuren ska ha levt ett bra liv.
Därför reagerade jag starkt på TS sätt att hålla sina djur. För jag tycker inte det är rätt.
Även fast djuren föda upp till ormmat ska de hållas och födas i samam förhållanden som gerbiler som föds upp till sällskap.
Det spelar ingen roll om gerbilerna vid 6 veckors ålder flyttar till en ny familj, eller avlivas och fryses in till ormmat.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#15 Bra skrivet! Och förhoppningsvis ett avslut på diskussionen om föda till ormar.
Den här tråden är ju menad att handla om TS sätt att hålla sina gerbiler, både de som är sällskap och de som går som ormfoder, inte huruvida det är fel eller ej att ge reptiler råttor/möss/gerbiler.
Som sagt är det bra att dom får bra mat och ren bur och den behanling dom behöver, fast det passar nog inte så bra att säga det här bland sälskaps djur