blöder på nosen
Min ena gerbil Melon blöder lite på nosen. Det såg efter att jag somat in på ett kort jag tog på henne igår… Jag är jätte orolig för det är alltid hon som skadars sig…
Jag föröskte tvätta med en tops igår men hon hatar att få vatten på sig och speciellt på nosen.
Någon som vet vad jag ska göra…? :(
Är så orolig för henne!
zoomat menade jag såklart…
Gerbilers snor är rött, så det är troligen snor och blod hon har vid näsan.
Det kan vara en allergisk reaktion på din burströ, vad använder du för något?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#2 jag vet inte. mamam köpte det men jag frågar henne vad hon köpte för strö.
men jag kan lägga in en bild på hur det ser ut.. :(
Den ser snorig ut.
Kolla upp vad det är för strö :)
Allergiska geriler brukar klara sig på med toalätt, hampa eller något annat "milt".
Testa byta ströet och se om det blir bättre.
Ger du hö till dem?
Hö kan vara dammigt och det kan de ockå bli snoriga av.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#5 ok tack!
Hö får dem bara när vi har städat buren… När de gnagt klart det så får de inget mer tills nästa städning… De bygger bo med det + toappaper…
men ska vi pröva utan hö nästan gång? :)
#4 Haha, vilken snorig rackare där
ingen fara alls med din gerbil. Se till att den har det varmt och gott, kanske lite extra toapapper att boa med så här års?
Tänk på att gerbiler kan bli sjuk av människors förkylning.
Du kan också lukta på burströet ifall det lukstar starkt eller dammar så kan det vara boven.
#7 haha ok vad bra. :)
Då fixar jag lite mer toalettpapper och kollar ströet :)
#6; Räcker med att du kollar så det är av bra kvalitet. Men är du osäker kan du ju skippa det ett tag.
Förhoppningsvis blir lillen bra snart! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#5 Kan de gräva i toalätt? 
Idag så hade hon inget runt nosen *phuuu* :)
Ska kolla till henne lite extra så ska jag se om det bara var en engångsgrej eller om det kommer tillbaka..
#10 nej det går inte att gräva i toalätt :(
#10; Nej det går inte. Men för alergiska gerbiler kan det vara det enda alternativet som finns.
Då får man istället lägga i en massa leksaker, hus och rör som kan ge stöd åt ströet. Då brukar gerbilerna kunna gräva hyfsat, och ändå komma in i stabila gångar.
Men det är ju absolut bättre att hitta något annat, men somsagt så kan det vara så att gerbilen är väldigt känslig och inte klarar av något annat.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Haha viken liten rackare du har !, se till så till att hon eller han få lite mera toapaprer så blir det säkert jätte bra till slut
#13 ja det hoppas jag :)
#14 är det lite bättre nu ?
jaadå :)
- Ska hålla koll på nosen lite extra nu den här veckan :)
Tack alla :)
#16 Då löste sig ju allt tänk på det nästa gång om det händer igen att det bara är snor, men om det är allvarligt är det ju nbara att fråga igen
#17 yes!
Nu verkar det ju redan ha löst sig, men vill bara tillägga att gerbiler kan också få rinniga nosar om man inte sköljer ur sandskålen när man byter sanden. Det blir så starka ångor av urinen om det finns kvar i skålen länge, så att det kan irritera gerbilernas nos och ögon. Nu var det väl troligen inte så i detta fallet, men ville ändå bara tillägga det.
#19 ok tack. Kan vara bra att veta! :)