Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1417 ggr
Clariiz
2011-11-06 16:59
5

Varning

Vill bara varna er för att köpa gerbiler från en tjej vid namn *****. Hon säljer gerbiler utan att ge ut riktigt information.
Hon sålde en 6 veckors gerbilhona till mig, men nu i efterhand har jag fått reda på att ungen var över 12 veckor gammal.

Hon ljuger alltså för att få sina gerbiler sålda. Vet inte vad mer hon kan göra.
Vill inte att någon annan ska behöva gå igenom de bekymmer jag fått pga av detta. Aldrig kul att bli lurad.

Hon heter "******" här på iFokus.

Redigerat av AnneN pga Personuppgiftslagen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-11-06 17:02
0

Bra att du varnar så andra slipper bli lurade på det viset!

AnneN
2011-11-06 17:03
0

Har redigerat bort namnen i #0 då det inte är tillåtet att gå ut med namn på det sättet i öppet forum, men vill man få veta namn på personen går det säkert utmärkt att skicka PM till Clariiz.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
2011-11-06 17:04
0

Dock känns ju tråden lite onödig nu när den viktigate infon är borta haha. Men man kanske kan se det som en uppmaning till alla att vara noga med att se till att det uppfödaren säger stämmer. Även om det inte alltid är så lätt..

#2 Ah så bra att man får göra så!

Clariiz, vad har uppfödaren i fråga sagt till sitt försvar när du kom på att han/hon ljög om åldern på gerbilen?

ks.gerbil
2011-11-06 17:26
0

tycker du borde anmäla h-nn--.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Clariiz
2011-11-06 17:59
0

#2; Ber om ursökt för det, trodde det var okej med förnamn och medlemsnamn. Men inte med efternamn och bostad osv.
men ska komma ihåg det!

#3; Hon verkar inte vilja prata med mig, svarar inte på mina mejl eller så.
Men hon har sagt allt från att hon själv måste blivit lurad till att hon inte kom ihåg när hon köpte den.
Men hon har inte svarat sedan jag skickade bevisen till henne som jag hittat. Tror inte hon kommer svara heller.. :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
2011-11-06 18:01
0

Jag antar att jag inte kan lägga in länken där "bevisen" finns heller? :)
Står namn och så där.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2011-11-06 18:10
0

är beviset en text kan du ju kopiera och censurera namn och sådant

AnneN
2011-11-06 18:11
0

Bättre att de som vill se det får skicka PM till dig i så fall

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
2011-11-06 18:12
0

#5 Fy vad tråkigt när folk gör så.. Jag vet ju inte hur det faktiskt ligger till så jag ska inte döma henne men en 6 veckors unge är ju precis leveransklar, hon kan ju inte haft gerbilen mer än någon vecka i alla fall om hon köpte den från någon annan Förvånad

ks.gerbil
2011-11-06 18:18
0

Anmäl h-nn--!!! Du har bevis!!

Clariiz
2011-11-06 18:31
0

#9; Precis..
Jag fick inte reda på något förren jag hämtade henne. Inte förren då fick jag reda på att hon var köpt i djuraffär och hon tydligen haft henne 1 vecka.
Men så var det ju inte..

#10; Visst skulle jag kunna göra det, men tror ärligt talat inte det skulle hända så mycket. Dessutom är hon inte straffmyndig.
Så det tänker jag inte göra.

Så jäkla irriterande alltsammans.. Jag kände direkt att något inte stämde när jag kom dit och hämtade henne. Men vi hade rest så pass långt att det kändes dumt att åka hem tomhänt, och jag litade på henne :/
Ett misstag jag aldrig mer gör om!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-11-06 19:33
0

#11 Trött man blir på såna där, har själv råkat ut för en uppfödare (om man nu kan kalla såna här människor för det) som betett sig riktigt illa.
Vad angav hon för skäl för att sälja gerbilen?

Clariiz
2011-11-06 20:04
0

#12; Hon hade inte plats.
Förstår dock inte varför hon då köpte gerbilen från första början.. :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tsunamis
2011-11-06 23:36
0

Inte för att jag tänker försvara denne personen, vet inte ens vem det är heller men det är mycket vanligt att djuraffärer ljuger om åldern på djuren. Är de dessutom från en djurgrossist så dokumenterar de aldrig födelsedatum på sina djur utan uppskattar ålder med storlek och vikt enbart. Så om hon köpt den i god tro att den var en viss ålder så kan det kanske förklara saken. Men var den från privatperson från början innan affären fick den eller egenuppfödd av affären så fick hon ju födelsedatum och på så vis visste det hela tiden.

MvH  Tsunamis

Clariiz
2011-11-07 10:14
0

#14; Pm:ar dig med all information :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

League
2011-11-07 18:20
0

altså, straffmyndig blir man ju när man är 15, så det känns ju lite konstigt tycker jag :S

Enda gången jag skulle köpa djur från "barn" så är det t.ex. småsyskon/vänners barn där jag känner deras föräldrar och har pratat med dem om djuren innan/under försäljningen. Eller om det handlar om att jag köper tillbaka mina djur…

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
2011-11-07 18:39
1

#16; Visste inte hur gammal hon var innan jag kom dit. Det är inte något jag brukar fråga.. Sedan tycker jag inte ålder har med saken att göra, jag började själv föda upp kaniner väldigt tidigt.
Sedan är det väl skillnad om "barnet" i fråga är 10-11 eller yngre.

#17; Vem menar du?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
2011-11-07 19:38
0

nä.. jag skrev i fel inlägg skulle skriva i leagues "gerbil-terrarium?" men jag använde mobilen så det blev kronglit :P anne du kan ta bort min grej där

[h-malm]
2011-11-07 19:54
0

Kan du PM:a mig med informationen också? :)

ks.gerbil
2011-11-07 20:07
0

tack anne :) annars skulle det bli lite kronglit :P

League
2011-11-07 20:52
0

Jag födde med upp kaniner, hade Gotlandskaniner med fina stamtavlor. men mina föräldrar hade ju koll, iaf var de med på försäljningar och pappa stog ju på uppfödningen fast det var min. Och han hjälpte ju till med åldrar och att fylla i stamtavlorna samt märka kaninerna. Men jag håller med dig faktiskt, det är ju inget man brukar fråga…

ks.gerbil
2011-11-07 21:19
0

vem håller du med?

League
2011-11-07 21:26
0

#22/"23   clariis

[h-malm]
2011-11-07 21:47
3

Fast sen tycker jag inte ni ska döma den här personen för hårt. Hon har haft många kullar och dom som har köpt ungar har varit supernöjda med sina ungar! Så att varna för att köpa från henne tycker jag är fel!

Alla kan göra misstag och dåliga beslut i sin avel och när man säljer djuren. Och det enda dåliga som har hänt den här säljaren/uppfödaren är just med den här gerbilen som TS har köpt och som varit större en säljaren sagt. Och det är faktist djuraffärens fel eftersom han gav ut en felaktig ålder på djuret. Han sa att hon var 6-9 veckor, så snälla skyll inte allt på uppfödaren som du Clara skyller på.

Att vara 13 år och att vara uppfödare innebär självklart lika mycket ansvar som en vuxen uppfödare har. Just det här är ett pinsmt misstag som uppfödaren gjort, men som tur är är det inte på liv och död att en gerbil är några veckor större än vad den igentligen är. Med självklart förstår jag att det är surt och att du blir arg av att du har blivit lurad.
Och nej, hon ljuger inte för att få sina gerbiler sålda. Säljaren har inte fått några papper på gerbilen från djuraffären, och han sa som sagt att hon var 6-9 veckor.

TS. "Jag fick inte reda på något förren jag hämtade henne. Inte förren då fick jag reda på att hon var köpt i djuraffär och hon tydligen haft henne 1 vecka". Det är ditt ansvar också att fråga sånt här. Man kan inte ta förgivet att man får allt berättat för sig. Köper man ett djur frågar man vad det kommer ifrån.
"Förstår dock inte varför hon då köpte gerbilen från första början.. :/" Hon köpte gerbilen för att hon gick med hanar och kunde para sig med dom. Hon ville "rädda" henne från djuraffären och från att få ungar med sina brorsor, och sen sälja vidare.

Och säljaren som du hänger ut här har tagit bort sitt konto och kan inte se dina mail, bara så du vet varför hon inte svarar.

Alltså djuraffärens fel från början. Viss del säljaren/uppfödaren också som sålt vidare och sagt att hon var yngre än hon var.

Clariiz
2011-11-07 22:05
3

#25; Tycken inte något av det där håller. Visste hon inte exakt ålder säger man det.
inte "Hon är 5 veckor och 1 dag" för att veckan innan ha skrivit att hon är 12 veckor.

Man gör inte så. Man ska alltid vara ärligt, sedan spelar det andra ingen roll.
Ärlighet är det absolut viktigaste tycker jag.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-11-07 22:07
0

#25 "Uppfödaren" visste precis hur gammal gerbilen var men tog beslutet att ljuga för Clara, trots att hon säkert vet hur lätt det kan gå illa med könsmogen hona + könsmogen hona.
Jag vet inte hur mycket du vet om gerbiler, men anledningen till att man vill ha en unge som är runt 6 veckor när man sätter ihop den med en vuxen är för att det annars kan vara väldigt svårt. Två könsmogna honor skulle kunna göra varandra väldigt illa, därför är det inte riktigt okej att ljuga om åldern.

Sen tycker jag det är väldigt dålig stil att hon inte erkänner sitt "misstag" och erbjuder att ta tillbaka gerbilen.

Clariiz
2011-11-07 22:09
0

Att sedan inne heller kunna erkänna sitt misstag och be om ursäkt..
Jag i övrigt mejlat till hennes mejl (inte bara PM) och ändå inte fått svar.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tsunamis
2011-11-07 22:25
0

Jag har också fått ta del av hur det låg till och nä tyvärr ljuga till Clara och samtidigt skriva rätta åldern i ett annat samanhang i en annons det är inte ok. Då spelar inte ålder på henne någon roll.

Att hon köpt henne för att få väck gerbilen från en bur med sina bröder i hör inte riktigt hemma i samanhanget. Det har inget att göra med Clara som köpare inte fick ihop den nye med sin gerbil och tvingas sälja gerbilen vidare.

MvH  Tsunamis

[h-malm]
2011-11-08 06:42
0

Ja det håller jag med om att hon gjort fel. Hon vet nu att det absolut var dumt gjort ock kommer inte göra om det. Vad jag vet finns det inget papper på hur gmmal gerbilen är så ni kan inte säga att jon visste exkt hur gammal den var. Men visst det är stor skillnad på 5 och 12 veckor, och det är fel det hon gjort. Men hon har lärt sig.och nrj jag vet inte mycket om gerbiler. Intr konstigt att hon drar sig ifrån när många skriver anmäl henne!! Hur tror ni det käns för en 13åring?? Hon har lärt sig nu,, det räcker! Har ni aödrig själva gjort misstag?

Anne.K
2011-11-08 07:21
1

#30 misstag gör alla nån gång, men man måste ju stå för sina misstag, och det verkar hon ju inte göra när Clariiz inte får lämna tillbaka gerbilen t.ex.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
2011-11-08 11:12
4

#30 Jag håller med #31, alla kan göra misstag men det är viktigt att man tar sitt ansvar och erkänner det istället för att ignorera problemet och inte svara Clara när hon försöker få tag på henne.

Jag tvivlar inte på att tjejen i fråga trodde att hon gjorde något snällt när hon tog sig an gerbilen från en djuraffär, men oavsett anledning till att man köper ett djur så ska man aldrig göra det om man inte har plats/tid. Nu blir det Clara som får lida för det här eftersom hon behöver ha en extra bur och fortfarande måste hitta en ny kompis till sin vuxna gerbil som "ungen" skulle sättas ihop med. 
Hon måste dessutom omplacera två gerbiler hon tänkt ha kvar eftersom hon känner att den nya behöver trygghet och inte kan flytta en gång till. Så en liten lögn, även om det inte var illa menat, kan ställa till mycket oreda.

Sen så är det bara en person som skrivit "Anmäl!" vad jag sett. Jag tror att de flesta som diskuterat i den här tråden tycker det är onödigt med anmälning och grejer, även om jag nog hade varit väldigt ledsen och väldigt arg om jag satt i Claras sitts just nu.

Om nu den uppfödaren tycker det här är så jobbigt så är det bättre att hon hör av sig till Clara och reder ut det här.

För övrigt tycker jag faktiskt det är bra med den här varningen. Jag förstår att det är svårt att ta ansvar för att man ljugit, speciellt när man är så ung, det är säkert jätte pinsamt. Men om man inte klarar av det och istället bara gömmer sig för problemet så borde man nog inte driva en uppfödning.

marty94
2011-11-08 14:10
0

Förstår om du vill försvara henne men, som de andra säger så ska hon ta ansvar.
Om Clara hade fått lämna tillbaka gerbilen t.ex.
Eller åtminstonde höra av sig när Clara nu försökte nå henne.
Det är tufft och pinsamt att ta emot sånna saker när man bara är 13år. Men ska man klara sig i livet är det kanske bra om man tar ansvar eller vad tycker du?
Klart hon lärt sig nu och det kommer inte hända igen men vad ska det hjälpa Clara?
Som sagt detta har skapat ganska mycket problem och krångel och bara för att denna gerbil var för gammal så kan de inte släppas ihop.
Så nu måste hon då hitta två ensamma till på 6veckor.
Hur lätt tror du det är?
+ att platsen är knappt och hon måste bli av med två andra.
Så ha lite förståelse för att vi är lite upprörda.

Clariiz
2011-11-08 16:44
0

Sådär, har nu fått kontakt med henne och sagt att jag vill ha tillbaka de 100 kr jag gav för henne. Hon får också komma och hämta gerbilen om hon skulle vilja det.
Har sagt att vi då går vidare och lämnar detta bakom oss.

Förhoppningsvis accepterar hon detta, eftersom att jag då tycker att hon ändå tagit lite ansvar för det som skett.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[h-malm]
2011-11-08 16:57
0

Försvarar inte någon. Står bara på bådas sida. =)

JuliaMM
2011-11-08 17:24
0

Klart hon inte är så sugen att svara på Claras mejl. Hon PMar allt till alla som frågar! Hon vet att hon har gjort fel, men ni behöver inte lägga er i i minsta lilla detalj. Tror att hon känner sig lite arg då.

Jag vet dessutom att hon är en jättebra uppfödare. Kom ihåg, alla gör misstag.

Även han i djuraffären som sa att hon var mellan 6-9 veckor.

Det är bra att du varnar, men det är så onödigt att PMa allt! Det är som att ni skulle PMa om saker som ni inte vill att alla ska ta del av, och så börjar ni bråka och hon sprider info till allt och alla som vill veta. PM= PRIVAT meddelande.

[Jessica_91]
2011-11-08 19:48
1

#34 Hoppas på att hon tar sitt förnuft till fånga och gör rätt för sig Glad

#36 Jag tycker i alla fall inte att man medvetet kan skriva i en annons att gerbilen är runt 12 veckor och sedan ljuga för en potentiel köpare att gerbilen är flera veckor yngre, bara för att få sålt den. Det är ju knappast ett misstag.

JuliaMM
2011-11-08 20:23
2

Sa hon inte då att säljaren hade sagt till henne att när hon köpte gerbilen var den 6-9 veckor? Det kan fortfarande vara ett misstag eller ett missförstånd, och jag vill inte att ngn ska bli arg nu. Skriver bara vad jag tycker.

Som sagt. Jag tycker att det inte är så snällt om hon berättar allt för alla som vill veta i PM. Det angår ju inte alla andra.

[Jessica_91]
2011-11-08 20:28
0

#38 Vad jag förstått så har hon i en annons skrivit att gerbilen är runt 12 veckor men har till Clara sagt att gerbilen är 5 veckor och 1 dag (hon hittade inte annonsen förän efter hon köpt gerbilen).

Jag förstår hur du tänker, men med tanke på att det tyvärr finns människor som smutskastar andra utan grund så tycker jag det är bra att hon berättar för de som vill veta över PM. 
Annars kanske det skulle finnas de som tvivlar på att det Clara säger är sant om hon inte vill dela med sig om hur det gick till.

Clariiz
2011-11-08 21:07
0

Här är det exakta mejlet jag fick av henne som svar på min annons (raderade bort namn och mejl):

"Hej!

Såg att du söker en hona ;) Jag har en hona som fyllde 5 veckor i går om du är intresserad , maila gärna tillbaka på antingen ***** eller här på sidan ;)

MVH *****"

Detta skrev hon den 29 oktober.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
2011-11-08 22:40
0

Och då lät hon ju väldigt säker på ett födelsedatum..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[h-malm]
2011-11-08 23:08
1

Japp men det ä fel och ingen vet födelsedatumet på gerbilen eftetsom ingrn har papper på den

[Tassy]
2011-11-09 08:10
0

Men äsh, vad tråkigt när folk beteer sig såhär och ett stackars djur hamnar i kläm Rynkar på näsan beklagar att du råkat ut för någon oseriös person.

Clariiz
2011-11-09 09:01
3

#42; Och eftersom ingen vet, skulle hon aldrig sagt någon ålder överhuvudtaget. Utan vart ärligt och sagt att hon inte visste.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

JuliaMM
2011-11-09 16:01
0

Hon har redan erkännt, och ingen behöver fortsätta. Oavsett vad hon skulle ha skrivit, så skulle det ju bli lika fel ändå? Ingen vet ju åldern, så…

Jag tycker att det räcker nu. Nu behöver ni inte upprepa det gamla nåt mer, hon vet tillräcligt mycket att du inte vill att nån ska köpa av henne. Hon vet lika mycket att hon har gjort fel. Du behöver inte varna mera om ett misstag nu, alla som har käöpt av henne är jättenöjda. Som sagt, ingen vet åldern, och det kunde ha blivit lika mycket fel om hon skrev en annan ålder.

Hon skrev ju 12 veckor i den andra annonnsen, men hon vet ju fortfarande inte om det är rätt?

.

Anne.K
2011-11-09 16:08
0

#45 då ska man vara ärlig mot köparen att man inte vet, inte bara hitta på en ålder.

[h-malm]
2011-11-09 16:11
0

#46 Hon har berättat anledningen till Clara om varför hon inte berättade att hon inte visste åldern.

Slut tjafsat, hon vet att hon gjort fel och har lärt sig nu!

[Jessica_91]
2011-11-09 16:37
0

#45 Nej det hade inte "blivit fel ändå", om hon varit uppriktig och berättat från början att hon inte visste åldern så hade Clara antagligen inte köpt gerbilen från första början.

Hoppas i alla fall att allt löser sig nu för TS om hon fått kontakt med tjejen i fråga Glad

Clariiz
2011-11-09 17:23
2

Hon verkar ju inte ge tillbaka pengar i alla fall.
Eftersom jag "ska ha kvar gerbilen ändå". Men det är absolut inte fallet, hon får tillbaka gerbilen om jag får mina 100 kr. Sedan är det upp till henne att hämta henne, hämtar hon henne inte. nejmen då får hon väl stanna.

Jag är inte en sån som ger mig förrän rätt är rätt.
Hon är 13 år och det är dags hon tar konsekvenserna för sitt agerande.

#45; Vet man inte ålder skriver man ingen ålder. Så är det bara! man kan ju inte hitta på lite efter vad konsumentera vill ha.

#46; Sedan om jag väljer att tro på anledningen är väl upp till mig.

Men det är inte över som ni säger. Händelsen har skett, vi har kommit fram till att det hon gjort är fel. men hon har fortfarande inte stått för det hon gjorde.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[h-malm]
2011-11-09 17:47
1

Varför ska hon betala 100kr till dig om du ska ha ha kvar gerbilen?

[Jessica_91]
2011-11-09 17:58
1

#50 Det står ganska tydligt i #49 varför.. Hon vill ju ha ersättning för att hon har fått falsk information och vill ju lämna tillbaka gerbilen. 
Kan tänka mig att tjejen som sålde gerbilen kanske har svårt att ta sig bort till Clara då det verkade vara en bit mellan dem.

Jag hoppas i alla fall att TS får tillbaka pengarna och att tjejen kommer och hämtar tillbaka sin gerbil. DÅ anser jag att man kan säga att hon tagit ansvar och gjort rätt för sig.

Tsunamis
2011-11-09 17:59
2

#50 Nu läser du allt mellan raderna. Hon skriver inte att hon ska ha både gerbil och pengar. Hon skriver att hon ska ha pengarna tillbaka och om den andre personen hämtar gerbilen eller inte det är upp till henne annars får den stanna. Jag antar att Clara menar om säljaren inte skulle våga möta henne. Jag tycker det är ni två som tjafsar i den här tråden #50 och #45. Gjort är gjort, namn står inte med här så vem som helst får inte reda på hennes namn.

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
2011-11-09 18:00
0

för att den kanske var mycke äldre än vad hon ville? om jag har förstått rätt?

JuliaMM
2011-11-09 18:23
0

Det jag försöker att säga nu är att jag tycker att det räcker nu. Tycker att det är ni som tjaffsar och upprepar allt… ****** Kan lika gärna skicka vad Clara har skrivit till henne i mejlen om nu Clara skickar vad hon skriver. 

Hejdå, nu dog jag, godnatt. Skrattande

ks.gerbil
2011-11-09 19:10
0

men! vad händer! jag såg inte 51-52!!!!! det är därför det står en helt annan sak från vad ni skrev :P ni fanns liksom inte med :P

Clariiz
2011-11-09 19:41
0

#54; Vi förklarar vad som hänt eftersom du inte verkar förstå det?
Posta vad jag skickar till henne? Vad ska det tjäna till?
Men varsågod, om du tycker det är nödvändigt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

JuliaMM
2011-11-09 20:30
0

Klart jag förstår vad som händer! Jag har varit med varenda gång, sett allting. Men det har blivit ett missförstånd och nu fattar jag inte längre vad vi tjaffasar om.

Heido

[Tassy]
2011-11-09 22:10
2

Om köparen inte är nöjd rekommenderar jag henne att kontakta säljarens föräldrar för att reda ut detta, med tanke på säljarens ålder. Är man under 18 bär föräldrarna yttersta ansvaret.

[Tassy]
2011-11-09 22:10
0

Om köparen inte är nöjd rekommenderar jag henne att kontakta säljarens föräldrar för att reda ut detta, med tanke på säljarens ålder. Är man under 18 bär föräldrarna yttersta ansvaret.

Clariiz
2011-11-10 08:53
0

#58; Ska ringa hennes mamma så snart säljaren skickar över hennes nummer.
Hon vägrar nämligen ge mina pengar tillbaka.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Anne.K
2011-11-10 09:38
0

#60 dålig av henne att inte ta ansvar :/ allt hade ju vart frid och fröjd om hon tog ansvar för sitt misstag och gav dig dina pengar tillbaka och även tog tillbaka gerbilen och framförallt bad dig om ursäkt för allt bekymmer hon orsakat för dig och dina gerbiler och framförallt denna stackars gerbil som tyvärr hamnar i kläm :(

JuliaMM
2011-11-10 15:31
2

Hon har erkännt att hon gjort fel, right?
Hon har bett om ursäkt för allt. Hon råkade säga fel ålder från början (jo man kan säga fel, har ni aldrig det?), ja, men sen vågade hon inte skriva rätt sen efterssom att hon trodde att Clara skulle bli arg. Sen sa hon det ändå, och och då hände allt detta. 
Kanske därför hon inte hade velat säga rätt efter hon sa fel, för allt detta hände.
#61; Hon tar nog mer ansvar än vad du tror, du vet inte hur hon mår nu efter allt, hon ville inget illa! Har du nånsin hört talas om en 13-årig tjej som tränar 11 timmar i veckan, plus tävlingar och uppvisningar varje helg, har 11 gerbiler, 2 katter och en ödla, snart en kanin? Kallar du det att inte ta ansvar? Om hon inte skulle göra det skulle alla djur vara döda för längesen! Och det är ju inte världens lättaste jobb att hålla reda på alla djur och åldrar samtidigt… Och det kanske inte är hon som inte vill ge pengar tillbaka? Hon kanske visst vill det, men det är inte hon som bestämmer, utan hennes föräldrar. 
Och hon har gett nog om ursäkt, faktiskt.

Tror ni att det är lätt att hålla koll på allt detta och samtidigt tänka på skolan och 11 timmars träningar och resten? Jag har det likadant, förutom djuren (har bara en katt), och jag tycket att det är nog! 

Och nu tänker ni nog: "Men sälj alla djur då?" Men nu är det ju inte världens lättaste när hon har varnats om att köpa av henne bara för ett litet misstag.

Nu har hon det nog jobbigare än innan hon sålde gerbilen…

Hejdå, ha det bra gott folk Tungan ute

Tsunamis
2011-11-10 15:54
4

Nä nu fn blir jag sur. #62 säljaren LJÖG. Inte råkade skriva fel ålder om h*n 'råkade' då skulle h*n rättat sig själv. Men det gjorde h*n inte. Så h*n skrev medvetet fel ålder.

Just nu är det du som fortsätter argumentera för säljaren. Du menar väl men det enda du gör är är att göra säljarens situation värre och mer utdragen. Det är du som drar upp mer info om h*nn*s liv och att h*n är minsann upptagen 11 timmar om dagen och har 17 andra djur att ta hand om. Det är inte ens relevant för den här tråden.

Och vadå inte lätt att ha koll?? Är h*n uppfödare så är det superlätt att avgöra en gerbils ålder. H*n hade ju uppenbarligen en uppskattning på åldern på gerbilen. Dubbelt så gammal som h*n sagt till Clara.

Lägg ner!

MvH  Tsunamis

[h-malm]
2011-11-10 16:07
1

#63 Har man prov, skola, läxor, träning, massa andra djur m.m i huvudet kanske man blandar ihop åldern på en ensam unge och nån från nån annan kull, elelr hur?

Det finns ingen ålder på djuret!!! Djuraffären sa 6-9 veckor!!
Hon sa 5 veckor eller vad det var till Clara, och hon ville ha ungen. Sen kom hon på att hon sagt fel, men ville inte säga det eftersom hon trodde Clara skulle bli arg. Hon har INTE sagt fel ålder medvetet!!

JuliaMM
2011-11-10 16:11
1

Hon sitter ju precis bervid mig? Du kan ju inte påstå att jag inte får skriva detta om h*n?
Hon kanske inte tycker att det är superenkelt? Då är ni jätteduktiga som vet sånt, tycker jag.
Jag skrev det för att då kankse ni förstår att h*n har väldigt mycket i huvudet nu? 

Varför skulle h*n ljuga med flit? Jag sa ju det, H*n skrev fel ålder,men vågade inte erkänna på en gång för att detta skulle hända, och då fortsatte h*n att ljuga för Clara.

Jag tycker iallafall inte att det är jag som drar ut det. Ni skriver ju att h*n ljuger hit och dit, men hur vet ni det? Vet ni vad h*n tänker och tycker?

Tsunamis
2011-11-10 16:16
5

Jisses jag ger upp. Jag orkar inte försöka förklara lite vett i ett gäng 13åringar som uppenbarligen inte kan erkänna fel.

Hoppas bara att Clara får tillbaka sina pengar för det här börjar bli urfånigt.

MvH  Tsunamis

Anne.K
2011-11-10 16:17
2

#64 Clara blev nog mer arg av att få veta hur gammal gerbilen var efter köpet än vad hon hade blivit om uppfödaren hade rättat sig själv på en gång efter att hon "råkat" säga fel.

Och är man nu så upptagen som ni säger att hon är, så får man nog omprioritera valet av att skaffa 17 djur.

[h-malm]
2011-11-10 16:27
0

#66 Varför ska hon betala tillbaka pengar om hon ska ha kvar gerbilen. Pengar får hon om hon säljer den???

#67 Ja och det är det felet hon gjort och hon vet det och ska inte göra om det.

Anne.K
2011-11-10 16:30
0

#68 uppfödaren får ju hämta tillbaka gerbilen i samband med att Clara får sina pengar tillbaka.

JuliaMM
2011-11-10 16:35
0

Jag skrev ju att det kanske inte är så lätt att sälja djur nu ? eller? 

Skrev jag inte att det är inte hon som bestämmer att hon inte ska betala till baka utan hennes föräldrar ?

Det är inte hon som bestämmer. Hon är 13 år. Hennes föräldrar besämmer än över henne, hon gör inget eget val att inte åka iväg till Eskilstuna eller betala tillbaka pengar!

HeidoCool

Anne.K
2011-11-10 16:38
0

#70 men då får hon väl ge telefon nummer till Clara så att Clara kan ringa föräldrarna och prata med dom helt enkelt.

JuliaMM
2011-11-10 16:40
0

Hon gjorde det imorse men Clara har inte ringt.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2011-11-10 17:36
1

Alltså ursäkta.. Inte jag som råkat ut för detta, tack och lov! Och starkt av Clara att gå ut med en varning så ingen annan råkar ut för henne! Det är ju inte precis att Clara vill ha hämnd, utan är vänlig och varnar. Håller med tsunami till 110% ! Ni som ska försvara henne, förvärrar istället situationen genom att inte verka ha fattat situationen. SORGLIGT! Hon skrev på blocket att denna burmesen va 13 veckor, dvs hon VISSTE att det inte var yngre, utan av ren elakhet bara vilja bli av med den och dra en sådan lögn, oacceptabelt. men ja, ingen idé och diskutera med er då ni över huvudtaget inte läser vad vi försöker förklara! mestadels av g.if är på Claras sida, och där står vi. men ja, orka diskutera med nån som inte lyssnar, hejdå

[Tassy]
2011-11-10 18:03
3

#62 jag kallar inte det där ansvar, jag kallar det att ta sig vatten över huvudet.. Behöver inte säga mer om det.

OK, det är en liten tjej som har gjort ett snedsteg, man kanske får ha viss översyn med det. Med tanke på denna smärre kalabalik så lär hon nog ha förstått att hon korsade gränsen för vad som är acceptabelt att göra. Jag kan förstå att hon mår dåligt, men tänker inte ta henne i försvar utan nu vet hon till nästa gång hur man kan göra x antal människor förbaskade. Flört

Nu tycker jag dock att det är dags att lägga lock på den här tråden, det finns inget mer som behöver sägas. Det är upp till köpare, säljare och föräldrar att reda ut detta privat.

Jag låser nu tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer