Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 958 ggr
ks.gerbil
2011-11-06 11:36
0

allas tips!!!!!!!!!!

jag ska göra lappar till djuraffärer så att de kan både ge dem som kommer och ha själva så att de behandlar gerbilerna bättre. jag vill ha allas förslag om att göra den bättre ALLAS!!! om du vill ge tips om någon av rubrikerna här nedan skriv ciffran framför så att det blir lättare att förstå :)

1.utfodring

2.innredinig

3.hantering

4.motion

detta är vad jag skrev:

1. det är svårt att hitta rätt mat för dina gerbiler så du borde veta vad de behöver för att välja den bästa maten för dem. maten du väljer borde inte innehålla pellets för att gerbiler gillar inte det. men den borde innehålla alla fyra sädeslagen (havre, råg, vete och korn) och massor av vitaminer och torkade grönsaker och frukt. "godis" är också en viktig grej i utfodrigen av gerbilen. alla behöver liksom lite fett ibland.hur många "godis" per dag dina gerbiler behöver beror på vad för mat du använder. men ungäfär 2-4 solrosfrön och en pumpafrön/jordnöt. ett problem som ofta händer är att man byter derekt ut maten när man kommer hem och de kan leda till att gerbilen inte äter någonting för att den inte känner ingen maten. det kan leda till avmagring och till slut död. så du borde veta hur du ska göra för att byta foder om du inte gillar den de har i djuraffären. så här gör du dag fördag:

dag1-dag2. de första dagarna borde du använda samma foder som i djuraffären så att gerbilerna kan lära känna den nya omgivningen.

dag3. du kan börja lägga in pytte lite ny mat i skålen och du kan lägga in handen med den nya maten. va beredd att de kan små nafsa på dig oxå då de inte vet vem du är och vill se om du går att äta också som resten av maten. men detta kommer inte att göra ont och de kommer snart  att sluta om du inte drar snabbt ut handen när de nafsar.

dag4. lägg lite mer av den nya maten men och fortsätt att handmata den som på dag3.

dag5 nu kan du sluta handmata dem och gradvis ge lite mer varje dag av den nya och lite mindre av den gamla.

nu när du har läst detta kan du tänka: hur mycke mat ska gerbiler få? denna fråga är väldig populär och denna är svaret: ungäfrä 2msk per dag. du ska ocså byta mat varje dag också vare sig de har ätit allt eller inte. detta gäller även med  vatten flaskan: du ska byta vatten i vatten flaskan varje dag.

2.gerbiler gräver otrolit mer än en hamster och de behöver mer spån ca 15-20 cm. som inte borde vara av barrträ som är giftig för gerbiler. gerbilernas bästa bur är en akvarium som är utan galler eller plast som är farlig för gerbiler. då kanske du förstår att gerbiler borde inte ha plast inredning. men istället är den bästa inredingen av trä som de kan gnaga på utan vidare problem. istället är det väldigt bra för gerbilen och dems tänder att ha trä inredinig för dem är gnagare och deras tänder växer hela tiden och de behöver slipa ner dem. mer behöver dem en matskålskål, en vatten flaska (nej skål till vatten. det är äckligt och kommer snart att bli full med spån) och en stor hund skål med höga kanter för sanden som är nödvändig för deras hygen. den behöver bytas varrannan dag för dem använder den som toalätt med. chinchilla sand funkar fint.

3.när dina gerbiler kommer hem kommer de känna sig lite rädda och omtumlade låt dem vara en dag så att de kan känna sig hemma. sen får du börja den långasamma prossessen av att göra dem hand tama. här får du den steg för steg och dag för dag:

dag2. ge dem solros frön ur handen för att visa att du är en vän och gör dem inte illa. gör alldrig försök att ta upp dem. du får inte heller göra hastiga rörelse frö det kommer att göra det värre. de kommer att nafsa på dig men det brukar alldrig göra ont och de kommer snart att sluta när de har insätt att du inte är god.

dag3. fortsätt långsamt att ge solrosfrön eller annat gott de tycker om. du kan börja grejja lite med spånet så att de blir vana vid din lukt. glömm inte att inte göra hastiga rörelse.

ja jag tor du har förastått. ge dem godis ur handen tills de känner sig trygga hos dig och sitter på din hand medan de äter. bara då ska du försöka att få upp dem. men bara på deras villkor. bara då och så kan du få en riktig tam gerbil.

4. motion är både fysisk och psykisk stimulans. så de borde få komma ut ur buren varje dag minst 30 min. sen är det jätte bra om du kan göra det mer 1-3 tim. du kan också träna dina små vänner på t.ex. agility eller att göra små tricks. men för detta borde du alldrig använda för mycke "godis" istället kan du dela jordnöten eller pumpafrön i små bitar och träna med det.

så vad tyckte ni om det? skriv många tips och råd för att göra lappen bättre!

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2011-11-06 12:27
0

detta har jag oxå skrivit oxå:

Gerbilen:

gerbilen är en ganska långlevande varelse. Den lever cirka 3år men kan ibland komma upp till 5. . Hanar kan leva 2-4 stycken i en bur men honor bör alldrig vara mer än två. Ska du sätta ihop två gerbiler borde du vara en kunnig person för att det behövs färighet för ihopsättning. Annars kan du kontakta en uppfödare som kan ge dig tips om hur du ska göra. Gerbiler är inte ett djur som man kan ha om man inte kan ge den tid och kärlek den behöver leva minst med en kompis som alltid ska ha samma kön om man inte ska avla. Dem hära frågor borde du tänka på innan köpet:

Har du plats?
Har du tid?
Har du pengar? (Gerbiler är inte så dyra men i början med akvarium och tillbehör kan det bli lite dyrt)
Har du råd med veterinärbesök?
Kommer du tycka likadant om 3-4år?

Du ska svara ärligt på dem här frågorna! För att du vill djurens bästa! Om inte kan du glömma gerbilen eller ett annat djur!

ks.gerbil
2011-11-06 12:30
0

sen had ejag oxå tänkt att kanske skriva om sjukdomar som finns? men det är jag inte så värst bra på så det får ni hjälpa mig med :)

ks.gerbil
2011-11-06 13:02
0

hoppas ni oxå kan förstå varför jag inte skrev om t.ex samla-låda och gerbil nature. djuraffären kan tycka att vi försöker få dem att käna mindre pengar och jag vill inte hamna i problem. jag vill att ni ska svara inte bara läsa!

moawi
2011-11-06 13:50
0

Jag har kopierat texten och sedan fyllt i med kursiv, fet text förslag på förändringar och lite synpunkter :)

1.utfodring

2.innredinig

3.hantering

4.motion

1. det är svårt att hitta rätt mat för dina gerbiler så du borde veta vad de behöver för att välja den bästa maten för dem. (Det bästa är att köpa ett färdigblandat foder som är utformat till gerbiler om det finns i butiken.) maten du väljer borde inte innehålla pellets för att gerbiler gillar inte det. men den borde innehålla alla fyra sädeslagen (havre, råg, vete och korn) (<--- Inte nödvändigt) och massor av vitaminer och torkade grönsaker och frukt. "godis" är också en viktig grej (del) i utfodrigen av gerbilen (gerbilens utfodring). alla (Gerbiler) behöver liksom lite fett ibland.hur många (mycket) "godis" per dag dina gerbiler behöver beror på vad för mat du använder (och hur mycket feta fröer den innehåller). men ungäfär 2-4 solrosfrön och en pumpafrön/jordnöt (kan vara lagom att ge i godisväg per dag). ett problem som ofta händer (ett misstag som många gör) är att man byter derekt ut maten när man kommer hem och de kan leda till att gerbilen inte äter någonting för att den inte känner ingen maten. det kan leda till avmagring och till slut död. (Är det inte snarare så att gerbilen äter, men det blir som en chock för deras känsliga mage så att det kan leda till diarré och andra magproblem?)så du borde veta hur du ska göra för att byta foder om du inte gillar (vill använda) den (sorten) de har i djuraffären. så här gör du dag fördag:

dag1-dag2. de första dagarna borde du använda samma foder som i djuraffären så att gerbilerna kan lära känna den nya omgivningen. (Inte nödvändigt, man kan börja fylla på med lite av den nya maten direkt.)

dag3. du kan börja lägga in pytte lite ny mat i skålen och du kan lägga in handen med den nya maten. va beredd att de kan små nafsa på dig oxå då de inte vet vem du är och vill se om du går att äta också som resten av maten. men detta kommer inte att göra ont och de kommer snart  att sluta om du inte drar snabbt ut handen när de nafsar.

dag4. lägg lite mer av den nya maten men och fortsätt att handmata den som på dag3.

dag5 nu kan du sluta handmata dem och gradvis ge lite mer varje dag av den nya och lite mindre av den gamla.

Jag skulle nog skrivit ungefär så här: Byt ut det gamla fodret mot det nya gradvis under ungefär en vecka. Första dagen kan du ha i en liten, liten del av det nya fodret, och öka sedan mängden nytt foder för varje dag under veckan, tills du helt har gått över till det nya fodret.

nu när du har läst detta kan du tänka: hur mycke mat ska gerbiler få? denna fråga är väldig populär och denna är svaret: ungäfrä 2msk per dag (1 msk/per gerbil och dag ungefär, men det kan variera). du ska ocså byta mat varje dag också vare sig de har ätit allt eller inte (inte nödvändigt. Maten kan stå kvar tills de ätit upp allt och då kan man fylla på med nytt). detta gäller även med  vatten flaskan: du ska byta vatten i vatten flaskan varje dag.
(tillägga att de ska ha ständig tillgång till både mat och vatten? Färskfoder?)

2.gerbiler gräver otrolit (mycket) mer än en hamster (hamstrar) och de behöver mer spån(,) ca 15-20 cm. (Det bör) som inte borde vara av barrträ som är giftig för gerbiler. gerbilernas bästa bur är en akvarium som är utan galler eller plast(, vilket är) som är farlig för gerbiler. då kanske du förstår att gerbiler borde inte ha plast inredning. men istället är den bästa inredingen av trä som de kan gnaga på utan vidare problem. istället är det väldigt bra för gerbilen och dems tänder att ha trä inredinig för dem är gnagare och deras tänder växer hela tiden och de behöver slipa ner dem. mer behöver dem en matskålskål, en vatten flaska (nej skål till vatten. det är äckligt och kommer snart att bli full med spån) och en stor hund (det måste inte vara en hundskål) skål med höga kanter för sanden som är nödvändig för deras hygen. den behöver bytas varrannan dag för dem använder den som toalätt med. chinchilla sand funkar fint.

3.när dina gerbiler kommer hem kommer de känna sig lite rädda och omtumlade låt dem vara en dag så att de kan känna sig hemma. sen får du börja den långasamma prossessen av att göra dem hand tama. här får du den steg för steg och dag för dag:

dag2. ge dem solros frön (godis) ur handen för att visa att du är en vän och gör dem inte illa. gör alldrig försök att ta upp dem (om de inte vill). du får inte heller göra hastiga rörelse frö det kommer att göra (dem rädda) det värre. de (kanske) kommer att nafsa på dig men det brukar alldrig göra ont och de kommer snart att sluta när de har insätt att du inte är god. (De kan ju nafsa oavsett om de är rädda för en eller inte? Det kanske luktar något gott från ens händer och då kan de ju nafsa i vilket fall. Så det kanske du inte behöver skriva med, om du inte vill.)

dag3. fortsätt långsamt att ge solrosfrön eller annat gott de tycker om. du kan börja grejja lite med spånet så att de blir vana vid din lukt. glömm inte att inte göra hastiga rörelse.

ja jag tor du har förastått. ge dem godis ur handen tills de känner sig trygga hos dig och sitter på din hand medan de äter. bara då ska du försöka att få upp dem. men bara på deras villkor. bara då och så kan du få en riktig tam gerbil.

4. motion är både fysisk och psykisk stimulans. så de borde få komma ut ur buren varje dag minst 30 min. sen är det jätte bra om du kan göra det mer 1-3 tim. du kan också träna dina små vänner på t.ex. agility eller att göra små tricks. men för detta borde du alldrig använda för mycke "godis" istället kan du dela jordnöten eller pumpafrön i små bitar och träna med det.

Väldigt bra text och jag blir imponerad av ditt engagemang :) Tänk på att rätta alla stavfel, lägga till stora bokstäver och  rätta grammatiska fel innan du tar med den till djuraffären. Kanske kan du sätta dig ner med en förälder och titta igenom det hela?

ks.gerbil
2011-11-06 13:52
0

tack men som jag skrev över där så vill jag inte skriva vilken mat jag gillar då dem som inte har kan tänka sig att jag försöker att få dem att käna mindre :(

ks.gerbil
2011-11-06 13:53
0

skulle du kunna göra din text lite synligare? typ tjockare? det blir lättre att se :P

moawi
2011-11-06 13:59
0

#5 Jag såg det efter att jag skickat :) Sen hann jag inte ändra det för mitt internet lade ner precis. Men bortse från det bara.

ks.gerbil
2011-11-06 14:03
0

hihihi…. prova att göra 6:an om det inte blir för mycke jobb :P

moawi
2011-11-06 14:05
0

#6 Fixat. #5 Typ fixat ;)

ks.gerbil
2011-11-06 17:23
0

tack! men hur  har du gjort de?

ks.gerbil
2011-11-06 19:30
0

laste nu genom den och tyckte det let jette bra! det blev fel ibland do jag har varit her i sverige 1,5 or. mina foreldrar kommer ej fron sverige. so svenska var  helt ny for mig. och har inte fott i allt en :P (har inte de svenska boksteverna just nu)

moawi
2011-11-06 20:11
0

#10 Menar du ändra i texten? Jag klickar bara på Hantera precis under inlägget.

#11 Ja då förstår jag att det inte är så lätt.

ks.gerbil
2011-11-06 21:06
0

Jag har bara anmäl och bra inlläg! Hantera har jag bara på #0 :o

ks.gerbil
2011-11-07 16:09
0

jag ska så snart så möjligt byta ut det till det du har skrivit då jag tycker att det låter bättre. de där med nafset skrev jag så att de skulle bli berädda på det. men hittar nog en väg mitt i mellan :)

moawi
2011-11-08 00:01
0

#13 Hantera försvinner som alternativ en liten stund efter att du skickat inlägget.

Sphynx
2011-11-08 00:25
0

Jättebra initiativ! Guldstjärna till dig :)

cecilia34
2011-11-08 00:56
0

Jättefint tycker jag med =) Bra arbetat

ks.gerbil
2011-11-08 18:28
0

tack så mycke alla :) när den är klar får alla ta den och göra om den lite om de tycker det och ge den till sina djuraffär :)

+ tycker ni jag borde ha med sjukdomar? men då får ni hjälpa mig!

sen tycker jag att det skulle kunna finnas mer på motion avdelningen. någon som har några ideer?