Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 952 ggr
AnneN
0

Hur banta den ena men inte den andra?

Jag sitter här och funderar på hur jag ska lösa ett litet dilemma…

Hjortron är normalviktig men har ganska lätt för att minska i vikt.

Bishamon är överviktig och i behov av att banta.

Hade det varit så att de båda behövde bantas så hade det varit mycket enklare, men hur lyckas jag med att bara banta den ena gerbilen?

Alla tips och råd är välkomna!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

moawi
1

Åh, det är jobbigt när det blir så…

Kanske kan du ta ut Bishamon en stund medans Hjortron får lite extramat (typ vetegroddar, havregryn…)?

Eller kanske ha ett fettsnålt foder med ganska lite feta fröer, och så kan Hjortron få lite extra ur handen?

Alltså i förebyggande syfte, inte för att få henne att gå upp i vikt, men behålla den. Då kanske du kan hålla fodret fettsnålt så det passar Bishamon, men samtidigt ge lite extra saker till Hjortron så att hon håller sin vikt.

Bara lite förslag :)

AnneN
0

#1 Tack för förslagen, lutar nog åt att plocka bort alla fröer ur fodret och ge Hjortron lite extra vid sidan av i så fall och hitta något fettsnålt godis till Bishamon som han ändå tycker om.

_**/Mvh Anne

moawi
0

#2 Ja det låter ju bra. Hoppas det funkar!

isafisa
0

Låter som en smart idé det där :) Trodde aldrig att Bishamon skulle bli en liten tjockis :P Hans pappa äter ju "fet" mat men visar inga tecken på att vilja gå upp i vikt :P Men men, hoppas han minskar :D

AnneN
0

#4 Han är den enda i familjen (av de som bor här) som är tjock, de andra håller god form, men Bishamon verkar vara en riktig liten latoxe, inte alls lika full fart som de andra. Undra om det kan bero på att han bor med en gammaltant? Hjortron är ju trots allt strax över 3 år nu, även om det inte alltid märks på henne.

_**/Mvh Anne

isafisa
0

#5 Kanske det :) Hachi är det ju en annan historia med, så kanske beror på sällskapet ;)