Mina är magra!
När jag köpte mina gerbiler (tre stycken) var det en av dem som var lite tjockare än de andra. De andra var jätte magra. Detta trodde vi berodde på att den som var lite större inte lät de andra äta sin mat, utan tog deras. Men nu har alla magrat och vi vet inte vad vi ska göra. Någon som vet något?
Kan man ge gerbiler pannkaka (det är ju lite fetare)?
Vad kan en gerbil INTE äta?
Kan det vara mask?
Men om du tror att tjokisen tar all mat kan du ta ut den och rasta medans dom andra två äter :) Sen när dom ätigt klart kan tjokisen få komma in igen. Så när dom smala äter och går upp lite i vikt kan tjokisen springa runt lite och förhoppnings vis gå ner lite :)
Lycka till!
gerbiler får ej äta syrliga eller staka saker (t.ex. paprika chili) inte heller stenfrukter (t.ex. plommon).
hur mycke godis ger du? kanske du skulle kunna ge lite mer.
vad för mat använder du? är du säker att den innehåller vad de behöver?
hur gamla är dem? gerbiler brukar växa tills de är sex mån.?
hur mycke väger dem?
försök svara på dessa frågor så är det lättare att hjälpa dig :) jag trodde oxå mina var smala för ett tag sedan men sen kom det upp både här och hos veterinären att de var i super bra form så de kan se smala ut men behöver inte vara det :)
#2 Jag ger dem lite godis, eller hur definierar du godis?
Jag änvänder vanlig hamstermat utan pellets (ex. solrosfrön och liknande)
Jag vet inte riktigt hur gamla de är, ungefär 1 och ett halvt.
Jag vet inte vikten på dem, då jag aldrig kommit på iden att väga dem. Hur gör man?
godis är t.ex. solrosfrön pumpafrön och jordnötter samt andra nötter. du kan börja med att ger 2-4 solrosfrön en pumpa och en jordnöt se om det går bättre.
använd gerbil mat istället. en riktig bra är gerbil nature dock måste du ta bort alla solrosfrön pumpafrön och jordnötter som finns i. kan skicka en PM om du att jag ska berätta hur man gör för att byta mat :)
sätt dem på en våg ge lite godis så att de sitter stilla. annars kan du sätta dem i en burk utan lock med höga kanter och lägga den på en våg. sen får du belöna mycke :)
#4 TACK!!! Du typ räddade mitt liv =D Eller gerbilernas =( Men iaf, tack för alla tips! Ska verkligen tänka på det där med maten och godiset. TACK!!!
Somsagt byt till ordentligt gerbilmat istället.
Antinger gerbil nature.
Själv blandar jag:
Pretty pets (gerbil)
Gerbil nature
Doggy hundmat
Sockerfri müsli
Vanlig gnagarbladning
Undulat/parakit frön
Blir de inte bättre, kan det vara läga att kontakta en veterinär så snart som möjligt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
ska skicka PM imorgon bitti eller nu beror på. du kan väga dem så ser vi om det igentligen alldrig har varit någon problem :) ta kort oxå så blir det ännu lättare att se :)
blir jätte glad när människor tackar mig så :) men måste själv tacka jessica_91 för att ha hjälpt mig att förstå så att jag själv kan hjälpa andra :)

gör det lätt för sig o ha 2 matskålar som står i varsinn sida av buren? OM de nu är så att den tjocka snor maten menar jag
Du kan ge pannkaka, ja. Men precis som med allt annat så bör det ju ges med viss måtta.
Havregryn, vetegroddar (slänger med en bild på det), kokt ägg och hirs är några saker som du kan ge lite extra utöver basfodret. Det brukar vara både uppskattat och är bra för magra gerbiler.
Det är inte nödvändigt att blanda ut Gerbil Nature om man inte vill, då det är speciellt anpassat till gerbilers näringsbehov och täcker dem bra.
Och om dina gerbiler är magra så kanske du inte behöver ta bort jordnötterna, solrosfröna och pumpafröna ur Gerbil Nature, till en början i alla fall.
9. är det inte bättre att man har koll på att alla äter "godisset"? annars kan den dominanta ta allt, eller har jag fel? jag säger inte att hon inte ska ge. bara att hon ska hålla koll på att alla får i sig. då är det väl bättre att man ger dem ur handen….
du kan gärna skriva hur det går dag för dag och om det blir någon förbättring med den nya maten :)
Nu har jag vägt dem, det gick utan problem:
Kaffe: 57 g
Karamell: 57 g
Kola: 59 g
På detta resultat låter det lite som om de är som de ska vara =D
Bild ska tas och läggas upp så snart som möjligt!
#11 Oj men det är ju ganska lite för gerbiler. Iofs har jag en gerbil som väger 60-65 men hon är liten till växten, hennes syster väger 80-85 vilket är mer normalt för en vuxen hona.
Lägg gärna upp bild på dina gerbiler med t.ex en toarulle också, så man kan få en bättre uppfattning om hur små/stora de är.
#10 Men alla gerbiler är ju magra skrev TS i första inlägget.
#11 Ja, är de hanar också så är det väldigt lite. Min största grabb Theo väger 94 g. Såklart varierar ju vikten efter storlek, men det lät väldigt lite.
Verkar de friska och så i övrigt eller? Annars kanske de har magrat därför att de är sjuka på något sätt?
Om de inte går upp i vikt och ser fortsatt magra ut, och kanske till och med går ner ännu mer i vikt, då skulle jag överväga att åka till veterinären.
#14 Jaha, jag missförstod #10, jag måste börja läsa noggrannare ;)
Ja, men det har du rätt i. Men det är väl mest en smaksak hur man vill göra. Antingen låta godiset vara kvar i maten och ge lite extra godis från handen. Eller ta bort allt godiset ur maten och ge allt från handen. Men jag förstår hur du menade nu så det kanske är bättre så ja :)
#16 Då är dem ännu inte riktigt fullvuxna. För TS gerbiler på 1,5 år låter det väldigt lite med knappt 60 g. Visst kan de vara småväxta men om jag förstått rätt så syns det på TS gerbiler att de blivit magrare.
Tycker du (TS) borde kolla upp symptomen för mask som #1 nämnde.
Det här brukar jag ge mina gerbiler och hos mig tjockar dem på sig!
Pretty Pets gnagar pellets
Torkade morötter
Torkade bananer
Johannes bröd
Ärtplättar och ärtkroketter
Majsplättar
Torkad äpple
Vetekorn
Det är djuraffärsdelen, sedan ger dem sånt som finns i affären.
Flingor, cornflakes, allbrain odyl.
Dinkelpuffar
Quinoapuffar
Skalade pumpafrön
Detta blandar jag och ger dem ca en dl var tredje dag och jag har nästan alltid en gnagstång i buren.
Godis består av mandelspån (väldigt popis), vetegrodar, oskalade pumpafrön och hela, orostade solrosfrön, ibland hela jordnötter och hirsstänger. Russin går hem ibland.
Barnmatspuré (blåbär, äpple/päron) frysta bär, färsk frukt och grönt.
De ska INTE ha stenfrukt (hallon, björnbär undantaget) eller citrus.
Jag tog hand om en hanne under sommaren i ett försök att avla på honom och en av mina tjejer. När jag fick honom var han rätt tunn, när han åkte härifrån vad han lite lagom smårund.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Då är det bara att ge dem avmaskningsmedel! Svårare än så är det inte. Men om de har mask borde de ha lös avföring. Annars kan det vara så att de är väldigt aktiva i kombination av mat med för dåligt energiinnehåll!
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Du kan avmaska oavsett om de har mask eller inte. Det kan vara mycket värt att prova på det. Sympomen för mask syns knappt, oftast syns det inte alls. Men att de magrar kan vara ett symptom. På sätt och vis är det tur att de visar symptom, eftersom då kanske du kan upptäcka det i tid.
Gå in här och klicka dig vidare till Gerbil, sedan Mask. Där hittar du otroligt värdefull info om du ska avmaska. Axilur hittar du på apoteket, där kostar den ca. 149 kr har jag för mig. Jättebra att ha hemma faktiskt :)
Sedan som #19 säger, så ta en titt på tänderna också! Det kan vara så att de har blivit för långa och att de då inte kan äta.
Men om det nu är så att de är sjuka på något sätt, så skulle jag nog tippa på mask eftersom det smittas, och alla dina gerbiler är ju magra.
Har du dessutom köpt gerbilerna från djuraffär så kan det ju vara så att smittan kommer därifrån.
Nu är det ju förstås inte säkert att dina gerbiler varken har mask eller för långa tänder (eller är sjuka överhuvudtaget), men om jag vore du så skulle jag prova med avmaskning!
Tack för alla värdefulla tips! Ska verkligen tänka på allt ni sagt och kolla tänder, ge de godis, avmaska och allt sådant. Jag vet inte om det är tänderna, eftersom de äter med god aptit när man håller fram mat i handen.
#24 Ja, då borde det ju inte vara tänderna. Annars är det lätt att bara lyfta upp gerbilen och försöka titta lite lätt. Men som sagt, jag tror inte att de är tänderna då om de äter bra.