Inredning
Ska åka antingen på Mån. eller på Tis ner till Västerås och kolla på lite gerbiler :).
Vad bör jag tänka på?
Jag hade tänkt inreda så här:
Akvariumet är 81*37cm. (tror jag det var)
Först tänkte jag ha ett lager med spån. Sedan ställa ner lite saker på det och sedan ha ännu mera spån ovan på och ha lite saker ovanpå. Altså så gerbilerna kan gräva där nere och gräva lite bland husen och toarullar osv. Vad tror ni? Eller är det farligt på något sätt? Ska man bara ha hus och liknande överst?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag hade ett 20 cm tjockt lager med spån och lade inredningen ovanpå (förutom en jättestorgren som jag lade ner först).
De kan sen själva gräva ner inredningen, efter nån timme så har de begravt allting under spån 
Tunga saker som stenar bör man ju ha direkt på "golvet", inget sågspån under. Men lättare saker, eller ihåliga saker (upp-och-ner-vända krukor, trähus, m.m.) kan man lägga ovanpå.

Jag vill ge er ett ganska bra tips som mina gerbiler älskar !
Först tar man ett mjölkpaket, sköljer ur det, och sedan klipper man i ena kanten på mjölkpaketet. Sen på andra sidan gör man en liten ingång. Sen begraver man det med spån över, gerbilerna älskar det.. ett stort plus är ju att man själv som ägare kan se vad sina små älsklingar gör. Sen kan man ju även sätta dit toarullar så att hela alltet sitter ihop. Mkt bättre än plaströren som dom säljer i djuraffärerna.
Jag brukar göra nått liknande. Har byggt upp en liten hylla av 3 träbitar som jag har ställt på botten och täckt med spån, då kan man se dem när de kryper in där i sin lilla "håla" 
Har ni några bilder på era inredningar? Får hem mina gerbiler nu i veckan och vill inreda till dem innan. :)

Helt fantastisk! Måste vara varje Gerbils drömhem, utan överdrift.
Men hur gör du när du skall städa det?
Har bara haft dem 1,5 vecka, så jag har inte städat än
Men jag kommer göra som så att jag först plockar upp all inredning, sen skopar upp spånet med en tom kartong, och sen dammsugar ur det jag inte får upp.
Tack för alla fina bilder. :)
Vilket galler rekommenderas att ha som tak till akvariet?
Vi satte fast dubbelt lager hönsnät frå Biltema (60 kr för en stor rulle). Vi kollade efter annat också, men det var så dyrt..
Jag märkte att ingen svarat på mig fråga, om jag kan inreda så eller inte..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jo, du borde kunna inreda så. Men tunga saker bör du ställa direkt på golvet, utan ett lager spån emellan.
fast jag förstår itne riktigt vitsen med att inreda så, för de kommer själv gräva ner allting sen 
#16 Tack för svaret!
OKej.. Då skiter jag i det å har allt ovanpå utam de tyngresakerna :) JUst nu finns inga grejjer i utan bara typ 3cm med spån. Har fixat gallret idag också :) hoppas dom inte ryter sig ut nu :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag lägger alltid alla saker på botten och öser sedan över spån, eller "pusslar" runt bitarna med hårt pressat spån. På det sättet stöter de på "problem" då de bygger gånger och hittar även små hålor och liknande att krypa in i.
okej.. Då ställer jag lite saker ovanpå och lite saker längst ner :P.
Hur tjockt med spån ska det vara?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
# 22
Ju mer desto roligare! *hehe*
Nu när gerbilerna har flyttat in så är akvariet fyllt till hälften ca, men då är det ju en del gångar och hålor under ytan. Från början fyllde jag ca en tredjeden av akvariet.
men blir det inte jättedyrt med allt spån?? 
Vi köpte en jättestior förpackning på Lantmännen (Granngården) för 60 kr. Har städat buren en gång nu (alltså fyllt på 2 ggr), och det är mer än hälften kvar av spånet.
Så här ser det ut just nu :) Bott i buren sedan kanske klockan kvart i 3 eller någit ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ser väl bra ut! =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Det ser väldigt gerbil-inrett ut! Toppen!

På lördag så får jag hem mina 2 gerbiler. Jag har inget spån för min syster är nog allergisk, men jag har alspån istället. Men det är väl dyrare, så att jag har inte mer än 2-3 cm djupt. Men ska försöka övertala mamma om att vi kan testa med spån om syrran ens tål gerbilerna
. Är det nån annan som har alspån?
TAckar ;) JAg ska snart rengöra för första gången då jag haft dem en vecka i morgon ;) Ska bli roligt att inreda på nytt! Det roliga är att de inte bygger ut sina gångar utan de gräver, river och bygger nya istället xD Så man vet aldrig vart dom kan gömma sig ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
TAckar ;) JAg ska snart rengöra för första gången då jag haft dem en vecka i morgon ;) Ska bli roligt att inreda på nytt! Det roliga är att de inte bygger ut sina gångar utan de gräver, river och bygger nya istället xD Så man vet aldrig vart dom kan gömma sig ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jonet, jag har inte testat alspån men aspflis och det funkade kalas. DU kan även fylla på med toa-lätt som är papperspellets osm du hittar bland hund och katt-saker i vanliga mataffärer. Det ger inte lika bra grävmöjligheter men det är bättre än inget alls :)
Vad tycker ni om den här "leksaken" jag byggde i morse ;)
Den består av en sörre äggkartong och lite toarullar ;) den uppskattades i varje fall ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Din leksak var ju rolig, tror säkert att dem uppskattde den. Hur länge den kommer finnas får man väll se, gnag gnag… 

Ser skoj ut! Men min tös skulle ju gnaga sönder de med en gång! *S*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
mina gnager inte såmkt :P dom gillar mer att krypa i dem haha. så det räcker gandka länge :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#37; Blir det inte för dålig ventliation då?
#15; Jag har detta som tak funkar perfekt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#38; Får man fråga om det är Panic! at the disco på planchen bakom? ^^
#39; Jodå ;) Det stämmer bra :P Den var inte tillräckligt fin att hänga på någon annan stans :P TH tar upp för stor del dvs ;).
Städade igår och nu ser det mera gerbiligt ut :P Ska fota imorgon eller något :D
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#41; TH = Tokio Hotel ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#40; Blusch, gillar inte TH eller PATD xD
#43; ÄLskar TH! PATD gillar jag inte :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#44; Blä på dig ;)
#45; Haha, Tack för du fick mig att le lite.. (trots att skuldkänslor kom)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Oh, juste.. RIP Grynet <3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar upp för massa bra tips
Haha, vad jag förändrats sedan -07 :P
Första och sista gången jag köpte gerbiler i djuraffär, hade dem i 4 veckor innan de dog.
Fanns riktigt bra tips i tråden faktiskt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#37 Hur får de luft?!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Har inte läst de andra inläggen, men vad som är viktigt är att du inte sätter tunga grejer ovanpå spånet, sätt det på botten. En av mina gerbiler fastnade nämligen under en upponervänd kruka, på botten. Eftersom hon hade grävt ner den till botten och sedan råkat hamna under. Som tur var så skadade hon inte sig och hon var inte där under så länge. Men man får tänka på att försöka göra det så "säkert" som möjligt:)