Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 730 ggr
Clariiz
2011-11-04 16:41
0

Vad göra?

Jag sitter just nu i en oerhört svår sits och undrar vad ni skulle gjort om ni var i min situation.

Jag har just nu 5 burar med gerbiler och 1 bur med hamster. Detta har jag egentligen inte plats eller tid för då jag också har en massa kaniner.

Gerbiler är fördelade:
2 hanar (bröder)
3 hanar (pappa + söner)
2 honor (systrar)
1 hona
1 hona

En av mina honor bodde med sina två döttrar, tyvärr rök hon och av döttrarna ihop och därför fick jag sära på dem. Mamman har mått oerhört dåligt över att bo ensam men jag fick relativt snabbt tag i en kompis.
Tyvärr blev jag lurad och kom hem med en könsmogen gerbil istället för en 6 veckors bebis, och där går de såklart inte att ha tillsammans.

Eftersom jag inte kan ha 5 gerbilburar blev min tanke direkt att sälja iväg min nya hona. Men nu har jag börjat fundera. Hon är inte ens vuxen och har redan bott i 4 olika hem. Det förra hemmet var hon i en vecka, och lyckas jag sälja henne skulle hon vara hos mig i ca 1 vecka också.
Det tycker jag inte är riktigt okej mot henne.

Därför har jag funderat på om jag istället ska sälja iväg mitt honpar (systrarna). Det är halvt blyga Alexis och underbara Althea. Kruxet med dem är att Althea precis avslutat en antibiotikakur pga en skadad svans (från bråket med sin mamma). Hon var nära att förlora den, men nu verkar det lösa sig bra. Dock kommer nog svansen aldrig se normal ut igen.
De här två tjejerna har jag fött upp själv och jag tycker oerhört mycket om dem.

Men det känns bättre för djuren om jag säljer iväg mitt honpar, som aldrig behövt flytta tidigare. Jag skickar med dem en SAMLA. De har också ett ordentligt h-bevis med stamtavleföräldrar.
Istället för att jag ska skicka iväg ensamma Doris som imorgon bott hos mig 1 vecka. Jag är hennes 4:e hem och man märker på henne att hon verkligen inte är trygg i sig själv.
Jag kan skicka med henne en ordentlig bur, men hur noga jag än är med hemmet vet man aldrig hur hon kommer acceptera en kompis.

Vad ska jag göra?
Ge upp mina två fina egenuppfödda honor, varav den ena har en inflamerad svans som förmodligen kommer bli bra. Finns ju aldrig några garantier, men hon är mycket bättre efter en kur med antibiotika.
Men jag älskar dem oerhört mycket. Men det är en stabil litet par som tål allting, känns det som. Lilla Althea är precis lika underbar och social trots att jag två gånger om dagen plockar upp henne och sprutar in medecin rakt i munnen på henne.

Eller ska jag sälja iväg tjejen som flyttat runt så oerhört mycket och som jag inte riktigt fått någon relation till.
Men djuren kommer alltid först, och jag vet ärligt talat inte om hon kommer klara av ännu en flytt.

Några tankar om detta? :/

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
2011-11-04 16:54
0

kan du inte göra en underkökning istället? det blir kanske lättare?

jag själv tycker att om du inte har fått relation med dem ensamma så är det kanke bättre att sälja dem? det finns massor av personer här på GIF som just nu söker gerbiler….. fast nu när jag tänker till så är dem köns mogna och då blir det svårt.. hmm.. svårt det här! har du inte sagt något till det som sålde "bäbisen" till dig? tycker du borde få lämna tillbaka tjejen

Gerbil-hemsidan hittar du R

Clariiz
2011-11-04 18:02
0

#1; Hon har tydligen ingen plats för henne, så lämna tillbaka är inget alternativ.

Någon undersökning vill jag inte göra, jag vill ha åsikter och tankar, inte knapptryckningar :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
2011-11-04 18:06
0

ok. alla tycker olika :)

vilken dålig situation! någon mer svara! istället för att bara läsa! det behövs inte svar bara åsikter! kanske då vi kan komma på ett svar tillsammans från åsikten!

Anne.K
2011-11-05 08:50
0

Oj vilken svår situation, jag vet faktiskt inte riktigt hur jag hade gjort själv i den situationen.

Jag skulle nog försöka behålla damen, och även dom jag har band till… Fast du hade inte tiden som behövdes för det?

Hmm, klurigt det där, man vill ju inte att hon ska flytta runt mer, djur som flyttar mycket blir ju osäkra…

Åh vad svårt det här är…

Jag vet iaf att hade jag vart i situationen hade jag behållt alla eftersom jag har möjligheten till det.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
2011-11-05 09:49
0

men kan inte du flytta andra själva damen? eller gillar du henne för mycke?

[Jessica_91]
2011-11-05 10:15
0

Jag är lite nyfiken på varför du startade uppfödning om du inte har plats/tid för 5 burar med gerbiler?

ks.gerbil
2011-11-05 11:26
0

6. hon har väl inte det? hon ska det men inte än. eller? det är så många som ska börja och många som gör :P vem gör vad?

Clariiz
2011-11-05 13:29
0

#4; Tiden räcker inte till, jag har heller inte plats att ge alla så stora burar som jag vill att de ska ha.
Jag håller på att dra ner på djuren just nu, jag har 15 kaniner, 9 gerbiler och 1 hamster själv. sen har vi många fler djur i familjen. Sedan går jag också andra året på gymnasiet.

#6; I det läget hade jag 2 burar gerbiler. Samt inte alls lika många kaniner. Då hade jag mer tid och plats. Men i min första kull fick jag 6 ungar och ingen blev såld. Då bestämde jag mig direkt att lägga uppfödningen på is ev. avsluta helt.
Sedan sålde jag iväg 2 st till en uppfödare och skicka då samtidigt med min Java som då satt ensam. Hon skulle nämligen få en kull där och sedan komma tillbaka med sin dotter.
Men Java dog, och i den vevan bråkade även min Tjorven med sina bebisar.

Uppfödningen kommer ligga på is ett tag nu så får vi se om jag tar upp den senare.
Men här om kring bor knappt några uppfödare eller andra som verkar intresserade av gerbiler. Och jag kan inte avla när jag inte blir av med dem.
Därför valde jag att satsa mer på mina kaniner igen och gerbilerna skulle bara bli sällskapsdjur. Vilket de nu är.

Så alltså, när kag startade uppfödningen hade jag 4 kullar inplanerade, och hade det gått planerat hade jag haft 4 burar efter det. Självklart hade jag extraburar (och har fortfarade flera, flera stycken). Men får man inte såld en endaste unge, och knappt några intresserade förutom folk som säger "Jaha, vad är en gerbil då? Jag har en hamsterbur funkar den bra? Jaha, dom ska gräva, då vill jag inte ha en." eller "Nej jag vill inte ha två, jag tyckte den vita såg läskig ut. Har den röda ögon? Nehe, men jag vill bara ha en i alla fall."
Så är det omöjligt att fortsätta.

Oerhört luddigt, men jag vet inte om du förstår? :)

Hur som helst har jag beslutat att sälja mina små flickor Althea och Alexis. Känns oerhört tugnt med Doris (burmesen) ska inte behöva flytta mer. Jag märker att hon inte är trygg, hon har dessutom nafsat mig i fingret en gång. Därför tänker jag jobba med henne så hon kan lita på mig, för ännu en flytt tror jag inte hon klarar av.
Känns tungt, men jag tror det blir bäst såhär..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
2011-11-05 13:38
0

oj…. stackare (du)! jag tycker du är väldigt duktig! nu tänkte du bara på djurens skull! tycker inte det skulle behövas göra sådna saker :(

League
2011-11-05 22:16
0

du har inte en såpass stor bur/akvarie/terrarie att du kan dela av? så du får 2 burar i en? eller är det mest tidsaspekten som är problemet?

ks.gerbil
2011-11-05 22:32
0

fast en stor bur eller två små gör inte skillnad. eller det kan vara mer problem med en stor då det behövs ett större bord eller större yta….

det är att hon inte har tid och att hon har blivit lurad på en könsmogen hona istället för en bäbis. och det går såklart inte ihop :(

League
2011-11-05 22:39
0

tråkigt :( hoppas iaf att hon hittar bra hem till dem :)

ks.gerbil
2011-11-05 22:43
0

jaaa……

jag tittar på dig som en hjälte clariz. tycker det var på något sätt modigt av dig avgöra detta … tycker du borde få lämna tillbaks tjejen ändå då du inte fick vad du ville :( men hon klarar inte flytten ändå :(

Clariiz
2011-11-05 22:52
0

#10; Mina akvarium är på 130 l. så det blir för litet att dela av..
Sedan är det mycket tiden.
Jag har den halvrädda och otrygga burmese honan att jobba med, samt att jag kommer behöva köpa in 2 nya ungar till mina ensamma honor.
Tyvärr kommer nog dessa få lov att bli från djuraffär, för jag letar runt som en galning, mejlar massa uppfödare men utan framgång.. Har inte körkort heller.

Så därför kommer det ju troligen krävas ännu mer tid eftersom djuraffärs gerbiler knappast är speciellt sociala eller har bra neturligt medfött bra temperament.

#12-13: tack så mycket :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

League
2011-11-05 23:02
0

Clasiiz: Fråga i affären om de kan ta hem nya ungar istället för att köpa de som finns i butiken, det blir nästa som att köpa direkt från uppfödaren, dvs att de inte suttit veckor/månader i en dålig bur. det dåliga då är ju att du inte får träffa uppfödaren eller se föräldrarna, men förhoppningsvis kommer de nästan direkt till sitt nya hem.

Clariiz
2011-11-05 23:09
0

#15; Tänker vara jättenoga med det! :)
Har de inga 5-6 veckors ungar inne, tänker jag be dem ta hem till mig så snart som möjligt och kontakta mig direkt när de kommer. Förhoppningsvis hinner de inte ens landa i butiken utan kan komma direkt från leveranslådan till min transportbur :)

Jag har absolut inte lust/tid/plats för att återigen komma hem med könsmogna gerbiler.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

League
2011-11-05 23:13
0

kolla upp om någon har koll på storleken på gerbiler som är i den åldern du vill ha dem, mät dem o e de inte tillräckligt stora/små så bara köp dem inte… känns väl lite taskigt, men kunden har alltid rätt o du vill ju ha vad du beställt. eller?

Clariiz
2011-11-05 23:23
0

#17; Jag tänker se till att få ett födelsedatum, samt gå på magkänslan.
Det var nämligen precis det jag inte gjorde med burmesen, och det gick ju som det gick :/

Tyvärr vet jag att de flesta av gerbilerna i djuraffärerna är rätt stora. Men djuraffären brukar vara lätt att "jobba" med. Så tror nog de kan ta hem två små tjejer åt mig.
Har tidigare klagat på deras djurhållning, och det fixade dem på direkten! :) Väldigt trevliga är de faktiskt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ikajo
2011-11-06 16:04
0

Du funderade inte på att flytta mammagerbil? Jag har satt ihop gerbiltanter med gerbilhanar när det behovet uppstått. Det är inget kul att flytta på sina älsklingar. Jag har sju själv, det är rätt mycket jobb de å.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Clariiz
2011-11-06 16:55
0

#19; Det hade vart det första alternativet, att hitta en hane åt henne.
Men hon är bara 8 månader, och fler bebisar ska hon inte ha..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com