gallertaket?
ok, såååå…. hmmm…ja!
jag gör just nu en "gerbilarium" (jag tror några av er vet det) och taket är kvar att göra. min träslöjds lärare har precis köpt höns nät som är 2cm. bred. detta känns lite stor då gerbiler är bra på att rymma och om de klarar sig ut en gång försöker dem igen och igen. jag skulle inte vilja ha några gerbiler springande i huset så… funkar den eller tror ni som mig att det blir förstor och de kan ta sig ut?
Tror att du skulle behöva 1 cm. Gerbiler kan klämma sig igenom det mest otänkbara! Och ett tips är att ha fyrkantsnät/minknät istället för hönsnät, för det är inte lika vasst i öglorna samt inte lika lätt för dem att "bända upp" (som en av mina gerbilungar gjorde med temporärt hönsnät häromdagen..)
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Wand: låter som de små är riktiga busar. De gillar jag stort! Bara längtar tills de är här :((
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror du missförstått det begreppet, ett gerbilarium är sådana gerbilburar de säljer i djuraffärerna som är hälften akvarium och hälften galleröverdel.
Skulle nog också säga att det får vara max 1 cm. Dock är det bästa med ännu tätare eftersom de kan börja gnaga på nätet om det är runt en centimeter.
#2 Verkligen! Du kommer bli så kär i dem.
#3 Mjo, det är ju också en risk tyvärr. Mina förra gerbiler började hoppa upp i taket, hänga sig fast och gnaga i gallret. Deras nosar blev helt såriga och de förstörde tassarna, men de vägrade sluta. Hittade tyvärr inget mindre galler, så det gick inte förbättra på något vis.
Har dock haft tur med dessa hittills!
#4 Mina äldsta tjejer gnager i taket ibland när de inte fått komma ut på ett par dagar så jag ska införskaffa ett tätare, både för deras och min skull. Kan tänka mig då att du vet hur det är att vakna mitt i natten av det där oväsendet ><
Men som du säger är det ju inte alla som beter sig så :)
#5 Nej, det är inte roligt hahaha.
Sedan kan ju deras tänder förstöras också.
Näe, inte alla som tur är. Men jag tror det är lätthänt för de flesta om de är understimulerade haha, ibland kan jag vara dålig på att ta ut dem faktiskt.
#7 På det stora akvariet har jag som sagt ett nät som har 1x1 cm stora rutor, på det andra har jag också nät fast det är bara några milimeter stora rutor.
Så ja, små rutor är bäst, så små att en gerbil inte kan få in nosen och börja gnaga
Det är ju inte säkert att dina gerbiler börjar gnaga på taket (eller klättra på det som i Wands fall), men lika bra att vara på den säkra sidan så man slipper köpa nytt sen OM de skulle börja.
#9 Mjukt ska det inte vara. Jag köpte mitt på något byggvaruhus, tätt metallnät. Ananrs finns det på Granngården också tror jag.

#9 Det bästa är nog nät i någon metall för att de inte ska kunna gnaga sönder det så lätt.
Jag har köpt nät som maskorna är ca 1x1 cm, på Djurmagazinet för typ 30kr/meter.
Fråga på din djuraffär, har de inte hemma så kanske de kan beställa hem. Kan med lite tur även finnas på byggvaruhus.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

finns typ musnät på vissa byggvaruhus. egentligen till för att hålla möss ute (hus) men kan ju användas för att hålla dem inne med :P