Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1873 ggr
utekaninen
2011-10-22 10:41
0

Stor vattenflaska

Det här kanske är ett onödigt oinlägg men jag undrar fall det är okej att använda en stor vattenflaska till gerbiler? Alltså en sådan som man har till t.ex kaniner eller Marsvin. För jag har kaniner hemma och har några sånna flaskor över och då känns det onödigt att åka och köpa nya vattenflaskor om dom här stora funkar bra.

utekaninen
2011-10-22 10:47
0

Undrar också om man kan ge alla typer av kartong bitar till de? Funkar kartonger som är t.ex röda eller så?

thildatessie
2011-10-22 12:01
0

Har för mig att pipen är större på dem större flaskorna? men är dem inte det så är det ok :) alla kartonger som inte har plast i sig (tex mjölkpaket. Men annars går det bra :) ger inte mina äggkartonger längre dock, pga ev bakterier och löss från hönor

Tsunamis
2011-10-22 12:52
0

Pipen är större, kulan innuti pipen är större. Förutsatt att de av egen kraft kan flytta kulan för att få ut vattnet så kan du använda en större vattenflaska. Men du får hålla koll och om inte vattennivån sjunker så får du byta flaska helt enkelt.

MvH  Tsunamis

Clariiz
2011-10-22 14:20
0

Jag skulle inte rekommendera så stora flaskor.
Jag såg nämligen en mus i en djuraffär med sådan storlek på flaskan och varje gång den tröck tungan mot pipen kom det vatten i hela ansiktet på den.

Nu är gerbiler lite större, men jag kan tänka mig att det lär bli ungefär samma sak för dem.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

utekaninen
2011-10-22 15:22
0

Okej, tack för svaren jag ska se hur det går för de när det dricker. Om det inte funkar så bytert jag :)

[Jessica_91]
2011-10-23 22:15
0

Jag har haft en lite större vattenflaska till mina gerbiler men bytte ut den eftersom pipen så lätt blev begravd av spån. Hög spånnivå + lång vattenflaska = Ingen bra kombo ><

Sophie-e
2011-10-24 08:40
0

Du får hålla koll på om de dricker ordentligt med den stora pipen och angående färgade kartonger skulle jag personligen unvika det eftersom färgen kan vara giftig.

Kartonger och papper med svart text på bör du undvika eftersom din gerbil kan bli förgiftad av färgen som löser upp sig när den blötläggs.

Tsunamis
2011-10-24 10:46
1

Giftig färg eller trycksvärta existerar inte idag #7. Den blev förbjuden för en sisådär 15+ år sedan men myten lever kvar. Mina får kartonger med färg på och ibland tidningar för att boa med och det enda färgen gör är att färga vita djur i regnbågens alla färger Tungan ute

MvH  Tsunamis

League
2011-11-05 22:45
0

lite OT, men mina får oblekt toa-papper att boa med, tydligen asroligt att bära "blad-för-blad" genom hela buren för att bygga bo i andra änden :P