Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1622 ggr
[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

typiskt djuraffär!

Alltså, går alltid in i djuraffärer och kollar till gerbiler då jag vet att de oftast inte har de bra. Gick in i affärn och möts ännu en gång av en ensamsittande gerbil. Men nu gick de för långt.. Den hade ca 6 cm spån och sån där "gerbilarium" eller va det heter och satt ENSAM. Den visade tydliga tecken på att inte vara bra djuraffärs gerbil. Den grävde mot plasten, gnagde på gallret och hoppade upp mot gallret. Med andra ord, försökte göra allt för att ta sig ut! Satt typ en kvart och tala med den och den sökte kontakt med mig. om jag inte vart så feg skulle jag tagit och sagt till djuraffärn, men för feg. Filmade den lite så ser ni lite hur den betedde sig, men går inte lägga upp via mobilen så de kommer senare ikväll. åh blir så förbannad..

thildatessie
0

det är faktisk värt att säga till, både för din och dens skull! jag pratade med djuraffär för et tag sen, inte klagomål på djuren men på skötselråden :) kändes grymt bra efteråt. är annars blyg, nu blir det lättre nästa gång :p

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Funderar starkt på att säga till ändå. För den delen är de inte första gången gerbilerna sitter helt ensamma i dagar där. :)

thildatessie
0

#2 precis, då hjälper du fler:)

ks.gerbil
0

vet inte om någon av er bor i jönköping och har alldrig varit på djurmagazinet där men jag bor i jönköping och hamstrarna och gerbilerna där har det jätte dåligt! som botten material har dom något slags pellets (det såg inte skönt ut) maten var typ gammal och det var jätte litet kvar det hade ingen bo bara en liten leksak vattnet var i en vatten flaska men jag tror inte det fanns något i. jag ska skriva ett brev (då jag är 12 år och känner inte för att derekt gå in och bara säga till. jag tror inte de ens skulle lyssna. om de inte skulle ändra så tänker jag ringa till sådna där…. hmm..vad heter dem? sådna som går och tittar om det är okej med djuren…. äsch ni förstår. eller?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Det va inne på en djurmagazin detta var :/ vågade aldrig säga till, men ska skriva in till dem. Lite vett får de la *** ha! Lixom de som jobbar där har gått utbildning till de, och låssas kunna så mycket och så äger en 16årig tjej ut dem Ang. Gerbiler

ks.gerbil
0

eller hur!!!!!!!! asså en på 12-16 år vet mer och jag har bara haft mina gerbiler bara 5mån. nu och har bara haft hamstrar och marsviner förr. och jag kan mer än dem!!!!!! sen var det detdära med att de inte vet vad det är för kön! idag fanns det en liten lapp framför en av buren: guld hamster hanar. men i allafall en av dem var en tjej man såg det! jag tror att kaninerna och marsvinen har det bäst. de bor inte i en jätte stor yta men de har vad de behöver och har leksaker i och sånt. bara för att gerbiler och hamstrar är mindre betyder det inte att de behöver må dåligt. + att gerbilerna inte hade sandbad.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Exakt. Suck blir så sur på dem :/

Lamina
0

Jag anmälde min djuraffär för någon månad sen efter att dom hade brutit mot en del regler i L80. Jag tyckte det var dags att dom lärde sig en läxa, och det vart faktiskt bättre efter det! Konstigt nog är dom jättetrevliga, snälla, och hjälpsamma mot mig efter det, trots att dom nog mycket väl vet om att det var jag som anmälde dom (är välkänd på djuraffären men anmälde inte anonymt)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ks.gerbil
0

oj! det måste man ha mod till! duktig lamina :)

ks.gerbil
0

vilket lag är det? kan inte hitta det någonstans :P

AnneN
0

#10 Här hittar du L80

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

WiggoLina
0

#5 Man behöver inte ha utbildning för att jobba i djuraffär. Det enda som krävs är att EN i personalen har utbildning, sen om det är 2 anställda eller 15 spelar ingen roll.

(Kommer inte ihåg vad förordningen heter, men jag gick den utbildningen på gymnasiet.)

isafisa
0

Jag har zoohandlar-licens, men har hört att alla ska ha licens för att få jobba, jag blev erbjuden jobb i tvåan på gymnasiet, men det gick ej pga att jag inte hade fått licensen än. Så vad jag vet behöver alla ha den, och de ställen jag haft praktik på så har alla haft den.

isafisa
0

Däremot behöver inte all personal ha licens för alla djur, där räcker det med att ägaren har det.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Oj.. :O de visste jag inte. Dock verkar ingen av dem veta särskillt mkt om djuren. Jag har köpt både fiskar o gerbiler där. När de gällde fiskarna fick man höra att man skulle ha ditt & datt av en. Sen skulle man inte ha de sa den andra. O så höll de på

Tsunamis
0

jag har också zoohandlarlicens och det måste finnas minst en i vaje butik som är utbildad i de djurslag de säljer. Man skulle önska att alla behöver licensen för att få ett jobb men det stämmer tyvärr inte. Finns så många dåliga djuraffärer Rynkar på näsan

MvH  Tsunamis

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#16 ja precis. Så sorgligt :/

Solaika
0

Då skulle jag vilja veta vem som utbildar i gerbiler eftersom det SÅ OFTA är fel kring dem!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

WiggoLina
0

#18 Gerbiler är med i utbildningen/licensen. Man läser hardjur & gnagare, fåglar, reptiler, akvaristik och en grundkurs som innehåller bland annat regler, lagar och smittskydd.

ks.gerbil
0

då vet typ inga mer en vi på GIF som vet hur man ska ta hand om gerbiler eller?

Solaika
0

#19 Kan inte vara mkt om gerbiler då. Har hittills bara sett en enda djuraffär som haft bra kunskap och bra boende för gerbilerna och den var jag in på idag.

Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

var och vilken då?

Solaika
0

Djurmagazinets nya lokaler i Västerås. Blev så glad när jag såg det! Dessutom har de delat på fåglar o smådjur!

Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

den här i jönköping är jätte dålig! om du läser längre upp kan du se hur gerbilerna har det här i jönköping på djurmagazinet!

Sophey
0

Jag har bara sett en butik som hade kunskap om gerbiler och det var Grizzly i stockholm. Jag var inne i en djurbutik utomlands som hade gerbilerna i en galler bur som var 35x35x40 och hade tidningspapper i botten till gerbilerna.

Det var plagsamt att se, sen kan ni gissa att sjalvklart hade de ett pyttelitet metall hjul.

Medarbetare på matlust

ks.gerbil
0

hamstrarna på djurmagazinet (jönköping) har bara en liten plast tunnel det är den ända de har :(

WiggoLina
0

#21 Alltså, man läser ju allmänt om varje djurgrupp. Sen mer ingående om de "vanligaste" arterna inom varje grupp. Vi läste i alla fall en hel del om gerbiler (de fanns på våran skola, så kan vara därför).

Det finns ingen nationell "linje" för utbildningen, utan den är lite annorlunda beroende på vart man bor. Den övergripande kunskapen är och SKA vara densamma, sen vilka djurarter och hur mycket man går in på dem är olika.

ks.gerbil
0

uff… vill rädda alla gerbiler både på blocket hos grossister och på djuraffärer….

om man kunde det! men vi alla kan göra litet med att inte handla på sådna platser! försök att hitta grejer på t.ex. granngården eller t.o.m. ica och coop!

Sophey
0

Det spelar igentligen ingen storre roll om man handlar produkter fran de butikerna utan om man ser till att inte handla djur fran dom saljs inga djur och da kan de inte heller ta in fler djur och far tillslut lagga ner med att salja som i det har fallet gerbiler.

Medarbetare på matlust

ks.gerbil
0

jaaa. … men hjälper det inte att inte köpa där alls??

Sophey
0

De forlorar ju pengar pa om man inte koper darifran, det ar ju bra att man bojkottar oseriosa butiker men savidare gerbilerna blir salda hjalper det inte direkt gerbilerna.

Det basta man kan gora ar att forklara vad som ar ratt och fel samt ge dom ett urdrag ur L80 och om de inte forbattrar sig far du helt enkelt anmala dom eller eventuellt praktisera dar sjalv och ge manniskorna som koper gerbilerna ratt information.

Medarbetare på matlust

ks.gerbil
0

jaaa….. det har du rätt i men en tolvårig tjej som jag vill inte derekt gå in och säga rakt ut att de har en jätte dålig skik på både hamstrar och gerbiler och att de bodde *** veta vad de gör!!!!!

Sophey
0

Klart du kan! Glad

Medarbetare på matlust

ks.gerbil
0

Men….men…. nej du har rätt men…men….nej jag vet inte vad jag ska säga… det är lite svårt tycker jag….:(

förlåt för mina ord men behövde verkligen säga dem :P

god natt :P

Sophey
0

Det ar verkligen jatte svart att saga till vuxna att dom gor fel som barn men du kan alltid printa ut nagra urdrag ur L80 och ge dom de papprerna sa slipper du saga till och kanna dig dum.

Du kan alltid anmala dom anonymt.

Medarbetare på matlust

annalouise
0

jag vet inte om jag har lite fel syn på detta med att handla i djur i djuraffär… men jag handlar mina djur där för vem som helst kan komma in och köpa ett litet djur där.. ganska ofta små barn som sedan kommer tröttna på dem och missköta dem på alla sätt, Om jag då köper mina djur där vet jag i alla fall i framtiden kommer de djur jag köpt där ha det så bra de går resten av livet.

tycker förstås att detta är väldigt fel det jag läser här och anade inte att det kunde vara så illa :O i den affären jag handlar i ser jag inget annat än att djuren alltid har det bra..

kanske borde köpa av uppfödare framöver :O

ks.gerbil
0

jag tänker skriva lappar till dem som de kan ge ut till dem som köper och de kommer själva att få läsa dem!!!! ska snart lägga en inlägg så ni får hjälpa mig med alla tips ni vet så det blir bra lappar. kommer att lägga inlägget på hamster i fokud med så det blir lappar för hamstrar med :)

jag tycker inte du gör eller rätt 36. de borde sluta men samtidigt så får dem ett bättre hem hos dig. hmmm… så svårt detta :( men kommer att hålla utkik göra lappar och om de inte slutar säga till pappa att amäla dem :)