Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 2658 ggr
Sannsen
0

Vad är nyttigt för dem?

Hej, Jag ska snart skaffa mina första gerbiler ( i Juni ) så jag undra: Vad ska man ge dem att äta? torfoder ska dom ju ha som basföda, man vad ska det vara i den? och vad ska man ge utöver den?

Tacksam för svar!! kram!

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

ks.gerbil
0

om du inte vill blanda själv maten som jag tycker är lite svårt att göra med sina första gerbiler så tycker jag att du ska prova med gerbil nature som är den bästa. komm ihåg att om uppfödaren har annan slags mat så borde du fråga vad det är för slags mat och om det inte går att köpa själv så fråga om du kan få en liten påse. så här gör du för att få gerbilerna att ändra till en annan mat. den första dagen ger du samma som innan sen ger du lågnsamt lite mer av den andra varje dag och till slut har du hel och hållet den nya maten. gerbiler behöver färsk foder 2-3 gånger i veckan. detta är vad jag ger dem beroende på vad som finns i kylskåpet. broccoli, alfagroddar, ärtor, gurka, björnbär, hallon, blåbär och jag tror lite mer men jag kan inte komma på det just nu. sen kan man ge lite ägg, kyckling eller fisk (koka dem först. äggen ska vara helkokta) varrannan vecka. sen kan ma ibland ge en klick barnmat på ett fat eller från fingret. den får ej vara med stenfrukter som t.ex. plommon. men här har du tum regeln ge alldrig sura eller starka saker. inte heller med kryddor. grönsakerna som du ger får ej tillagas. det är bara fisk, kyckling och ägg som får det. (den blev lite längre en vad den är men…) exempel på grejer du inte får ge är paprika, chili, plommon och rädisa.

hoppas detta hjälper :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Solaika
0

Surfa runt på sidan här så hittar du massor med bra tips. Vissa uppfödare säljer färdig blandning som är anpassad för gerbiler. Jag är en av dem tex. Kolla med den uppfödare du köper av så kan du säkert få bra tips där med.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

gör du? det var roligt att höra. var bor du? hur gör du?

Solaika
0

Ja, det gör jag. Tycker det känns bra att veta att jag kan erbjuda en bra matblandning till gerbiler. Finns strax utanför Västerås. Hittills har jag sålt till de som köpt djur av mig bara. Men visst kan jag skicka oxå. Dock ska man ju tänka på att frakten kan bli rätt så hög.

Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

nä det var inte derekt för att jag ville köpa :( bara nyfiken. vad har du i den? kanske skulle kunna tillägga något till mina pälsbollar. (jag bor i jönköping)

Solaika
0

Oj, jag har massor i den ;) Bas på pretty pets och pretty bird sen har jag plättar av olika slag, flingor av olika slag, en del torkad frukt, mestadels äppelkuber, torkade morötter, ärtor, puffat ris, dinkelpuffar mm mm mm :)

Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

ok jag tror nog jag stannar på min vanliga dagliga rutin. tar bort alla godis från gerbil nature och serverar den i en skål :P hmm…. imorgon ska mina få broccoli.. hihihihi

Sannsen
0

Jag kör nog på Gerbil nature! Tack för tippsen!!

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

ks.gerbil
0

jag hatar mig själv! jag glömmer alltid grejer att säga. jag hoppas denna är den sista! många frågar hur mycke mat de ska få: denna är en grej som varjerar från individ till individ. som t.ex. om man har en "kort" växt gerbil så äter den ju lite mindre än en normal gerbil. men man ska ge ungäfär två msk. mat per dag. sen bara för att ge dig några roliga tips: ibland kan det bli lite svårt att hitta något gerbilerna kan göra i buren utan att de ska bli utråkta på fem sekunder. så du skulle kunna ge den färska maten i en servett som du kan stänga med lite papperstejp. dina gerbiler kommer att vilja ha maten innuti och kommer att slita sönder pappret som i sin tur kommer att funka perfekt till boet! detta kommer att hålla gerbilerna sysselsätta för en liten stund iallafall :P

ks.gerbil
0

aaaaaaaaaaah! (ok ok måste lunga ner mig!) jag har glömt en sak!

om du kör på gerbil nature så ska du ta bort alla solrosfrön, pumpa frön och jordnötter. när de kommer att komma hem till dej så kommer dem att vara små och då är det bra med ca. 2-4 solrosfrön och en pumpa frön… sen när de blir större kan du tillägga en jordnöt. sen kan du göra som det står i artiklet SMÅDJURS AGILITY (om det står) att dela jord nöten och godiset i små bitar och träna med godiset och gerbilerna :D jag tycker att det är jätte roligt!

Sannsen
0

Oki:) Haha:) Då plockar jag bara bort jordnötterna, solrosfrönen och pumpafrönen, kan ju lägga dom i en annan burk. så kan man lägga i lagom många!

Tack så mycket!! <3

ks.gerbil
0

det var så lite så :)

detta är vad vi gör här på GIF :)