Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettnamnförslag
Läst 1513 ggr
Anne.K
0

Namnförslag

Tjosan hejsan.

Det är ju så att jag ska starta en uppfödning inom en snar framtid, någon gång nästa år eller beroende på när jag får tag på en passande avelshona.

Men iaf.

Jag sitter och klurar på vad jag ska döpa min framtida uppfödning till och har totalt låst mig.

Kommer verkligen inte på nått. Och att döpa efter gatan jag bor på känns lite tråkigt. Visst gatnamnet är väl lite småpassande då gatan heter Djurgårdsvägen, men ändå :P

Jag skulle vilja ha nått fantasifullt namn som är både gulligt och lite roligt och som samtidigt flyter bra i munnen när man säger det :)

Så har ni några fina namnförslag eller tips på vad man kan gå efter när man ska döpa sin uppfödning?

Ni andra som föder upp, hur kom tex ni på era namn? :) Kan va kul att veta hur ni tänkte med.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

bambiiii
0

min kanin heter bambi men har har du några söta namn förslag fcrån mig:kiwi,pepsi,cream,pelle,gebbe, blixten,blexteen……………

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Anne.K
1

#1 tror du missförstod det jag skrev, jag vill inte ha namn till individer utan ett uppfödarnamn :P

moawi
0

Jag funderar på att kanske starta till sommaren, då kommer jag i så fall att heta Calypso's gerbiluppfödning. Jag funderade på Solrosen's också, men Calypso's lät lite "fräsigare" ;) Finns egentligen anledning till att det blev just det, det var bara så att jag råkade ha ett papper kvar från förra året då jag satt och skrev ner massa tänkbara namn till vår segelbåt. Då såg jag det namnet nu i efterhand (vår båt är redan döpt ;)) och tyckte det lät fint, så efter lite fundering så blev det det.

Kanske finns det någon blomma, eller kanske t.o.m en blomma/växt på latin. Eller något annat på latin, kanske finnns några häftiga namn på… äsch jag vet inte, moln?

Något som har med grekisk mytologi att göra? Någon gud/gudinna som du kan koppla ihop din uppfödning med. Typ om det skulle finnas någon gud som beskyddar djur, eller något sånt.

Någon stad i typ Spanien eller Italien? Ibland har de rätt häftiga/vackra namn som klingar fint.

Eller något som har med natur och göra som låter fint. Det går ju att hitta på vad som helst: Solskogen's, Ängahagen's, Solgläntan's… Ja, du fattar.

Anne.K
0

#3 tack för dina fina förslag :) ska verkligen ta med detta i tanken :)

moawi
0

#4 Det var så lite så! Hoppas du kommer på något fint. Hör av dig sen med vad det blir, vetja :)

Anne.K
0

#5 Självklart ska jag göra det :) min sambo ska oxå försöka hjälpa till att spåna fram ett namn ^^

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Går åxå i tankarna om det men har kommit fram till ett par, dock håller jag de hemliigt tills de blir något ;)

Anne.K
0

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit på det perfekta namnet för min uppfödning :D men vad det blev det säger jag inte innan hemsidan är färdig :P vill ju inte riskera att någon snor mitt namn :P höhö Flört

moawi
0

#8 Åh, spännande :) Om du registrerar uppfödarnamnet i en förening så kan ingen annan ta det.

Anne.K
0

#9 gäller ju bara att hitta en förening som känns passande. just nu känner jag mig bara velig gällande föreningar :P så tills jag kommit underfund med vilken förening som passar mig så får jag helt enkelt vara föreningslös tills vidare.

Sedan om man väl startat en uppfödning med ett namn vare sig det är reggad eller inte så borde väl inte nån kunna sno det ändå? Eller jag vet inte riktigt hur det där funkar med namn egentligen.

Men när det kommer till andra saker så är man ju Copyright skyddad om man säger så :P

Känns som att man borde väl vara skyddad när man har en uppfödning som är aktiv oavsett om man är reggad eller inte?

Fast det kanske inte funkar så när det gäller namn , dock gäller det ju med hemsidor, så min hemsida är ju copyright på gällande allting.

moawi
0

#10 Ja. Självklart behöver du ju inte vara med i någon förening, men det kan vara en fördel eftersom det brukar vara enklare att få sålt gerbilerna då. Du har ju SHF, SGF, SHGK, SGS vad jag vet. Oj, vad krångligt det blev med förkortningar. Svenska hamsterföreningen, Svenska gerbilföreningen, Svenska Hamster- och gerbilklubben, Svenska gerbilsällskapet. Kolla in deras hemsidor och läs mer om dem. Känn efter vilken förening som kan passa dig bäst. Titta också på uppfödarregler och -stadgar. Du kan också titta var föreningen är som mest aktiv, hur aktiva de är överhuvudtaget, o.s.v.

Kolla också upp lite hur du kan gå tillväga för stamtavla och registrering av gerbilerna, om du nu vill göra det.

Tja, jag vet inte säkert, men jag tror att någon annan kan använda samma uppfödarnamn som du. Det är ju inte registrerat eller så på något sätt.

Om man registrerar ett uppfödarnamn så är det dock skyddat inom föreningen bara, fattar jag det som i alla fall.

Jag förstår vad du menar, men det låter ju lite konstigt att bara de uppfödare med egna hemsidor har sina namn skyddade.

Anne.K
0

#11 jag har läst gång på gång hos de olika föreningarna, och har ju fastnat mest för SGS och även försökt maila dom med lite frågor, men har ännu inte fått svar.

Å sedan förutom SGS så finns det bara SHF och SGF för mig att välja på, men där blir jag bara förvirrad över vilken som känns bättre för mig, dock känns väl SHF lite bättre i mitt tycke…

Jag är ju inte (just nu iaf) intresserad av att ställa ut och sånt, utan är bara intresserad av att vara registrerad på ett ställe som känns bra där jag kan regga mina gerbiler och få ut stamtavlor etc.

Där fastnade jag som mest för SGS som sagt, då deras mål kändes passande… Men vill dock veta mer om dom då det står lite tunt om information på deras hemsida… men har som sagt inte fått några svar ännu…

Jobbigt det här ju :P

[Jessica_91]
0

#12 Vet inte hur långt ifrån Stockholm du bor men om du vill bli reggad uppfödare i SGF så måste du gå en uppfödarkurs där.

Själv är jag medlem i SHF och aldrig vart medlem i någon annan förening så jag kan ju inte jämföra men jag är nöjd i alla fall!

Mailade för övrigt SGS för ett par månader sedan när jag skulle välja föreningmen fick aldrig svar från dem.

Anne.K
0

Ja då går ju SGF bort för mig iaf då jag bor en aningen för långt bort från stockholm :P

[Jessica_91]
0

#14 Jo hade för mig att du bodde i eller i alla fall nära Västra Götaland så tänkte att det underlättar om du direkt kan stryka ett alternativ om det inte är en möjlighet att gå kursen.