Svenska gerbilsällskapet
Jag har försökt komma i kontakt med dessa (har nu skickat 2 mail) för att få svar på lite frågor som jag har om deras förening, men har än så länge inte fått någon respons :P
Någon som vet hur man kommer i kontakt med dom så att man kan få svar?
Vad rekomenderar ni annars för föreningar som är bra? Är nämligen på föreningsjakt efter någon passande förening som jag kan eventuelt regga mig på, men är ju så svårt att välja, visst man kan ju välja flera, men jag känner att jag helt vill bara ha en i taget, blir så lätt rörigt annars om man ska va reggad i flera :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har också försökt kontakta dem, men inte fått svar. Men Solaika här på gif är ju med där om jag inte har fel? Kanske kan du prata med henne?
Hmm jag tror att föreningen är lagd lite på is vad jag hört från Emma hon som är ordförande.
Föreningarna är lite ju olika och har olika områden de verkar i så det beror lite på det egna behovet och vad man letar efter. Jag är med i SHF och de har utställningar och träffar på lite fler ställen i landet och inte bara centrerat runt Stockholm likt SGF.
SHGK är ju annars nya och startades av några gamla uppfödare från SHF. Funderar på att gå med där mest för att få chansen att träffa de personerna igen.
MvH Tsunamis
#1 är Solaika fortfarande aktiv på iFokus, känns som det vart ett tag sedan man sett hennes namn någonstans :P
#2 jasså, på så vis :/ vad tråkigt att dom lagt det på is. Det är verkligen jätte svårt det här med att välja förening… Känns som en enda djungel. Har läst på allas sidor flera gånger om nu :P
Fast SHGK känner jag mig skeptiskt till då senast jag läste så rekomenderade dom att man skulle sätta ihop avelsparen redan när dom bara är några veckor gamla :/ det är ju inget jag vill göra då jag tycker det är alldeles för tidigt.
Sedan som det känns just nu är jag inte intresserad av att ställa ut heller, så vart föreningen befinner sig är ju då ganska oviktig. Den aspekten blir ju viktig då när det känns aktuellt för mig att börja testa på att ställa ut, men som det känns nu är det ingen prioritet.
I övrigt så är jag väl bara ute efter en förening som har snarlika mål med uppfödningen som jag har, dvs, att få fram friska gerbiler som lever längre med bra temperament, så en förening som inte har det som högsta prioritet är ingen förening för mig.
Jo det stämmer att de förespråkar det vilket är lite synd faktiskt. Det är inget fool proof sätt att få första kull vid 5m som de menar utan för mig är det bara ett sätt att garantera att honan och hanen faktiskt går ihop utan gruff. Något de ändå gör om man har bra djur & rätt förhållanden.
Men jo jag förstår att om man är ny så är ngt sådan avskräckande. Jag har dock hört det förr och slår dövörat till helt enkelt 
MvH Tsunamis
#4 ja gör man bara rätt så är det inget konstigt med att sätta ihop en vuxen hona med en vuxen hane. Att sätta ihop dom så unga går ju bort för mig helt :P
Nåja med tiden kommer man väl fram till vilken förening man vill va med i. Hade dock hoppats på SGS då dom känns mest tilltalande för mig, men blir ju svårt om dom lagt det på is som sagt :/
Jag är registrator i SGS, och ja det ligger lite och flyter, är ingen av oss i ledningen som har riktig tid till det egentligen. Är en jätte bra förening annars, men som sagt skulle man behöva några extra timmar per dygn för att hinna med :P
Men som sagt, prata med Ida (sajtvärden här) eller Emma (Orions), dem vet mer :)
#6 okej tack så mycket :)