behöver man särskillda tillstånd?
Det är ju så att jag ska börja föda upp 2012 så jag kollar just nu upp lite såna här sista smådetaljer innan starten så att det inte inträffar några konstigheter sedan när man väl dragit igång allt.
Det jag undrar nu är helt enkelt, behöver man något särskillt tillstånd för att bedriva en uppfödning på liten skala? Och vart går gränsen för när det är dags att söka tillstånd?
Läste på jordbruksverket om någon gräns som gäller att har man 6 "behållare" eller mer så behöver man tillstånd? Men tycker det är lite luddig den där texten och jag begriper inte riktigt vad dom mena?
Nu glömde jag kopiera länken till texten, men hoppas ni som föder upp kan svara på detta.
Har ni ansökt om tillstånd för er uppfödning?
Nu kanske min förklaring är väldigt luddig då jag är lite trött i skallen just nu, men hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Enligt bestämmelser gällande från 2005 från Djurskyddsmyndigheten (pdf här) så ska du ha tillstånd fron Länsstyrelsen om du har fler än 6st burar/akvarier/terrarier för smågnagare och bedriver avel yrkesmässigt eller i större omfattning. MEN du måste även ha tillstånd om du inte bedriver avel och har fler än 6 burar. Just yrkesmässigt och i större omfattning är två beskrivande termer som är väldigt luddiga och väldigt få uppfödare har någon koll på detta och bedriver sin avel ändå. Bara om grannar klagar och/eller anmäler dig till Länstyrelsen så kommer det uppdagas exakt hur många burar du har men jag har ingen aning om det kommer läggas upp som ett brott eller inte och om det i så fall skulle ge böter.
Men ärligt talat så om du läser pdf:en så är det hela ganska korkat. Hundar och katter får du ha så många som 10st och ta 3 kullar per år inna du behöver tillstånd. Det är få uppfödare som sitter med så många som 10 hundar. Så varför gränsen på 6 burar när vi som har småjur vet att ibland blir det så att du har 2 smådjur per bur och vips sitter du med massor med burar?
MvH Tsunamis
#1 ja jag tycker gränsen med 6 burar är väldigt konstigt och tycker den gränsen är lite för låg, för även om man avlar på liten skala som min tanke är så riskerar man ju ändå att hamna med fler burar än man kanske tänkt sig, eftersom honan kanske föder mer ungar än man först beräknat och då blir man ju tvungen att överskrida gränsen även om man kanske bara tagit en enda kull…
Så jag tycker det är märkligt, speciellt när som du sa, att katt och hunduppfödare får ha upp till 10 stycken djur plus kull utan tillstånd, men vi med smådjur ska begränsas till bara 6 burar… hmm…

Så länge det räknas som hobbyverksamhet och inte yrkesmässig verksamhet så behöver man inga tillstånd.
Jag har 40 hamsterburar och 20 chinchillaburar och föder upp. Jag har haft länsstyrelsen på besök och jag behöver inget tillstånd.
#3 mm, känns ganska trist… man får väl helt enkelt så gått det går att hålla burantalet nere… Min plan är ju inte att ha en större verksamhet med detta, utan vill hålla det litet så att kvalitén blir desto bättre istället. jag har ju ändå inte tänkt att ta mer än 2 kullar per år, för fler än så vill jag inte föda upp per år, för då riskerar man att kvalitén kommer brista för man inte kommer hinna med att ge alla den uppmärksamhet dom behöver för att bli handtama etc.
men min fundering är hur andra gerbiluppfödare gör? har verkligen alla ansökt tillstånd? det har jag dock svårt att tro, är säkert en del som inte ens är medvetna om regeln.

#5 Antar att du missade mitt inlägg ovan?
#4 Aha men det stämmer nog. Vill minnas att jag hade en sådan diskussion med andra uppfödare för länge sedan. Det är definitionen yrkesmässig vs hobbymässig och så länge man inte avlar för att tjäna pengar på uppfödningen så räknas den som hobby. Så djurgrossister, djuraffärer och privatpersoner som föder upp i större skala i syfte för inkomst de måste ha tillstånd.
MvH Tsunamis

#7 Precis!
Skulle jag däremot börja para hamstrar varje vecka och ta massor med kullar på chinchillor så jag sålde varje månad så skulle det behövas tillstånd.
Hobbyverksamhet räknas mycket när man avlar för att behålla själv i första hand och sälja i andra hand.
#6 ja jag missade visst ditt inlägg där i farten :P
Men vad bra om det ändå funkar, eftersom det känns jobbigt att behöva söka tillstånd när man föder upp i en så liiiiten skala som jag tänkt göra. känns så onödigt på ett sätt då. Jag har liksom koll på alla mått och sånt och är ju självklart noga med att alla burar håller måtten och att djuren får allt de dom behöver liksom.
Jag är väldigt petig när det kommer till djurskötsel, då dom är enormt viktiga för mig.

#9 Lätt hänt:)
Jag hade länsstyrelsen här 2007 och kollade min uppfödning och även nu för några månader sedan.
I och med att jag har såpass många djur så hör de av sig med jämna mellanrum. Och det är fortfarande samma regler som gäller.
#10 men vad skönt, då kan jag slappna av lite :) då jag verkligen inte kommer avla i vinstsyfte, det känns som att ska man gå plus med gerbilavel så behöver man kopiösa mängder gerbiler som man lyckas sälja hela tiden XD och det tycker jag känns bara äckligt och hemskt, usch å fy för sånt.
Mitt mål är ju helt enkelt att bara föda upp för att delvis så har jag ett stort brinnande intresse och för att jag vill bidra med att försöka hjälpa till att förbättra hälsa och temperament hos gerbilen. Något vinstsyfte i pengar finns inte så långt ögat når hos mig. Mitt enda vinstsyfte är att få fram friskare gerbiler som lever längre och som blir fina sällskapsdjur :)

#11 Ska man avla för att tjäna pengar så är de nog katter och hundar i över 10000kr klassen som gäller. Och då har man mer utgifter istället.
Den dag man går med vinst har man nog gjort någonting fel.
#12 haha ja, jag anser att avlar man i vinstsyfte så är man troligen inte en seriös uppfödare, med tanke på att då är det inte djurets bästa som går i första hand längre.