Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 457 ggr
Jolinn
2011-10-31 14:54
0

Fråga ?

Hej . Jag har två gerbiler (honor) men nu har vi hittat en till sötnos som vi vill ha men kan man ha fler än 2 honor tillsammans ? Honorna är cirka 2 månader gammla .

MVH Jolinn

[Jessica_91]
2011-10-31 14:59
0

Man kan i vissa fall ha mer än två men man kan inte sätta ihop två könsmogna honor med en annan hona. (De blir könsmogna vid 8 veckor).

Ska man ha mer än 2 honor så är det säkraste mamma + 2 döttrar t.ex. På så sätt skapas automatiskt en rangordning.

En kille här på GiF satte ihop sina två hanar med en ny hane (alla tre könsmogna), den nya blev efter ett tag så svårt biten att han avled. Och då får man tänka på att honor är svårare än hanar att sätta ihop.

Ska man sätta ihop 2 + 1 så bör de som är 2 vara 5-8 veckor.

Jolinn
2011-10-31 15:01
0

Om man har två honer kan man ha en hane då ?

Jolinn
2011-10-31 15:02
0

alltså om man vill avla den ena honan då. Eller måste man ta den andra honan till en annan bur så länge eller?

[Jessica_91]
2011-10-31 15:04
0

#2 Nej det kan man inte. Det kommer bli ungar och eftersom en av de två honorna oftast är dominant så riskerar den andra honan att få sina ungar ihjälbitna. 
Dessutom är det fruktansvärt oansvarigt att låta hona + hane bo ihop permanent eftersom honorna bara kommer få kull på kull tills de slits ut helt.

[Jessica_91]
2011-10-31 15:04
0

#3 Med tanke på frågorna du ställer så skulle jag säga att du inte alls är redo för avel, låt dina honor förbli två, det lär dem må bäst av.

Gerbiler ska inte vara själva och eftersom de fort glömmer bort varandra så skulle du itne kunna sätta ihop dina två honor igen om du en gång särat på dem.

Anne.K
2011-10-31 15:16
0

jag håller med i allt som Jessica hittills har sagt.

Dessutom tycker jag verkligen inte att du Jolinn är redo för att avla. Man kan inte bara avla hur som helst, det är väldigt oansvarigt, man måste läsa på och veta hur gerbiler fungerar och ha ett mål med aveln som är annat än att "jag vill ha söta bebisar".

Så jag säger som Jessica, håll dig till de 2 du redan har.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Jolinn
2011-10-31 15:16
0

OK då vet jag :D