Rent utseendemässigt tycker i alla fall jag att de är ganska lika. Men enligt wikipedia så är degu besläktad med marsvin och chinchilla, och kommer ursprungligen ifrån Chile. Det gör ju även marsvin och chillor.
Gerbilarter/jirdarter kommer ju från ökenområden i Asien.
Så då kan man ju på det viset lista ut att de inte är nära besläktade.
När det gäller skötsel och beteende o.s.v. så kan jag tyvärr inte så mycket. Dock står det på wikipedia att Degus bor under hålor i marken och det är ju en tydlig likhet mellan gerbiler och Degus. Sen är de ju flockdjur också, det vet jag sedan tidigare. Kanske kan man söka på videos på youtube för att se mer hur Degus kan bete sig? De kanske har ett liknande "rörelsemönster" om du förstår vad jag menar.
Jag har ju haft bade gerbil och degu i langre perioder och samtidigt. De finns en del likheter (de ar ju gnagare) men det ar inga stora likheter.
Degun är roligare och sällskapligare, de behöver mycket utrymme att klättra på och de har ett annat näringsbehov jämfört med gerbilen. De är betydligt större och snällare, en degu tar det mesta med ro medans en gerbil kan vara rätt aggressiv i jämforelse.
Ja de har ett liknande röresemönster, det har du helt rätt i och degun använder sina framtassar till allt.
En degu kan bo i en betydligt större flock än vad en gerbil kan göra och degun spelar det ingen roll om det handlar om en håla i marken eller en boll som hänger i luften. Mina Degus var knappt aldrig på marken utan de var oftast högst upp i buren.
Medarbetare på matlust
Det ar okej, jag ar kand for att folk missuppfattar mig hehe
Jag kan i alla fall inte direkt saga att de liknar varandra de ar helt enkelt tva helt olika djur med helt olika behov.
Det ar lattare med Degus tycker jag och de ar betydligt socialare och alskar att hanga med pa axeln
Medarbetare på matlust
Nu har jag haft mer gerbiler än Degus men jag har inte så mycket positivt att säga om just Degus. Smartare jo det är de säkert och de söker upp sin ägare för kontakt vilket gerbiler inte gör i samma utsträckning men snällare och mer tolleranta för att bo i grupp/familj vette tusan. Mina två tålde inte alls varandra och likadan story har jag från en bekant som har Degus. Hennes var sjövilda och tog lång tid att få tama. Ett tropikhus jag jobbade på hände det liknande grejer med en grupp där de började bråk i och fick säras på. Har även sett bett från en degu på en av dem som arbetade där och gisses det var inte lite skada de kunde göra. De är en av de gnagare som har värst rykte tycker jag när det gäller gnagbehov och tuggar lätt igenom lättare metall som aluminium m.m Men å andra sidan kan allt med tänder och klor orsaka skada… De de är mer lika chinchillor i sättet och hur man håller dem än de är lika gerbiler skulle jag säga.
MvH Tsunamis
Jisses vad har du traffat for sorts Degus??? Det later inte alls som vanliga Degus du har vart med om.
Det ar vanligare att en gerbil biter an en degu och da bits inte gerbiler speciellt mycket. De kan bo i stora flockar oftast utan problem men det finns undantag det med och de ar oftast betydligt snallare mot framlingar. Honor kan vara lite gruffigare an hanarna.
Vilda??? Jag som alltid tyckt att mina och andras Degus var stencoola jamfort med gerbilerna och da har bara jag haft ett helt gang med tva siffrigt av bada arterna och det brukar ju ta betydligt langre att fa en gerbil tam jamfort med en degu 
Men du har helt ratt i att de kan tugga igenom det mesta men med en tillrakligt stor bur och massvis av aktivering slipper man oftast sant och de ar ju betydligt storre an gerbiler sa de gor ju storre skada om de biter De ar ju slakt med chinchillan sa inte konstigt att de liknar dom 
Medarbetare på matlust