Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 757 ggr
Anne.K
2011-10-30 07:48
0

Stl strö

Jag har nu köpt hem hampaströ och stl strö för första gången och ska prova ha detta till mina gerbiler då jag inte längre vågar köpa vanligt spån eftersom jag inte vet innehållet.

Men jösses, blev väldigt förvånad när jag började dona med att fylla akvariet över hur sjukt mycket stl strö dammar :O brukar det damma så mycket???

Det blev ju nästan som en dimma efter man brötat med stl-ströet, hujeda mig.

Brukar det va så för er andra som använder stl också? dammar det mycket för er?

Jag själv hade ju inbillat mig att stl skulle damma minimalt :P så jag blev allt en aningen förbluffad.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

UlrikaD
2011-10-30 08:00
0

Ingen av mina paket har dammat någonting.

Men jag läste en tråd på mus.ifokus för ett bra tag sen där någon skrev exakt likadant som du. Kanske är olika packat, olika gammalt eller ren otur.

Men det ska inte damma, det är ju det som är så bra med det.

Anne.K
2011-10-30 08:03
0

Då måste jag haft otur med det jag köpte :( för det dammar något extremt… får hoppas gerbilerna inte tar skada av det. köpte 2 paket till och med, så får hoppas båda inte är lika dammiga.

UlrikaD
2011-10-30 08:06
0

Du har inte möjlighet att åka och byta? Det kanske är en dålig leverans?

Du kan ju fråga inne å hamster ifall någon råkat ut för samma sak, där använder väldigt många stl-strö.

Anne.K
2011-10-30 08:25
0

Det är lite bökigt att åka och byta då det är i en annan stad och jag har inte alltid tillgång till bil. Men ska nog ta och fråga på hamster som du sa, se vad dom säger där.

Tsunamis
2011-10-30 09:14
0

Jo jag tror att iom. stl strö är blandade rivna kartonger så är det säkert skillnad i hur de olika kartongerna är tillverkade och hur gamla de är. Det kan säkert variera från påse till påse väldigt mycket.

MvH  Tsunamis

Anne.K
2011-10-30 09:21
0

#5 men behöver jag oroa mig för dammet? eller kan gerbilerna bo i det ändå?

För nu när det legat i buren ett tag och det värsta verkade dammat ur när jag hällde och höll på så verkar det inte damma lika hemskt längre så det kanske är lungt för gerbilerna att bo i det iaf?

Tsunamis
2011-10-30 09:34
1

Nä det är ingen fara för dem de kan bo i det!

MvH  Tsunamis

Anne.K
2011-10-30 09:36
0

vad skönt, slipper jag tömma ur allt efter att jag gjort det så mysigt igår ^^

thildatessie
2011-10-30 09:55
0

jag tror också att det varierar från påse till påse. Jag har STL till mina marsvin, kan tycka att det oftast dammar (även om det är lite och bara när man häller i) men det varierar mellan påsarna. Kan ju kanske vara så att vissa kartongbitar dammar med eller lätt smulas sönder och att det är det som flyger runt? :)