Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 765 ggr
-Lilly-
0

Hjälp mig, snälla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första gerbil någonsin, Lilly är nu  runt 2 år och för ca en och en halv månad sen hade hon ett sår på magen. Jag trodde att hon hade rivit sig så jag tvättade bara av det och tänkte inte mer på det.

Igår blev hon väldigt dålig och bara låg i sin bur och skakade. "Såret" är nu mer som en sårskorpa och lite läskigt utbuktande, och så jag förstår efter att jag kollat runt lite på nätet har hon antagligen fått en tumör i Doftkörteln.

Jag fick i henne lite mat och vatten igår och nu imorse sprang hon omkring och grävde som vanligt. Men nu lite senare ligger hon i ett hörn och andas aldelles ojämt och.. :(

Jag blir så ledsen av att se henne lida och igår hade jag nästan bestämt mig för att avliva henne men så var hon ju ändå "sig själv" imorse.

Att gå till vetrinären och undersöka henne kostar ca 1000 kr och jag har en väldigt tajt budget…

Vad borde jag göra? Få avliva henne eller ska jag bara låta naturen ha sin gång..? Gråter

Clariiz
0

Avliva henne!
Det är mycket bättre en att hon ska lida till döds. Du kan göra det själv eller be någon annan. Du behöver inte åka till veterinären för att avliva, risken finns ju att hon dör på vägen.
Så ge ett starkt slag mor huvudet är vad jag skulle gjort..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#1 Fast man ska väl inte avliva själv om man inte har lärt sig av någon annan först hur man gör? Hon kan ju göra fel och så får gerbilen lida ännu mer.

Jag skulle ta henne till närmsta veterinär, om du inte kan få tag på någon kunnig som kan avliva henne hemma hos dig.

Det är av den här anledningen man alltid ska ha pengar undanlagda till just akuta veterinärsbesök.. Kan du inte låna pengar av någon annan om du inte har? Visst hon kan dö om en timme men hon kan också dö om ett dygn ett ännu längre. Jag hade inte viljat utsätta någon av mina gerbiler för det i alla fall :/

-Lilly-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren.

Jag känner att jag nog borde avliva henne men det är så svårt nu när hon nästan är som vanligt igen Gråter

Här är en bild på tumören

-Lilly-
0

För det är en tumör, va?

[Jessica_91]
0

Beställ tid hos veterinär och låt honom/henne avgöra vad det är för fel på din geribl. Nåt måste det ju vara ifall du märker att hon mår dåligt. Hon kanske inte ens behöver avlivas, kan ju vara något som går att bota.

Får man fråga varför du har handskar på dig? O_o

Sök "tumör" här på gif eller "gerbil tumör" på google och jämför med bilderna och se vad du tycker.

-Lilly-
0

Mamma höll henne.. Hon var rädd att hon skulle bitas (o:

moawi
0

Jag skulle nog inte avlivat henne utan en veterinärundersökning. Det är svårt att se på bilden om det är en tumör. Tumörer på doftkörteln är för övrigt väldigt ovanligt hos honor, men visst, det förekommer.

1000 kr låter väldigt dyrt för bara en undersökning. Du har inga fler veterinärer i närheten som är billigare?

Mollle
0

Åk till en veterinär, och avliva för guds skull inte husdjur på egen hand! Pratade med min veterinär om djurägare som avlivar sina djur på egen hand och hur lätt det är att misslyckas och orska djuren onödigt lidande. Samtidigt är det ju väldigt onödigt att utsätta sig själv för traumat att slå ihjäl sin älskling. Bespara dig den upplevelsen och låt veterinären undersöka din gerbil och sen avliva henne på fackmannamässigt sätt om det är det om behövs.

Tack.

Gaiezza
0

Alla mina gerbiler hade Exakt sånna sår på magen! (7 stk)

dom blev aldrig sjuka eller något sådant, Utan dog av ålder (4 år)

Så såret tror jag inet är några problen :)

Bacon, svaret är bacon.