Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1331 ggr
Sophie-e
2011-10-28 12:33
0

Största grupp?

Hur stor tycker ni en gerbil grupp ska vara som störst?

Sophie-e
2011-10-28 12:36
0

Den största grupp jag haft har nog vart 6 stycken könsmogna hanar ihop utan problem och gruff.

Anne.K
2011-10-28 12:40
0

Det beror på ålder och kön och hur stort deras bostad är. Honor bör man ju helst bara ha 2 stycken tillsammans men går ha 3 om det är tydlig åldersskillnad så att alla vet sin plats i flocken, men skulle rekomendera att man bara har 2 stycken. Och hanar skulle väl jag kunna tänka mig att man kan ha 3-4 stycken tillsammans om det är bra med åldersskillnad på dom så att rangordningen blir tydlig så att man minimerar bråk om Dominans.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
2011-10-28 12:55
0

Håller med #2. Det finns de ju de som lyckats hålla ett väldigt stort antal gerbiler ihop utan problem men jag tror att man behöver vara duktig på gerbiler samt ha en del tur för att det ska funka. 
Vill minnas att någon nämnt att en uppfödare i Holland eller nåt haft en grupp på runt 13 djur ihop utan problem.

Men själv skulle jag aldrig ha en grupp större än 3, max 4 hanar.

Anne.K
2011-10-28 13:02
0

#3 oj 13 stycken :P måste vara en stor bur den perssonen haft… hoppas jag :P skulle aldrig våga ha fler än 4 vuxna individer tillsammans som max , hehe. Jag är den typen som håller mig på den säkra sidan ;)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Solaika
2011-10-28 18:53
0

Förut när jag hade mitt stora kar på 1125 liter hade jag en dröm om en stor grupp hanar.. typ 6-8 st. Men det blev aldrig av.. jag har haft 4 hanar ihop.. fick dessvärre dela på dem efter nåt år eftersom den som var näst äldst inte klarade att inte vara flockledare. Han fick två kompisar som han bossade över sen o det gick kalasbra.. Han var en så tydlig ledare så när han dog blev de andra två ovänner :(

Så för att ha en stor grupp hanar tror jag det gäller att man får tag i rätt typ av ledarehane och rätt typer av yngre grabbar så de klarar att vara undergivna. Inte helt lätt alltså.. men jag har ofta grupper med både 3 honor och 3 hanar utan tjafs.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ninnelille
2011-10-28 19:02
0

Jag tycker 4st, jag har det själv och det funkar super! :)
3 syskon och deras pappa - hanar såklart, har ALDRIG ngnsin varit en enda incident.

Sophie-e
2011-10-28 21:29
0

Intressant. Jag hade aldrig några problem mellan mina gerbiler, varken honor eller hanar och då bodde allihop i ganska stora grupper på 4-6 djur och de var runt samma ålder. Förvånad

[Jessica_91]
2011-10-28 21:52
0

#7 Då hade du säkert väldigt "bra", stabila gerbiler som lämpade sig för större grupper :) Hur satte du ihop så stora grupper? Var alla syskon eller mor/far + barn eller hade du obesläktade gerbiler?

[MollyKakan]
2011-10-29 14:34
0

Jag har en grupp honor på 3 st ;) det funkar superbra !! En mamma och hennes 2 barn.

Sophie-e
2011-10-29 15:36
0

8 De var lite blandat med helt obesläktade till ungar och syskon. Jag minns faktist inte hur jag satte ihop dom, det var så länge sedan men jag ska klura lite på det.

Däremot märkte jag att det var ytterst individuellt om de passade i grupp eller ej, en gerbil jag har haft gick inte ens ihop med en gerbil av annat kön.