Dvärghamster vs Gerbil
Är lite sugen på att skaffa ett gäng dvärghamstrar eller gerbiler :) Men jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. Gärna av nån som har erfarenhet av båda djurslagen.
Hur skiljer sig dom sig?
Vad behöver dom? Hur bor dom? Inredning?
Vad äter dom?
Hur många kan man ha ihop? Vilka kön?
Utgifter? Dyra att äga?
Måste de ha ett hjul att springa i? Minns att hamstern hade en sån och den lät så förjävligt mitt i natten :p men det borde väl finnas ett hjul som är tyst?
Jag har haft guldhamstrar förut, också marsvin men sen blev jag allergisk, är också hö-allergiker. Visst behöver inte hamstrar eller gerbiler hö? Och hur skiljer sig dvärghamstrar mot guldhamstrar?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
**Hur skiljer sig dom sig?
**Är väldigt individuellt, men jag upplever dvärgisarna jag har som lugnare och tryggare, även om jag älskar gerbilerna lika mycket :) Gerbilerna är ju uppe under dagen också så det är lättare att spendera tid med dem ;) Men som sagt - är från individ till individ.
**Vad behöver dom? Hur bor dom? Inredning?
**Gerbiler ska bo så dem kan ha mycket spån att gräva i, akvarium till exempel. Träinreding eller ex. krukor är det som gäller, inte plast alls helst. Dvärgisar behöver inte lika mycket spån men är ju trevligt för dem om de får gräva lite dom också :) Har träinredning till dem med då det andas bättre än plast och ser naturligare ut.
Vad äter dom?
Gnagarblandning och färskmat i små mängder, står i artiklar :) Man kan även blanda egen mat åt dem
**Hur många kan man ha ihop? Vilka kön?
**Gerbilhonor ska vara 2 st, hanar kan vara en liten grupp om platsen finns, men minst 2 alla gånger. Dvärgisar beror på arten, men i princip 2 eller fler, om det inte är kinesisk då dem ska vara ensamma. Samkönade gäller båda arterna :)
**Utgifter? Dyra att äga?
**Inte alls särskilt dyra att äga, maten kostar lite, beroende på vad man ger dem. Spån kostar, men finns att få billigt. Annars bör man tänka på att det kostar extra om dem blir sjuka så en liten buffert ska man alltid ha. Men jag är fattig student och det märks inte nämnvärt i plånboken att jag har smådjuren :)
Hjul ska gerbiler absolut inte ha. Dvärgisar kan ha det, många tycker om det. Man kan ha det i buren hela tiden, ibland eller inte alls.
Om man ska ha hjul, se till att det är nog stort, 15 cm i diameter eller mer (till dvärghamstrar)
#1,2 Åh tack för ditt utförliga svar
Är också fattig student :/
Förresten du har hund också va? Hur funkar det? Eftersom man brukar ha akvariumet/buren på ett bord så borde det väl vara lugnt? Katt vill jag också skaffa sen, och då kan man ju ha buren/akvariumet i t.ex sovrummet med stängd dörr, så borde det väl inte vara några problem?
Ja det var ju smart, man kan ju ta ut hjulet ibland.
Hmm svårt att välja mellan Gerbil och Dvärg :P
#3 Jo jag har hund, han kollar på djuren genom rutan men är inte alls särskilt brydd egentligen. Har jag dem i handen sitter han lugnt och väntar på att få nosa på dem ;)
Katt är ju knepigare, men har man ett stadigt lock och kan stänga ute katterna så brukar det går bra.
Var noga med att inte göra som jag gjorde en gång bara.. hade buren stående på en hylla som var rumsavdelare.. hunden hoppade upp mot buren och den for i golvet.. Alla klarade sig, men det hade kunnat gå illa! Nu står alla burar stadigt mot en vägg :)
#4,5 Okej :) Oj, ne precis det är nog säkrast att ställa buren mot en vägg.
jag kan svara på gerbil sidan :P
Hur skiljer sig dom sig?
gerbiler är mer aktiva en hamstrar och mer träna och titta på djur. hamstrar sitter mer i hande och gosa. gerbiler ser mer ut som mus och om du bor med någon som inte gillar möss men du vill ha något som liknar de så kan gerbil vara bra.
Vad behöver dom? Hur bor dom? Inredning?
gerbiler behöver mer spån än hamstrar då de gräver gångar och behöver följa sina instinkter. de behöver mycke gnag material och man får inte ha galler eller plast då det kan få problem med tänderna. man ska absolut inte ha hjul till gerbiler då svansen är en förlängning av ryggraden. tänk dig själv springa böjd som ett U.
Vad äter dom?
den bästa maten om man inte vill blanda själv är gerbil nature. men då får man ta bort alla solrosfrön, pumpa frön, och jordnötter. gerbiler behöver färsk mat 2-3 gånger i veckan. detta kan vara broccoli, gurka, alfagroddar, björnbär, hallon, blåbär. men det får inte vara starka eller syrliga, inte heller sten frukter som plommon. starka saker kan t.ex. vara paprika och chili. varranan vecka kan man ge kokt fisk,ägg eller kyckling.
Hur många kan man ha ihop? Vilka kön?
om man vill ha honor ska det helst vara av samma kull och max 2 stycken. vill man ha hanar kan man ha 2-4 men bäst är 2-3 som sagt är det bäst om det kommer från samma kull för att det är lite kronglit att sätta ihop två gerbiler o.s.v..
Utgifter? Dyra att äga?
det är inte dyrt att äga gerbiler denna innläggningen visar vad personer brukar behöva betala för sina gerbiler per månad (några av dem behöver betala mer då de är uppfödare).
#7 Tack så mycket för dina svar :)
oj jag glöme att skriva vad den där inläggningen hette här får du den.
en sak till. gerbiler ska ha sandbad och den ska vara i hela tiden. de är den ända saken som kan kosta. jag själv är 12 år och har två tusen lappar sparade till veterinär besök. annars får jag 150kr. i månaden och jag klarar mig :P sen vet jag att det inte är samma sak för er men… jaa… ja. hihihi
#10 Okej :)