bruten svans?
min ena gerbils svans sitter lite konstigt. jag har inga kort som jag kan visa hur det ser ut. den är rak till ungäfär hälften av svansen sen blir det som en liten gupp och sen rak igen. när jag kände på den så var det som en liten knöl där den böjer sig. kan det vara att den är bruten? den har inte tappat hår eller något sådant som borde visa att den snart ska ramla av.

Har detta nyligen uppstått? Annars kan det även vara en medfödd deffekt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min gerbiltjej har likadant. är väldigt säker på att den är bruten eftersom hon inte använder den.
Men fick det genom ett slagsmål med sin dåvarande burkompis.
Tror dock inte det finns så mycket att göra eftersom de är så små. Bara att vänta på att den ska läka, ev. begränsa utrymmet den kan röra sig på.
Gipsa kommer nog inte på frågan, dels eftersom de är så små och dels att jag kan tänka mig att gerbilen (eller dess burkompis) skulle gnaga bort det direkt.
Kan lägga upp en bild på min lillflickans svans så kan du jämföra :)
Min bryr sig inte om att svansen inte är som den ska, hon rör sig som vanligt utan sämre balans, äter, dricker och är överlycklig som vanligt. Hon bryr sig inte heller att jag håller på med svansen (rengör sår).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Kan ju lägga till att jag tror att min gerbil kommer "amputera" bort den själv (tappa den) eftersom hon blev biten så mycket i svansen.
Den smalar också av mer och mer mot den "brutna delen". Kommer dock rådfråga min veterinär snart så denne kan kolla att det inte blir infekterat eller så, eftersom det finns en risk för det.
Men har din gerbil inga sår så kommer nog hud (och senor?) hålla ihop den bra tills den läker.
Min gerbil kommer nog dock få leva större delen av sitt liv endast med en liten stump.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Flera av mina har fått så pga nåt litet sår som har uppstått av olika anledningar. Men så länge den inte verkar ha ont är det ingen fara.
#4 I ditt fall skulle jag nog vilja behandla med antibiotika i förebyggande syfte då gerbilbett kan bli redigt infekterade.. gerbiler kan bita djupt men utsidan på en gerbil läker fort o kan då stänga in bakterier.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#5; Min veterinär var här idag, så imorgon skriver han ut antibiotika. Han trodde knappt det behövdes men skulle ge det för säkershetsskull! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com