Försent?
Jag vill absolut inte ha något bråk igen bland mina gerbiler och letar därför efter en 5 veckors hona, till min ensamma hona.
Jag har en hona tingad, men hon kommer inte vara lev.klar förren i december.
Jag vill helst inte ha en unge som är äldre än 5 veckor, och brukar hellre inte rekommendera det till andra.
Men nu undrar jag ifall ni har någon erfarenhet med att sätta ihop med en nästan 6 veckor gammal bebis? (5 veckor och 6 dagar)
Vågar man sig på en sådan ihopsättning måntro? Vad tror ni?
De ska ju sitta i delad bur ett par dagar i alla fall och då kommer hon ha närmat sig 7 veckor.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Att den lilla honan är sex veckor borde inte var några problem överhuvudtaget! Att sätta ihop könsmogna gerbiler med bebisar brukar vara oproblematiskt upp till och med 8 veckors ålder, sen blir det krångligare ju äldre de blir :P
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Jag har satt ihop en 5 1/2 veckors unge med en gerbil som är 4 veckor äldre. Ihopsättningen gick hur smidigt som helst men tyvärr är det en del tjaffs mellan dem. Tsunamis menade på att det kan vara för att den äldsta (Gimli) är dålig på att ta ledningen så den yngre, Lea, som rimligtvis bör "ge sig" ändå försöker ta över.
Kanske hade det inte vart lika stort problem om Gimli var några månader äldre.
Så det finns nog både för- och nackdelar med att sätta ihop 2 unga vs. 1 ung + 1 vuxen.
Min hona är född i februari. Så är det värt att chansa tycker ni? Men 6 veckors honan..
December känns så oerhört långt bort och hon verkar så ensam :/
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#3 Jag tror inte det spelar så stor roll att hon är 6 veckor, din hona är ju 8 månader och helt fullvuxen. 5 eller 6 veckor, en sådan unge är ju i uppenbart underläge så din hona borde nog inte ha några problem att acceptera den nya.
Men jag förstår ju din oro, funkar det inte så vill man ju inte jätte gärna behöva skaffa 2 nya ungar, en till första gerbilen och en till den nya som inte gick ihop med den första ><.
Jag hade kört på 6-veckors ungen, är ju 1,5 månad kvar till december och chansen känns ändå rätt stor att det inte är så stor skillnad på 5 och 6 veckor.
Jag satte ihop två hanar för ett tag sen, vuxen + 8 v. Det gick toppen, inte minsta lilla bråk ens i början.
#5 honor och hanar går inte att jämföra på samma sätt.
5 eller 6 veckor så stor skillnad så om jag vore du så skulle jag testa. Det har inte bara med att göra om den unga är könsmogen eller inte utan som #4 säger den vuxnas förståelse för att den unga är ofarlig och underlägsen.
MvH Tsunamis
#6 Nej jag vet :) Jag skrev också att en 6v hona bör gå bra, men jag måste ha råkat ta bort det o.O

Jag har satt ihop en 9-veckors hona med en vuxen hona utan problem. Men det är individuellt när de blir könsmogna. Har två damer här hemma som var 7,5 vecka när jag skulle sätta ihop dem med en tanta som var ensam men det gick INTE.. Men bebisar på 6 veckor har jag aldrig nånsin varit med om att det varit problem. Jag säljer helst inte honor före 6 veckor hur som helst. Möjligen 5,5 men absolut inte 5.
Att hon inte trivs ensam är inte konstigt.. men ibland får de lov att stå ut. Du får försöka sysselsätta henne mycket :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Imorgon åker vi och hämtar den nya lilla krabaten och ger det ett försök :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com