Hålla reda på vem som är vem
Jag har 5 gerbiler som fortfarande är odöpta (drygt 1 år gamla) pga att jag inte kan hålla reda på vem som är vem. Det är 3 Nutmeghonor i en bur och 2 Dark Eyed Honeyhanar i en annan. Skulle behöva tips på hur man kan hålla reda på vem som är vem. På kaniner brukar man kunna märka med nagellack, men det lär ju inte vara så bra om gerbiler skulle få i sig det, så skriv gärna hur ni håller reda på vem som är vem av samma färger, eller hur man kan göra
Tack på förhand! :)
Brukar alltid finnas något liiiitet de andra inte har. tex storleken på dem kan du köra på. Nån liten fläck nåntans och ja. Haha vet inte hur jag ska förklara. Aldrig haft de problemet :(
#1 Alltså har fött upp dom själv, och alltså haft dom över ett år, kan inte se skillnad på dom än, så måste ha något sätt för att se skillnaden ;) Den enda som urskiljer sig, är en utav nutmeghonorna, som jag kallar för Vilda för hon är så hyperaktiv och sitter jämt uppe på vattenflaskan och gnagar, men jag kan bara se att det är hon om hon sitter där uppe, så det är inte det bästa sättet :P
jag sätter en tass här. vill okcså få bra tips på hur man kan hålla skillnad på olika individer när dom ser typ likadana ut :P kan ju va bra att veta när man ska bli uppfödare, haha :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
På Nutmegs så kan du försöka se om de har vitt på framtassarna och under hakan och om det skiljer sig på dem emellan. DEH tycker jag kan variera en del i maglinjen och ibland linjen på kinderna & hur skarp färgen är.
Ibland har jag faktiskt klippt svanstofsen just för att se skillnad på dem(inte på dem jag tänkt sälja förstås, utan sånna som stannar!) men den brukar växa ut igen på rekordfart. Har börjat klippa dem på baken istället. Annars så är det nog tyvärr som folk säger att bäst är att se hur de beter sig och komma ihåg vem som är vem med hjälp av det.
För inte så länge sedan hade jag 7 BEW hanar i en och samma bur och det var verkligen inte lätt att se skillnad på dem! Men de var lika vackra allihop 
MvH Tsunamis
#5 Aja får väl kanske klippa dem lite på baken :)
Jag har 2 DEH och en BEW ihop. En av DEH killarna målade jag med nagellack i örat tidigare, men har nu gått över till att jag helt enkelt klipper bort lite päls på hans rygg.
Nu ser man stor skillnad ändå eftersom den ena är större och ljusare, men brukar ändå hålla hans päls lite kortare.
Inte super snyggt, men det spelar ingen roll eftersom han inte ställs ut! :)
Så det är absolut värt att testa tycker jag!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#6 Då ska jag prova det! :)