Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 859 ggr
[Jessica_91]
0

Cm el. liter - Vad bör jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte till min stora förtret att akvariet jag idag fick hem INTE var 450 liter utan 315 liter, suck.. Vilket jag kunde räknat ut själv eftersom jag hade måtten, vet inte vad som hände där riktigt, brukar alltid dubbelkolla måtten på akvarier för att se om det är rätt antal liter som anges. Säljaren hade tydligen uppskattat det till 450 liter..

I vilket fall ett bra köp, 315 liter för 300 kr. Problemet är att det inte blir större för mina 2 grupper som skulle få flytta in där eftersom jag tänkt dela av akvariet på mitten med en glasskiva. 

Eller ja, för de som bor i SAMLA:n så blir det typ 27 liter mer men inte så mycket att hänga i gran.
Dock vore det skönt om jag inte behövde ha lådan och bara kunde ha ett enda stort akvarium (avdelat) till två grupper. När jag ändå har det liksom.

Det enda jag funderar på är om det kanske inte är bättre för Gimli+Lea och Pandora att vara kvar i sina respektive hem.

SAMLA:n har måtten: D 46 x L 67 x H 38 (invändigt i botten, den blir ju bredare upptill), 130 liter

Pandoras akvarium har måtten: D 40 x L 95 x H 40, 150 liter

Om jag delar nya akvariet så har 1 del: D 50 x L 63 x H 50, 157,5 liter

Vad tycker ni, hur mycket hänsyn bör man ta till antal liter jämfört med själva måtten?
De kan ju gräva djupare i nya akvariet och får en sida längre men speciellt för Pandora så kanske det blir tråkigt att ena sidan av akvariet blir 30 cm kortare än vad hon är van vid?
Iofs har ju Lea och Gimli bott i Pandoras akvarie förut och de verkar inte ha ont av att SAMLA:n är kortare..

Ne jag är så kluven bara, var ju tänkt att grupperna skulle få 225 liter var!