Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1190 ggr
ks.gerbil
0

vad kommer att hända?

hej. vi var hos veterinären igår vi fick en antibiotika som vi skulle ge dem derekt i munnen på dem med en pipett. det känns som om i slutet av veckan (då de är klara med medicinen) så kommer dem att hata mig för evigt! :(

ett annat problem är att jag är inte expert på hur man ger dem medicin då jag är en ganska nybörjarägare!

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
0

Åh, jag vet, det kan vara svårt det där, speciellt om de inte är handtama ännu. Jag brukar alltid be en till person hjälpa mig. Jag brukar hålla i gerbilen och den andra personen får ta pipetten till gerbilens mun. Gerbilerna brukar inte alls gilla det, men är man tvungen så… Självklart kan de bli rädda och skärrade, men det blir nog inte så illa att de börjar "hata" dig. Det bör nog gå ganska fort att bygga upp tilliten igen (godis, harkel ^^).

ks.gerbil
0

Hmmm…. Det får 3solrosfrön efter det och då kanske de kommer att tycka att det är lite mindre otäkt :) en av dem bet nästan sönder hela pippetten(vi hade två stycken)

ks.gerbil
0

nu har jag hittat ett sätt att få dem att äta det på egen hand (jag frågade veterinären om jag kunde). men jag måste använda banan…. jag ger självklart ger jag dem väldigt småbitar och bara några få andra godisar på hela dan. men kan det funka så här för en hel vecka?

moawi
0

#3 Egentligen är banan inte så bra för tänderna… Men jag vet inte, jag vågar inte svara på om det kommer funka.

ks.gerbil
0

ja jag vet att det inte àr bra fòr tànderna… men jag vill inte ge dem derekt imunnen! jag är oerfaren på sådna saker och vill inte råka ge för mycket. veterinären var mycket tydligt med den grejen.

[Jessica_91]
0

#5 Det viktigaste är ju att de får i sig medicinen ordentligt och om lättaste sättet är med banan så tycker jag du ska köra på det. Finns ju delade meningar om det är bra eller ej, tänderna växer ju faktiskt relativt fort på gerbiler. I vilket fall så tror jag inte det är någon fara om de får banan den här veckan.

moawi
0

#5 Men om veterinären sa att det är okej att ge i banan så är det väl okej? Eller jag kanske fattar fel.

Men finns det inga mätstreck på pipetten? Har du i precis så mycket som det ska vara, så kan ju inte gerbilen få i sig mer än den ska.

Det måste väl vara större risk att de får i sig fel (för liten) mängd om de får det i maten än om du ger det direkt från pipetten?

ks.gerbil
0

när de äter godis och de inte får det samtidigt så brukar den andra gå dit och "störa" den andra och då brukar jag ha den andra i handen så den första får äte i fred. tittar noga att han får i sig allt och inte lämnar något efter sig (jag gör så för att det är lättare att att den får i sig allt. lite svårare med två gerbiler åt gången) sen kommer inte jag att ge banan på ganska länge.

7#veterinären sa att det gick bra att ge dem antibiotikan på något som de skulle äta. för det hade inte hon berättad först när jag fick medicinen och då ringde jag och frågade om det skulle gå bra och då svarade hon ja. :)

Solaika
0

Veterinärer kan absolut inte allting om gerbiler.. men ja, lite bananä r absolut helt okej att ge. Gerbilers tänder växer och skulle de mot förmodan få hål så har den delen av tanden snart vuxit ut och slitits bort vid gnagande.

Vad är det för antibiotika o varför ger du dem det?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

9#varför skulle hon inte vara kunnig? Antibiotykan heter baytril och jag ger dem den för att de.har öroninlammation.

ks.gerbil
0

idag fick jag gå och ta mer antibiotika hos veterinären och de hade blandat det på ett annat sätt så nu måste jag ge dem den derekt i munnen och kiro en av dem, vill inte ens att jag ska ta upp honnom mer han börjar bitas (hårt!) och springer in i boet. hjälp jag vill inte att de ska hata mig jag älskar dem och vill absolut inte att jag inte ens kan lägga handen in i buret och så vips kommer en fram och biter mig….Gråter

ks.gerbil
0

snälla lite hjälp! jag vill inte ha två hårt bitande gerbiler!

Tsunamis
0

Jadu. Är de lite ängsliga och inte riktigt tama så är det bättre att vara snabb än tveka och bli biten pga det. Plocka upp en av dem försiktigt, snabbt tag i nackskinnet låt ryggen vila i din hand(se till att den ligger still) medan du fortfarande håller tummen och pekfinger om nackskinnet och spruta snabbt in det i munnen, se till att det hamnar i munnen och släpp nackskinnet. Risken finns att de dregglar ut litegrann men bör få ner det mesta eller i alla fall på pälsen runt munnen. Det är bra om du väntar lite med att släppa ner den i buren för de kommer gnugga bort den obehagliga medicinen mot spånet. Håll i den eller släpp ner den på en yta utan spån, papper eller annat som är lätt för den att gnugga av medicinen på. De kommer vilja tvätta sig och på så sätt får de resten av medicinen från pälsen i sig. Vill du absolut inte hålla i nackskinnet så kan man hålla dem i handen och hålla fram sprutan och låta dem tugga lite på pipen medan man sprutar in medicinen. Men det tar lite mer tid och tålamod. De glömmer bort en snabb obehaglig sak fortare än om du tvekar och retar upp dem. De kommer inte koppla ihop dina händer med obehag om du gör på det här sättet. Banan är inte så farligt men jag köper inte riktigt att 'hål slits bort' för det är framtänderna i över och underkäke som växer livet ut inte alla gerbilens tänder. De har faktiskt fler gaddar i munnen :P Men det ska mycket till för att de får problem med sådant.

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

men nu är endå bananen borta. vi ska till vetrinären på fredag och se om de mår bättre. det funkade faktist med de du sa, tack så mycke!

fast jag skulle vilja veta lite mer om varför veterinären inte va kunnig?

[Jessica_91]
0

#14 Jag tror inte #9 menade att veterinären inte är kunnig, hon skriver ju att dem inte kan allting. Jag antar att hon syftar på det faktum att gerbiler inte är jätte vanliga husdjur än och de flesta veterinärer kan mer om hund/katt/kanin/marsvin, det är få som är duktiga på gerbiler eller möss t.ex.

ks.gerbil
0

ja det har du oxå rätt i. men nu funkar bra nu med det som tsunamis skrev jag skulle göra.