För det första ska man ha minst 2 gerbiler ;) Anledningen till att jag tycker det verkar bättre med gerbiler (aldrig haft någon annat smådjur) är;
- De är aktiva av och till dygnet runt
- Jag tycker allmänt om deras beteende, främst att de gräver gångar
- De luktar i stort sett ingenting
- Till skillnad från guldhamster eller kinesisk dvärghamster så ska gerbiler vara minst två och två
Jag har guldhamster, dvärghamster och gerbil, så för mig är det uppenbarligen omöjligt att välja.
Jag tycker att gerbiler är ett jättebra djur när man vill hålla mindre flockar, och de är aktiva djur som är lätta att göra roliga leksaker och liknande saker till.
Men de är som sagt väldigt aktiva, och är mer kolla på och träna med-djur än sitta och kela med-djur, vilket jag tycker att guldhamstrarna är mer eller mindre. En guldhamster sitter gärna i knäet och sover.
Finns självfallet riktigt kelgalna gerbiler också, men det är två så olika djur att det är omöjligt att jämföra dem.
Då det gäller dvärghamstrarna så är jag faktiskt inte så insatta i dem, fick min i present och har inte tänkt skaffa någon annars. Dvärgarna sitter dock i flock, så vill man ha flockdjur fast i hamsterform så är ju det ett alternativ. Sedan är de ju också i regel mer lugna än gerbiler, fast lite mer springiga, snabba och aktiva än guldarna kanske…. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Ja, det vet jag också att dom ska vara två alltså ;) Tänkte just bara inte på det :).
Ett bra sak med gerbiler (har aldrig haft någon själv) det är att dom är vakna på dagen och hamstrarna dom är vakna på natten och själv har jag ju en dvärghamster (orkar just nu inte berätta historien varför jag just bara har en) och den är uppe på nätterna och i bland vill jag bara kasta bort hjulet som stör mig i stort sätt varje natt, Men annars vet jag ingen skillnad mellan dom eftersom att jag aldrig har haft en eller har en kompis som har en :). Det är därför jag frågar den här frågan :)
/ Miranda
#3 Du bör nog inte ha hjulet i buren om din hamster använder det hela nätterna. Du kan börja med att sätta in det någon timme varje kväll istället.
Och mina hamstrar är vakna på dagen om jag krafsar lite i spånet, för de har inget emot att ta en vända igenom buren och hälsa på mig innan de går och lägger sig igen. Dessutom kan jag tycka att det är bra med djur som är vakna på kvällarna då jag går i skolan hela dagarna.
Men gerbilerna sover ju under korta perioder hela dygnet runt, så de är vakna i stort sett hela tiden. Det är både jätteroligt och jättejobbigt, då de gärna väsnas ganska mycket på nätterna… 
#4 problemet är då att hon börjar leva om och hålla på ännu mera, bita på saker osv. Vad enkelt din hamster vaknar
, min hamster tar typ evigheter jag står och grafsar vid såpnet men hon bara 'låt mig sova'. Just nu är hon vaken och krafsar runt i matskålen och så 
/ Miranda
#5 Hmm, vad jobbigt.
Min dvärg tycker bäst om att gå runt under spånet och gnaga lite på en kartong och busa med toalettrullar, så det är ganska simpelt för mig på det viset.
Guldarna låter knappt över huvudtaget då de är väldigt lugna och sega av sig!
Brukar dock få lite panik då jag hör gerbilerna busa runt, då det hänt några gånger att småttingarna har lyckats klämma sig igenom nätet som sitter i taket och sprungit runt på golvet, hahaha… då får man jaga bebisar.
Men om du funderar på ett till djur så är gerbiler verkligen underbara, och det finns mycket roligt man kan göra med dem. 
#6 Vad bra och enkelt för dig
. Vilken slags dvärghamster har du ?
Själv har jag en vit cambell, en hona alltså.
Så du menar att dina gerbiler har rymt?, har du dom i ett stort alvarium då eller?
.
Ja, eller eftersom att min mamma inte är så djur intresserad som jag är (hon är inte ett dugg djurintresserad) så får jag bara ha ett djur åt gången eller alltså jag får ha t.e.x 2 dvärghamstrar men liksom inte 2 gerbiler sen. Men innan jag bestämde mig för att köpa så frågade jag mamma vad hon tyckte jag skulle köpa och då sa hon hamster, Så då gjorde jag det
men gerbiler verkar så otroligt söta och mysiga också, så jag är sugen på dom med 
/ Miranda
Någon annan med förslag? :)
/ Miranda
#7 Jag vet inte, tyvärr så köpte min mors sambo min dvärg ifrån djuraffären för några dagar sedan. Han är inte lika noggrann med bakgrund, hälsa, färg, ras etc som jag är. Men är glad ändå! Gissar dock att det är en rysk vintervit eller hybrid.
Ja, mina gerbiler har rymt litegrann.. det är en utav de nuvarande ungarna + mamma Josefin som gärna gör allt de kan för att få smita ut en sväng. De andra är dock lugna och trivs i buren. De får ju dock självfallet komma ut ibland, och jag har funderat på att träna agility med Josefin efter att hennes kommande kull är leveransklar och sådär.
Vad tråkigt att din mor inte är så intresserad av djur! Min mamma älskar djur, och min pappa med. De låtsas dock att de inte uppskattar mina djurmanier, men de gör allt de kan för att stödja mina djurköp, burkriser etcetera och tycker att djuren är underbara, så man märker väl att de faktiskt uppskattar det, haha.
Just nu har jag 3 hamstrar och 11 gerbiler, fast några av ungarna är påväg att flytta härifrån.
Jag hoppas i alla fall som sagt att djurköpet går bra! Du får kolla upp gerbiler lite mer och försöka tala med din mor så hon också kan få se vilka bra djur det är, så kanske du har tur. 
För att hamstrar sitter i fingrarna och gerbiler i handen?
Haha skämt åsido de är väligt olika i sättet så det beror ju på vad man uppskattar mest.
MvH Tsunamis
#9 Inte min mamma heller, jag sa till henne att vi skulle köpa från en uppfödare och då sa hon leta upp en då men jag hittade ingen i närheten som var seriös. Det fanns en där jag bodde och hon var regristerad i svenska hamsterföreningen också, men hon hade inga hamster ungar och ingen att sälja, hon hade tagit en paus. Så då var jag tvungen att handla från en affär för det var just en speciell dag vi skulle handla.
Okej, låter kul att träna agility :), jag tycker det verkar som att det är extra enklare med gerbil än med dvärghamster. När min dvärghamster kommer ner i bad karet (där jag tränar henne) så sitter hon bara och leker med alla leksaker, hon följer inte direkt godiset :P.
Ja, det tycker jag med. Vet inte riktigt exakt vart jag har fått djurintresset från, Min pappa gillade inte heller att ha djur så mycket. Men jag har ju bett och gnällt så mycket så jag får ha som sagt ett eget djur oftast. Du har ju jätte många djur :o. Hur har du tid med alla? och städa burarna och så? och vilket slags akvarium använder du till dina gerbiler och hamstrar? (tar det som att du har ett akvarium i alla fall till dina 11 (!) gerbiler). Kan du posta upp bild? :)
Hahah, ja det ska jag göra :) men först måste jag ta hand om min hamster. Jag är bara så intreserad av gerbiler och hamstrar, dom är så gulliga. Jag gillar dom mer än hundar, katter osv även fast dom också är otroligt söta 
/ Miranda
#11 Åh, vad jobbigt.
Ja, jag har aldrig tränat agility med mina gerbiler någon gång, men man måste ju helt enkelt bara prova!
Tror det kommer gå bra då mina gerbiler älskar godis och bus, haha.
Jag har "bara" 7 burar just nu. Min dvärghamster sitter i den buren som Micke köpte i djuraffären, tyvärr gallerbur. Min ena guldhamster sitter i akvarium, men alla gerbilerna + min guldhamsterkille sitter i SAMLA-lådor från IKEA. De är stora och betydligt lättare än akvarium, så de passar utmärkt!
Har ju faktiskt inte haft alla mina djur sådär jättelänge, men att städa går snabbt. Jag skopar bara ur spånet och dumpar det i skogsdungen utanför, sedan torkar jag rent med ljummet vatten och trasa och sådär, sedan slänger jag i nytt. Byter ut kartonger och sådant också såklart. Faktiskt ganska snabbt och lättgjort, går på en halvtimme.
Gör det! Hamstrar är sååå fina djur. Jag tycker också om hamstrar och gerbiler mycket, jag har dock även en hund (som inte bor hos mig just nu dock) och jag älskar henne minst lika mycket som mina övriga djur. Tycker att det är omöjligt att jämföra 3 helt olika djurarter, kan inte välja bara en av dem. 
#12 Haha ja, det är kul :)
Har du så många lådor?. Men en gerbiler måste väll ha mera plat än så? kan du ta kort på en låda där du har din gerbiler i och visa? :).
Haha, alla djur är gulliga tycker jag :).
/ Miranda
#13 Lådorna jag har är nästan 50 cm långa, 30 cm breda och 40 cm höga. De får plats med spån och yta. Sedan har jag några större lådor också som inte är från IKEA utan coop om jag inte misstar mig. 
Har ingen bild, men kan fixa någon annan dag.
Och ja, alla djur är gulliga!
Oj, det är inte små lådor det. Men varför har du inte två akvarium och delar in honarna och hanarna? (eftersom att du inte vill para dom hela tiden?)
/ Miranda
#15 Akvarium är så dyra att köpa in, dessutom skulle det bli för stora flockar med för stor risk för bråk. Nu har jag pappa Texas, min lillkille Bambi + två hanar som snart flyttar i en låda, mamma Josefin och hennes dotter Minerva i en låda, två killar som också snart ska flytta i en låda och så 3 flickor i en annan. Skulle nog inte kunna dela in dem i större flockar än de är just nu. Och jag har ju inte honor och hanar blandat. 
Jag har både gerbil och guldhamster så jag kan inte välja..
Hamstern är ju mycker lugnare och gosigare. Dessutom ser hon så rolig ut och är så pass charmig att man skrattar åt henne hela tiden när hon är ute på äventyr! :P
Hon är ju lättare att i t.ex. soffan eftersom honn inte hoppar ner eller är lika snabb som gerbilerna.
Gerbilerna är ju betydligt piggare och roligare och det är alltid full rulle i akvariumen! Sedan är det ju ett stort plus att de kan (ska) bo i flock. Då får man se de mest urgulliga sakerna, som när de putsar varandre eller när de ligger och sover i en hög.
Dock så har jag ju 5 burar med gerbiler och endast 1 hamster..
En gosig stor fettklump och flera små roliga rackare är nog det ultimala! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#16 oj, mycket omflytning. Stackarna som måste flyttas om men det är ju för deras bästa :)
/ Miranda
#17 ja, om jag också skulle fått det skulle jag ha både och, men det går ju inte :( jag får inte.
/ Miranda