Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1650 ggr
DolceVita
2

När gerbilen blir ensam kvar(?)

Hej!

För drygt två månader sedan avled en av mina tre gerbilhanar Oliver av sin höga ålder. Nu verkar en av mina återstående gerbiler (Alvin) inte heller må så bra. Han har haft ett sår på magen som blivit värre/bättre lite av och till de senaste månaderna. Idag är han verkligen jätteslö och lade sig utmattat vid en av "trappnedgångarna" från en hylla i buren eftersom han inte klarade av att klättra ner.

Jag provade att ta ut honom och han var verkligen ovanligt lugn när jag tvättade rent såret på magen. När jag sätter ner honom "snubblar" han sig nästan fram och orkar inte ta många steg åt gången. Jag vet att han är gammal (nästan 3½) och att det tyvärr inte finns något att göra åt saken hur mkt jag än hatar att bara vänta ut det och se vad som händer. :(

En annan sak jag då är väldigt orolig över är att hans pigga och krya kompis Nalle (lika gammal) kommer att bli helt ensam kvar om Alvin inte skulle orka mer. När jag hade mina tidigare gerbiler dog den sista ganska kort efter hans kompis, trots att han själv egentligen var frisk. Kan de verkigen dö av saknaden och sorgen över att vara ensamma? Och i så fall, hur ska jag göra för att den sista kvarlevande gerbilen ska få det så bra som möjligt när han är ensam kvar?

Väldigt tacksam för svar!

What doesn't kill you makes you stronger.

hhejlollo
0

Va tråkigt! Ja lider med dig för de är verkligen inte kul när man vet va som kommer hända men samtidigt får man va glad för den tid man fått med sin älskling!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
0

Oj resten av inlägget försvann! Ja tycker du ska köpa två små kompisar när Nalle blivit ensam. Anledningen till att ja tycker du ska köpa två ist för en är för att när Nalle går bort så har dom små fortfarande varann! Hoppas verkligen de blir bättre och att du hittar kompisar till honom!

Sajtvärd på degus.ifokus

[Jessica_91]
1

Din gerbil lider, ta med den till veterinären och få den avlivad, man kan inte bara sitta och vänta på att en sjuk gerbil dör. "Såret" på magen är antagligen en tumör på Doftkörteln.

DolceVita
0

#2, Tack för tipset! Men finns det inte ganska så stor risk att det kan bli slagsmål när man sätter in nya gerbiler?

#3, Jag har redan varit hos veterinären eftrsom jag trodde samma sak, men det var ingen tumör. Veterinären trodde gerbilerna brottats för ovarsamt och därmed råkat irritera huden på magen.

[Jessica_91]
0

#4 I vilket fall så verkar ju han inte må bra alls just nu och då är det bättre att få honom avlivad än att bara vänta på att han ska dö. Han lider antagligen en hel del om han är så dålig som du beskriver. :/

cecilia34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det är inte roligt, verkligen inte, men jag hade nog också åkt till veterinären så fort som möjligt för hans skull. För man vill ju hans bästa i första hand.

DolceVita
0

Okej :( Tack så mkt för era svar!

Undrar förresten om det skulle funka lika bra att sätta ihop den gamla med tre unga, istället för två? För när den sista gamla är borta vill jag ha minst 3 kvar ifall olyckan nån gång skulle vara framme.

[Jessica_91]
0

#7 Hm vet faktiskt inte om man kan sätta ihop 3 ungar med en vuxen. Om det inte skulle gå så kan du ju alltid köpa 1 unge till din gamling som antagligen inte har jätte länge kvar heller, och när han väl dött så köper du 2 ungar till. Då får du ju 3 realtivt jämngamla gerbiler. 
Det skiljer ju en del på hur gamla gerbiler blir, vissa blir bara runt 2 år medan vissa blir över 4.

hhejlollo
0

Ja de funkar, säger som alltid, följ degutopias tips på introducering:) de har funkat utmärkt för mig alla gånger, de är tålamod som gäller!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

DolceVita
0

Okej, tack! :)

DolceVita
0

Alvin dog tidigt imorse :( Nu är stackars Nalle ensam kvar så jag ska börja leta efter någon som säljer unga gerbiler.

hhejlollo
0

Åh vila i frid Alvin!:(

Sajtvärd på degus.ifokus